Nekromanti Julklapp --> Surfplatta

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Fast med iOS5 ska är man rätt fri från iTunes ändå. Bara när man vill föra över musik/film man behöver använda det.
Kan man göra backup utan iTunes nu också?
Jupp, man kan backa upp till iCloud över wi-fi. Väldigt smidigt faktiskt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
(plus oftast flash, vilket Apple som bekant vägrar).
Nu har ju då Adobe bestämt sig för att lägga ner Flash för mobila enheter, så det verkar som att Apple kanske inte var helt fel ute ändå.

/M

Eksem

Champion
Alltså, de lade ju ned Flash för mobila enheter för att Apple vägrade ha med Adobe att göra på den punkten. Det är inte så mycket att "Apple hade nog rätt" som "Apple tyckte en sak, och då blev det så, för de är störst".

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Jupp, man kan backa upp till iCloud över wi-fi. Väldigt smidigt faktiskt.
...förutsatt att man vill använda iCloud. OK, då har jag koll =)

Eksem

Champion
Ingen verkar veta säkert, tydligen. Åtminstone inte vi "vanliga" dödliga, jag har sett siffror åt båda hållen. Räknar man dessutom in plattor rör det till det hela ännu mer. Tittar man på browser usage så är antingen Apple störst, eller också använder Apple-ägarna sina produkter till webbaktivitet i högre grad än vad Android-ägarna gör. Försäljningssiffror är det värre att hitta publik information om.

Men såvitt jag vet, vilket jag uppenbarligen inte gör, är Appleprodukter de mest använda i platta/telefon-segmentet i europa och USA. Eller var ett tag. Eller whatever.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eksem said:
Ingen verkar veta säkert, tydligen.
Så som jag fattat det äger Android smartphonemarknaden, och Apple tabletmarknanden.

För ett par veckor sen kom siffror att det skeppats 190 miljoner Android-apparater. Och det har skeppats 250 miljoner iOS-apparater. Men då inkluderar iOS-siffran iPhone, iPad, iPod touch och iPod nano.

Så det är knepigt att säga vem som är störst, det beror nog på hur man tittar på marknaden.

/M

Eksem

Champion
Och som alla vet är Shipped INTE heller samma sak som Sold. *pust*

Hur som helst kan man betrakta Apple som störst utan att ljuga (men också utan att tala sanning).

Max Raven

T12-kultist
Hm, smartphones med Android är troligen större än Apples iPhone, eller kommer vara det väldigt snart. Att Android var större än iPhone på smartphones-försäljning hörde jag redan i våras, men eh. Länky, t ex. Osäkert huruvida dessa siffror stämmer. Kanske?

Tablet, eh, osäkert, men iPad är antagligen störst skulle jag tro, med tanke på vilken nischad marknad det är. Lite länkar, där den senare pekar mot att iPad leder stort.

Jarl

Hero
Eksem said:
Och som alla vet är Shipped INTE heller samma sak som Sold. *pust*
Brukar inte Apple alltid tala om "sold" medan Google gärna talar om "shipped" eller "activated"? Det är min uppfattning ialf.

Sen så är nog Apple rätt nöjda ändå; med typ 13% av amerikanska mobilmarknaden drar de in ca 50% av vinsten...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu blev det en Galaxy.

Säljaren var bra och lyckades övertyga mig. Den funkar bra här hemma med wifi eller vad det heter, och jag kan köpa ett kontantkort om jag vill surfa ute på landet.

Sen kunde man kolla på film, och ladda ner appar så som yatzy från den där marknadsplatsen. Lång batteritid också för den delen.

Jag höll inte min 5 lax budget och det är ju ett skit. Nu blev det en allt för dyr julklapp, men jag kommer säkerligen få användning för den själv.

Jarl

Hero
Konrad Konvalj said:
Jag höll inte min 5 lax budget och det är ju ett skit. Nu blev det en allt för dyr julklapp, men jag kommer säkerligen få användning för den själv.
Köpte du en android-tablet för över 5K när det finns iPad2 för 4K? Jeez, påminn mig att se upp för den säljaren...

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jarl, på mig!

Jag har inte hämtat den ännu, och det fanns en iPad2 för under 5K som du säger.

Lurar han mig? Jag kör ju med en iPhone nu så min tanke var ju att det var bra att köra på en iPad, men han började snurra in mig på flasch och sånt därnt som jag inte hajjar.

Arfert

Facit
Flash på mobila enheter är dött. Och har du en iphone kan du spara pengar på att ha samma appar i padden... du blev blåst, :gremsmile:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Arfert said:
Flash på mobila enheter är dött. Och har du en iphone kan du spara pengar på att ha samma appar i padden... du blev blåst, :gremsmile:
Jag har ju inte hämtat den än, och de hade en Ipad2 (säkert flera) på lager så jag kan ju lätt ändra mig.

Eftersom både Arfert och Jarl säger att jag blev blåst så kommer jag ju inte välja den där Galaxyn.

Eksem

Champion
Och de har rätt. Att betala MER för en Galaxy än för en iPad2 låter faktiskt som rena rama lurendrejeriet.

Jarl

Hero
Konrad Konvalj said:
Så.

Det blev en iPad2 för 3992:-

Ge mig cred för en bra affär nu! Jag kan omöjligt ha blivit lurad.
Cred! Bästa affären på den här sidan kanalen.