Nekromanti Julklappar

Mukwa

Swashbuckler
Nu nalkas den kapitalistiskt kommersiella kristna tradition som hela världen firar, med undantag för några futtiga miljarder människor som vi försöker bry oss om så lite som möjligt. Alla går på helspänn om huruvida snön får ligga kvar och bromsa upp tågen för alla som ska till julborden eller om det ska bli ännu en regnig jul. Familjekonflikterna ligger i den torra decemberluften och skogshuggarfamiljerna demonstrerar mot plastgransfamiljernas hutlösa sätt att förvalta den svenska jultraditionen på. Endast två frågor rör sig i mänsklighetens rovdjursmedvetanden: vad ska jag köpa för julklappar och varför vill inte Arne Weisse ta sitt samhällsansvar och tända det där förbannade ljuset?
Det är i hektiska tider som forum över hela den kända världen diskuterar och ger varandra förslag på julklappar, det seriösa förslaget efterföljt av det mindre genomtänkta. Faktum är dock att det nu, den 2 december med hela 22 dagar kvar till julafton har fallit på rollspel.nus lott att diskutera detta världsliga, men ack så viktiga fenomen:

Vad i helsike ska man köpa för julklappar?

Übereil

Swashbuckler
Kan man inte komma på något vettigt så köper man choklad.

Önskelistor är för övrigt trevligt. Dels så vet man vad alla vill ha, dels så blir det mer och mer uppenbart hur krystat hela traditionen egentligen är (varför ska man köpa presenter till folk bara för att det är den tiden på året?) så att vi snart kanske kan gå till bara till den faktiska poängen med presenter.

Übereil

krank

Går ondskans ärenden
Det enda jag köper numera är typ till mina föräldrar. Och där brukar jag och min bror gå ihop, och han får välja =)

Fast i år är vi lite tjuriga eftersom de FORTFARANDE inte åkt iväg på den där förbannade spahelgen vi köpte åt dem förra året. Snacka pengar i sjön. Så mycket värt var det.

Just nu är funderingen att bara ge dem ett papper, där det står att de fått ett par snälla barn. För det har de faktiskt önskat sig i alla år...

Übereil

Swashbuckler
Ni skulle kunna kidnappa ett par snälla barn från ditt jobb och ta med.

Übereil

Mukwa

Swashbuckler
Önskelistor är för övrigt trevligt. Dels så vet man vad alla vill ha, dels så blir det mer och mer uppenbart hur krystat hela traditionen egentligen är (varför ska man köpa presenter till folk bara för att det är den tiden på året?) så att vi snart kanske kan gå till bara till den faktiska poängen med presenter.
Jo, jag håller förstås med dig. men problemet kvarstår... det är svårt att köpa presenter till folk... Önskelistor, visst.. men när syrrans barn bara önskar sig pengar så blir det inte mycket till önskelista... och jag tycker att det är skittråkigt att ge bort pengar...

krank

Går ondskans ärenden
RealDream said:
och jag tycker att det är skittråkigt att ge bort pengar...
Ge dem varsitt Monopol.

Eller, you know, motsvarande spel som inte suger.

Mukwa

Swashbuckler
Jag har köpt en present i år. Det är till farsan... så nu återstår:

mamma (100-200:)
syrrans unge, 14,5 år (100-200:- är han värd)
syrrans unge, 12,5 år ( han är också värd 100-200:)
farfar, 81 år (50-100:)
mormor, ospecificerad ålder (0-100:)
morfar, ospecificerat äldre än mormor (0-100:)

Båda ungarna har slutat att leka med leksaker, så det här är pissvårt. De är båda sportnördar och rollspel kommer nog inte på tal heller, tyvärr.
Jag och mina två syskon har en pakt att så fort man fyller 18 så köps inga presenter till varandra längre så jag behöver inte tänka på brorsan eller syrran... Min bror brukar dock fuska med det här så jag funderar på att köpa nåt riktigt pinsamt till honom i år.

Har ni några förslag?

Mukwa

Swashbuckler
mm... men spel är väldans dyrt, och de är mer för sport och tonårsliv än att sitta och spela spel... den yngre skulle nog tycka att det kul, men vad för spel? Risk har de redan... och efter det finns inte så många "main stream-spel"

Mukwa

Swashbuckler
Fast i år är vi lite tjuriga eftersom de FORTFARANDE inte åkt iväg på den där förbannade spahelgen vi köpte åt dem förra året. Snacka pengar i sjön. Så mycket värt var det.
I år köper ni förstås en bussbiljett till spaorten så får de en liten pik också :)

krank

Går ondskans ärenden
RealDream said:
mm... men spel är väldans dyrt, och de är mer för sport och tonårsliv än att sitta och spela spel... den yngre skulle nog tycka att det kul, men vad för spel? Risk har de redan... och efter det finns inte så många "main stream-spel"
Köp inte mainstream; välj ut bra och roliga "nördspel" istället. Red November är ett ypperligt val, om jag får säga det själv, även om man kanske får fixa översättning av reglerna om man ger till nån yngre förmåga. Spelet är dock föredömligt enkelt, snabbt, roligt och så går det ut på att man hjälps åt snarare än tävlar =)

krank

Går ondskans ärenden
RealDream said:
I år köper ni förstås en bussbiljett till spaorten så får de en liten pik också :)
Det är också en fundering. Kanske inte buss, men tåg och kanske nåt extra boendefixande - men klart knutet till det andra. och denna gång datumbundet.

Mukwa

Swashbuckler
Spelet är dock föredömligt enkelt, snabbt, roligt och så går det ut på att man hjälps åt snarare än tävlar =)
Du hade mig enda tills det där om att hjälpas åt :). men jag ska kika lite på spel... det är iofs bara akademibokhandeln, bokia och BR leksaker som har brädspel i stan och jag vet inte om jag kommer hinna få hem nåt om jag beställer över nätet...

Möller

Hubert Hortlax
Köp tyska brädspel Carcassone borde inte vara allt för dyrt. Kolla upp vilka spel som vunnit Spiel des Jahres genom åren och köp de billigaste =)

Übereil

Swashbuckler
Kalles Kastrullerspelet: Arcam Horror!!!

:gremlaugh:

Annars kan du köpa nån billig nybörjarvänligt/barnvänligt rollspel till dom.

Übereil

Übereil

Swashbuckler
RealDream said:
Spelet är dock föredömligt enkelt, snabbt, roligt och så går det ut på att man hjälps åt snarare än tävlar =)
Du hade mig enda tills det där om att hjälpas åt :). men jag ska kika lite på spel... det är iofs bara akademibokhandeln, bokia och BR leksaker som har brädspel i stan och jag vet inte om jag kommer hinna få hem nåt om jag beställer över nätet...
Det finns en brädspelsbutik på hamnplan. :gremwink:

Übereil

solvebring

Superhero
Tja, det här med julklappar är inte längre så intressant för en annan. Vi har gjort så de senaste åren - för att få ned kostnader, stress och sånt skit - att vi bara köper klappar till barnen. Sedan går vi vuxna ihop och köper lotter för 100:- per skalle istället, och delar på vinsten om det nu blir någon att tala om. Annars köper man helt enkelt ett gäng nya lotter eller så eller fikar upp skiten.

Så tja, jag är nog inte rätt person att fråga. Jag vet själv vad jag hade önskat mig dock om jag hade varit en glad ungjävel som hade chansen att få lite prylar. :gremwink: Nya rollspel såklart.

Nå, vad köper man för julklappar...
Beror inte det lite på vem man köper till?
Tidningsprenumerationer är najs tycker jag. Inte alltför dyrt, räcker länge. Annars är böcker också sådana där bra kvalitetspresenter som inte behöver vara alltför dyra, eller för den delen filmer eller spel. Sällskapsspel är trevligt. Kan vara lite dyrt men tja, det brukar vara uppskattat och så får man kanske plötsligt en än trevligare julafton. :gremwink:

solvebring

Superhero
Tja, finns det inget frågesportspel just inriktat på ämnet sport? Det borde det finnas, med tanke på att det finns frågesportspel för t.ex. film, musik osv.

Möller

Hubert Hortlax
Annars, när det gäller sport, är ju kläder möjliga (beroende lite på vad för saker vi talar om). Men syntet-underställ, ullsockor och luffarvantar är uppskattade konsumtionsvaror man behöver om man ska hålla igång på vintern.

Dum Panda

Warrior
Fan, jag älskar julklappar, känner mig ärligt talat som ett barn igen när de nalkas. Speciellt när man får spel å sådana grejer, tycker det är en schysst sak att se fram emot i den här hemska kylan...
Och jag är 26! Fan jag får nog växa upp lite...

Mukwa

Swashbuckler
Det finns en brädspelsbutik på hamnplan.
Que? menar du den där hobbybutiken? har aldrig gått in där, men det har mest sett ut som warhammer och tågräls... värt en titt då!