Jag har ju då bara köpt saker till mig själv i år då tja.. pengarna räckte inte till och det fanns så mycket jag behövde.RealDream said:Vad i helsike ska man köpa för julklappar?
Tänkte just säga det, plus att sportkläder oftast är rätt så dyrt med tanke på att det antagligen blir Puma, Adidas eller något sådant om det ska vara "nåt att ha". Fast iof är det ju mycket kampanjer och skit nu...RealDream said:ja, men då måste man veta om storlekar och vad som är "inne" och "fräsigt"... då känns det som att det lätt blir fel.
En chokladkaka till varje? Det är ju ungefär vad din budget räcker till.RealDream said:Jag har köpt en present i år. Det är till farsan... så nu återstår:
mamma (100-200
syrrans unge, 14,5 år (100-200:- är han värd)
syrrans unge, 12,5 år ( han är också värd 100-200
farfar, 81 år (50-100
mormor, ospecificerad ålder (0-100
morfar, ospecificerat äldre än mormor (0-100
Båda ungarna har slutat att leka med leksaker, så det här är pissvårt. De är båda sportnördar och rollspel kommer nog inte på tal heller, tyvärr.
Jag och mina två syskon har en pakt att så fort man fyller 18 så köps inga presenter till varandra längre så jag behöver inte tänka på brorsan eller syrran... Min bror brukar dock fuska med det här så jag funderar på att köpa nåt riktigt pinsamt till honom i år.
Har ni några förslag?
För att förtydliga så var det där ett uttryck av bitterhet över hur dyrt allting blivit, snarare än kritik mot RealDreams budget.Vitulv said:En chokladkaka till varje? Det är ju ungefär vad din budget räcker till.RealDream said:Jag har köpt en present i år. Det är till farsan... så nu återstår:
mamma (100-200
syrrans unge, 14,5 år (100-200:- är han värd)
syrrans unge, 12,5 år ( han är också värd 100-200
farfar, 81 år (50-100
mormor, ospecificerad ålder (0-100
morfar, ospecificerat äldre än mormor (0-100
Båda ungarna har slutat att leka med leksaker, så det här är pissvårt. De är båda sportnördar och rollspel kommer nog inte på tal heller, tyvärr.
Jag och mina två syskon har en pakt att så fort man fyller 18 så köps inga presenter till varandra längre så jag behöver inte tänka på brorsan eller syrran... Min bror brukar dock fuska med det här så jag funderar på att köpa nåt riktigt pinsamt till honom i år.
Har ni några förslag?
Tror det antingen är den, eller så ligger den precis brevid. Där någonstans ska det finnas en, i alla fall.RealDream said:Que? menar du den där hobbybutiken? har aldrig gått in där, men det har mest sett ut som warhammer och tågräls... värt en titt då!Det finns en brädspelsbutik på hamnplan.
Då blir det det mer upphetsande alternativet då: presentkort på sportkläder!solvebring said:Tänkte just säga det, plus att sportkläder oftast är rätt så dyrt med tanke på att det antagligen blir Puma, Adidas eller något sådant om det ska vara "nåt att ha". Fast iof är det ju mycket kampanjer och skit nu...RealDream said:ja, men då måste man veta om storlekar och vad som är "inne" och "fräsigt"... då känns det som att det lätt blir fel.
När ekonomin är kass får man tänka kreativt, och framför allt kan det vara läge att svälja stoltheten lite och bara säga till folk att det blir dåligt med julklappar i år just för att man inte har råd. Framför allt föräldrar brukar ha förståelse för det. Föräldrar tenderar dessutom att uppskatta ens tid mer än ens presenter dessutom. Bjud hem de på en trevlig hemlagad middag t ex.RealDream said:det förtydligandet tackar jag för, och instämmer i. Nej, min ekonomi är riktigt usel...inget csn-lån eller bidrag, lever på ett arv som snart är slut och jag kommer inte få studiemedel för nästa termin heller... suck... hursomhelst...
Ja, det har du rätt i... fast jag är inte så kreativ. det där med att svälja stoltheten kan vara väldigt svårt. Familjen skulle absolut acceptera att jag inte köpte nåt, men jag vill ju fortfarande köpa julklappar, så det handlar ju bara om vad jag vill egentligen... och hur mycket pengar jag kan göra av med.När ekonomin är kass får man tänka kreativt
Även hur kommersiellt och falskt det än må vara med att bestämma ett datum när alla ska ge klappar till varandra så tycker jag om det. Jag tycker om julen också, trots att jag har väldigt svårt för budskapet i religiösa traditioner. Jag tycker om att ge bort presenter, och jag tycker givetvis om att få presenter också...Lägg ner julklappsnojan. Kom överens med familj om att skippa klappar och fokusera på att träffas och äta god mat istället. På sin höjd, gå med på en enkel klapp var.
You've got that right, dude! Jag spenderade förra julen i en pool sippandes på en drink i Zambia, men avsaknaden av glögg gjorde sig helt klart påmind.Jag bor utomlands och kommer inte fira jul, men det jag saknar minst är julklappar (saknar dock glögg och lussekatter som bara den!)