Nekromanti Julklappar

Mukwa

Swashbuckler
ja, men då måste man veta om storlekar och vad som är "inne" och "fräsigt"... då känns det som att det lätt blir fel.

Mukwa

Swashbuckler
Alla tycker väl om att få presenter, och det är minst lika roligt att ge någon en bra present... det är mest kommersen och tvånget jag är emot, men jag startade ju inte tråden bara för att raljera... jag behöver lite hjälp också, och det brukar det vara fler som behöver i juletid :)

Tibbelin

Warrior
RealDream said:
Vad i helsike ska man köpa för julklappar?
Jag har ju då bara köpt saker till mig själv i år då tja.. pengarna räckte inte till och det fanns så mycket jag behövde.

Årets bästa köp är för övrigt den mycket efterlängtade DVD-utgåvan av Trolltyg i Tomteskogen, den perfekta klappen till alla oss nostalgiker.

krank

Går ondskans ärenden
Det här med "julklappar till sig själv"... Jag vet inte, låter mest som en ursäkt för att unna sig grejer. Jag behöver inga ursäkter. Den här månaden har jag t.ex köpt en Buffybox (inkl. frakt från england för 750:), första Kultboxen, en ny Imperialbok till Mutant Chronicles, andra och reviderade utgåvan av West End Games' Star Warsrollspel och lite annat bös. Men det är inte grejer jag inte skulle kunna köpa vilken månad som helst... =)

solvebring

Superhero
RealDream said:
ja, men då måste man veta om storlekar och vad som är "inne" och "fräsigt"... då känns det som att det lätt blir fel.
Tänkte just säga det, plus att sportkläder oftast är rätt så dyrt med tanke på att det antagligen blir Puma, Adidas eller något sådant om det ska vara "nåt att ha". Fast iof är det ju mycket kampanjer och skit nu...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
RealDream said:
Jag har köpt en present i år. Det är till farsan... så nu återstår:

mamma (100-200:)
syrrans unge, 14,5 år (100-200:- är han värd)
syrrans unge, 12,5 år ( han är också värd 100-200:)
farfar, 81 år (50-100:)
mormor, ospecificerad ålder (0-100:)
morfar, ospecificerat äldre än mormor (0-100:)

Båda ungarna har slutat att leka med leksaker, så det här är pissvårt. De är båda sportnördar och rollspel kommer nog inte på tal heller, tyvärr.
Jag och mina två syskon har en pakt att så fort man fyller 18 så köps inga presenter till varandra längre så jag behöver inte tänka på brorsan eller syrran... Min bror brukar dock fuska med det här så jag funderar på att köpa nåt riktigt pinsamt till honom i år.

Har ni några förslag?
En chokladkaka till varje? Det är ju ungefär vad din budget räcker till.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulv said:
RealDream said:
Jag har köpt en present i år. Det är till farsan... så nu återstår:

mamma (100-200:)
syrrans unge, 14,5 år (100-200:- är han värd)
syrrans unge, 12,5 år ( han är också värd 100-200:)
farfar, 81 år (50-100:)
mormor, ospecificerad ålder (0-100:)
morfar, ospecificerat äldre än mormor (0-100:)

Båda ungarna har slutat att leka med leksaker, så det här är pissvårt. De är båda sportnördar och rollspel kommer nog inte på tal heller, tyvärr.
Jag och mina två syskon har en pakt att så fort man fyller 18 så köps inga presenter till varandra längre så jag behöver inte tänka på brorsan eller syrran... Min bror brukar dock fuska med det här så jag funderar på att köpa nåt riktigt pinsamt till honom i år.

Har ni några förslag?
En chokladkaka till varje? Det är ju ungefär vad din budget räcker till.
För att förtydliga så var det där ett uttryck av bitterhet över hur dyrt allting blivit, snarare än kritik mot RealDreams budget.

*muttrar*

Übereil

Swashbuckler
RealDream said:
Det finns en brädspelsbutik på hamnplan.
Que? menar du den där hobbybutiken? har aldrig gått in där, men det har mest sett ut som warhammer och tågräls... värt en titt då!
Tror det antingen är den, eller så ligger den precis brevid. Där någonstans ska det finnas en, i alla fall.

Übereil

Übereil

Swashbuckler
solvebring said:
RealDream said:
Tänkte just säga det, plus att sportkläder oftast är rätt så dyrt med tanke på att det antagligen blir Puma, Adidas eller något sådant om det ska vara "nåt att ha". Fast iof är det ju mycket kampanjer och skit nu...
Då blir det det mer upphetsande alternativet då: presentkort på sportkläder!

Übereil

Mukwa

Swashbuckler
det förtydligandet tackar jag för, och instämmer i. Nej, min ekonomi är riktigt usel...inget csn-lån eller bidrag, lever på ett arv som snart är slut och jag kommer inte få studiemedel för nästa termin heller... suck... hursomhelst...

för 400:- kunde jag köpa Ticket to Ride till mina systersöner, 150:- gick till farsan, mamma har jag fortfarande ingenting till. Farfar och morföräldrarna har jag inte heller hittat nåt till än...

Tibbelin

Warrior
RealDream said:
det förtydligandet tackar jag för, och instämmer i. Nej, min ekonomi är riktigt usel...inget csn-lån eller bidrag, lever på ett arv som snart är slut och jag kommer inte få studiemedel för nästa termin heller... suck... hursomhelst...
När ekonomin är kass får man tänka kreativt, och framför allt kan det vara läge att svälja stoltheten lite och bara säga till folk att det blir dåligt med julklappar i år just för att man inte har råd. Framför allt föräldrar brukar ha förståelse för det. Föräldrar tenderar dessutom att uppskatta ens tid mer än ens presenter dessutom. Bjud hem de på en trevlig hemlagad middag t ex.

Personligen har jag slutat ge all slags presenter bara för sakens skull, alla jag känner har redan för mycket prylar. Så jag ger bara bort genomtänkta och användbara saker. Därav att jag nästan uteslutande ger bort ätbara saker numera, det uppskattas men tar inte plats i någon hylla i all evighet.

Förra årets plan med hembakade pepparkakor gick dock omkull p g a tidsbrist vilket ledde till att både bror och föräldrar istället fick varsin klump pepparkaksdeg (degen hann jag ju göra..), det var mycket uppskattat samt ledde till en hel del skratt.

w176

Förlorad dotter
Pocketböcker och små kokböcker är billiga och finns i alla möjlig varianter. Att ge tex fjortonåringen en bok med massa enkla recept kan vara vettigt tex.

Jag handlar begangnat också, för jag är en second hand nörd. Något man brukar få tag på riktigt fint beganganat är muggar, glas m.m. Liksom en riktigt STOR mugg för varm choklad går hem hos mångar. Eller varför inte ett sex nygga handgjorda glas men mönsterrisntingar.

Något som också finns fint second hand är burkar. Seriously. Vem du än är så har du ett behov av burkar att förvara allt från tärningar, kvitton, pennor, matvaror eller vad som helst i.
Du kan få femti-hundra år gammla burkar i jättefint skick, och sen kan man fylla dem me te, smågodis eller något annat kul och ge bort.

Allt det här är sånt man lätt kan klara under 50 kr.

w176

Förlorad dotter
Kan du något slags hantverk utnyttja det skamlöst om det finns någon i släkten som uppskattar sånt.

Tex, om det så är måla warhammer figurer. Att få en handmålad grej till nyckelknippan med pytte-små mönter kan vara en kul grej tex. Och då behöver du bara köpa någon enkel nyckelknippa av någon slag och måla över den med warhammer färger.

w176

Förlorad dotter
Jag ska själv göra handgjorda böcker i år, med den här metoden. Vilket inte är svårt eller dyrt alls.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nHAJyzzb4EE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/nHAJyzzb4EE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Mukwa

Swashbuckler
Han lät som om han var ganska uttråkad, tyckte jag :) men det blev snyggt. Jag har tummen mitt i handen kan jag tala om så hantverk är inte min grej. Men det är ett superbra förslag för den som har tålamod och finess :)

Burkar är bra. Mamma älskar burkar. Det var ett jättebra tips. men nåt måste jag ju fylla det med, kanske te...

Mukwa

Swashbuckler
När ekonomin är kass får man tänka kreativt
Ja, det har du rätt i... fast jag är inte så kreativ. det där med att svälja stoltheten kan vara väldigt svårt. Familjen skulle absolut acceptera att jag inte köpte nåt, men jag vill ju fortfarande köpa julklappar, så det handlar ju bara om vad jag vill egentligen... och hur mycket pengar jag kan göra av med.

Unfair

Hero
Köp något ulligt lulligt, typ en stickad mössa eller något. Åk på en julmarknad (finns ju massor). Det behöver inte bli dyrt, det bästa är la att inte köpa något som de bara lägger i en låda.

ripperdoc

Myrmidon
Lägg ner julklappsnojan. Kom överens med familj om att skippa klappar och fokusera på att träffas och äta god mat istället. På sin höjd, gå med på en enkel klapp var.

Jag bor utomlands och kommer inte fira jul, men det jag saknar minst är julklappar (saknar dock glögg och lussekatter som bara den!)

Mukwa

Swashbuckler
Lägg ner julklappsnojan. Kom överens med familj om att skippa klappar och fokusera på att träffas och äta god mat istället. På sin höjd, gå med på en enkel klapp var.
Även hur kommersiellt och falskt det än må vara med att bestämma ett datum när alla ska ge klappar till varandra så tycker jag om det. Jag tycker om julen också, trots att jag har väldigt svårt för budskapet i religiösa traditioner. Jag tycker om att ge bort presenter, och jag tycker givetvis om att få presenter också...

Jag bor utomlands och kommer inte fira jul, men det jag saknar minst är julklappar (saknar dock glögg och lussekatter som bara den!)
You've got that right, dude! Jag spenderade förra julen i en pool sippandes på en drink i Zambia, men avsaknaden av glögg gjorde sig helt klart påmind.