Nekromanti Julklappsspel

Dilandau

Myrmidon
Tjo!

Jag är på jakt efter något trevligt brädspel att ge i julklapp till min sambo. Hon brukar gilla strategiska/taktiska spel med kluriga regler. Typ Settlers of Catan och Carcassone.

Det bör vara en hyggligt neutral "spelvärld", då hon inte något större fan av fantasy, sci-fi eller andra nördgenrer.

Någon som har tips?

Hellzon

Långsamma Vargen
Tips tagna ur ändalykten:
<ul type="square">
[*]Ticket to Ride. finns ett par versioner, och jag har ingen koll på vilken jag spelat, men klurigt är det.
[*]Goa. Historiskt spel med hyfsat mycket klur. Bygg upp ditt handelsimperium (jepp, smått Civ-inspirerat) och odla kryddor.
[/list]

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle kasnek köpa Robo Rally eller Formula De.
Det är ju 2 trevliga spel i mitt tycke. Jag menar, vem gillar inte att programera sin robot att försöra saker.. Eller köra brädspelsvarianten av F1...
Annars så kansek Caylys kan vara nått, om man vill ha ett lite mer seriöst spel.

/ Johan K, som tippsar lite

Troberg

Sinister eater
Jag skulle kasnek köpa Robo Rally eller Formula De.
Jag skulle stenhårt rekommendera Robo Rally av de två. Den är mer varierande och roligare att spela. Formula De håller för mig ungefär två varv på banan. Tråkigt att ett lopp är tre varv...

Att Formula De innehåller en del idiotiska missar i reglerna (den värsta är att risken för sprängd motor ökar med kvadraten på antalet spelare, så kör man många spelare, speciellt om man utökar med ett par spelare mer än vad reglerna har, så exploderar motorer som popcorn).

Rising

Vila i frid
Hon brukar gilla strategiska/taktiska spel med kluriga regler.
Du är en lyckligt lottad man.

Själv skulle jag ta en titt på Knizias Tigris och Eufrates om du inte redan gjort det. Ett tämligen abstrakt spel (såsom så ofta är fallet när tyskarna är framme), men som många anser vara ett spel som verkligen växer med tiden och som erbjuder ett rikt strategiskt djup.

Jag har ännu inte köpt San Juan; kortspelsversionen av Puerto Rico; men jag tror fortfarande det är teh shit och att det skulle kunna passa (men nu har jag för mig att du redan hade det?).

Foggmock

Myrmidon
Köp Icehousepyramider!

www.icehousegames.com FTW!!1

Man får fem Treehousestashar (= fem kompletta färger) för lika mycket som ett vanligt brädspel, men de kan göra så mycket mer och är så mycket snyggare.

MrG

Swashbuckler
Godingar ni kanske redan har:
Puerto Rico
Citadells

eller om ni vill ha saker som funkar på två, så kör vi mycket Blokus, San Juan och Fairy Tales

Dilandau

Myrmidon
Ni är världens bästa forum!

Just nu lutar det åt Tigris, RoboRally eller Puerto Rico (eller San Jose? Vilket är roligast?)

MrG

Swashbuckler
Puerto Rico (eller San Jose? Vilket är roligast?)
Puerto Rico är roligare och bättre, men San Juan är enklare att ta med på resa och funkar på två spelare.

Organ

Out of time, out of mind
Just nu lutar det åt Tigris, RoboRally eller Puerto Rico (eller San Jose? Vilket är roligast?)
Av de du räknar upp så har jag bara spelat RoboRally och Tigris och båda är bra men är väldigt annorlunda jämfört med varandra. Hursomhelst så tror jag inte att det spelar någon roll vilket av de uppräknade spelen du väljer då då de alla anses som toppspel.

/Anders

Rising

Vila i frid
I det här läget skulle jag börja tänka "okej, de är allihopa suveräna spel, men vilket är roligast som present?"

San Juan har minst kartong och fåtaligast grejer att mickla med, så det ser inte så roligt ut som present betraktat.

Både Tigris och Puerto Rico ser rätt alldagliga ut, men har vackra spelmekanismer. Det gör dem suveräna som spel, men gör dem dessvärre till rätt osensationella julklappar. Särskilt Tigris kan vara olämpligt eftersom det har en så brant inlärningskurva; det betyder ju att det inte behöver bli så roligt ens i det första partiet.

Å andra sidan så kan man säga detsamma om Carcasonne och Settlers of Catan... De är ju båda rätt opråliga spel som först blir roliga när man spelar dem, och särskilt när man spelar dem andra och tredje och kommande gånger.

Roborally har en stor kartong och ser dessutom väldigt roligt ut, med alla dess pluppar och grejer. Det har en väldigt hög "kul present!"-faktor, och är dessutom så lättspelat att man till och med kan ta ett parti direkt på julafton eller i värsta fall på juldagen; och det blir roligt på en gång.

Det är alltså något av en chansning (konceptet är ju nördigare och mer S/F än de spel du tidigare räknat upp), men har hög julklappsfaktor.

Tigris å Puerto Rico har lägre presentfaktor men påminner mer om de spel du tidigare räknat upp.

Troberg

Sinister eater
Roborally har en stor kartong och ser dessutom väldigt roligt ut, med alla dess pluppar och grejer. Det har en väldigt hög "kul present!"-faktor, och är dessutom så lättspelat att man till och med kan ta ett parti direkt på julafton eller i värsta fall på juldagen; och det blir roligt på en gång.
Roborally har också som present fördelen att man även kan spela det mindre allvarligt som partyspel och ändå ha hysteriskt kul. För att inte snacka om hur kul det är att sitta och göra små maskinljud när man flyttar!

Hunk

Hero
Re: RoboRally

Chockerande att du rekommenderar ett Hasbrospel!

Likväl är RoboRally ett riktigt bra spel som är väldigt enkelt att variera avseende antal deltagare, tidsåtgång och svårighetsgrad.

Troberg

Sinister eater
Re: RoboRally

Chockerande att du rekommenderar ett Hasbrospel!
Fast Avalon Hill är inte lika besudlade. De gorde ju faktiskt Civ en gång i tiden.

Det man mest märker Hasbro-inflytandet på är hur lådans text "Pre-painted miniatures included!" stämmer överens med robotar gjutna i gråsilvrig plast utan tillstymmelse till färg på sig.

Dilandau

Myrmidon
Nu har köpr Tigris.. åt min käresta.

Och nu undrar jag... finns det något sätt att läsa igenom reglerna utan att slita upp förpackningen? Finns de på nätet? Vore roligt att liksom kunna reglerna så att det bara är att sätta igång och lira på julafftonskvällen.