Nekromanti Julklappstipstråden

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Vitulv said:
Men då kan man bjuda en vän på det istället, det är ofta uppskattat.
Jag var på väg att skriva "jag har inga vänner..."

Men egentligen har jag bara inga vänner som brukar dricka vin hemma hos mig. Vi spelar bara rollspel/brädspel/tv-spel, och då utan alkohol.

Jag har haft planer på att skänka flaskorna till min moster som bor i Sundbyberg, men det har liksom inte blivit av...

Hursomhelst är röda viner* definitivt en gåva som av mig kräver tid och energi =)

* Eller alkohol överhuvudtaget, faktiskt. Jag dricker ju typ aldrig, och när jag dricker är det i krogmiljö.
Då tycker jag du ska ta tillfället i akt och bjuda hem ett par kompisar eller något trevligt fruntimmer på en god middag och ett par glas gott vin. Vad kunde vara en bättre julklapp än att få göra någon glad och samtidigt få några timmars trevligt umgänge?

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Jag skrev om det här i vrållådan, men jag vill slå ett slag för det här också:

Önskelistor. Jag rekommenderar starkt att höra av sig till alla man hade tänkt köpa presenter till och fråga efter några saker de önskar sig. Mina släktingar gör det med mig (för de vet att våra konsumtionsvanor är väldigt långt ifrån varandra) och jag gör det med dem. Aspraktiskt.

Sen om man nu SKULLE komma på nåt som skulle passa asbra men som inte finns på lista - fine. Men har man några grejer att utgå ifrån så finns det fortfarande en osäkerhetsfaktor (man vet inte vilken eller vilka av grejerna man önskat sig man får) men man slipper försöka låtsas vara glad över saker man inte ville ha.

Och ger man inte ifrån sig någon lista så blir man utan julklappar eller får finna sig i att man får något man inte uppskattar.

EDIT: Den här länken skickade jag till folk i år, som exempel:

Önskelista
Önskelistor is da shit .
skulle aldrig klara att köpa till min familj om det inte var för vår fina tradition att skriva önskelistor.

//Lukas som undrar varför Krank vill ha en "En klassisk freestyle. En sån som spelar kassettband"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
Då tycker jag du ska ta tillfället i akt och bjuda hem ett par kompisar eller något trevligt fruntimmer på en god middag och ett par glas gott vin. Vad kunde vara en bättre julklapp än att få göra någon glad och samtidigt få några timmars trevligt umgänge?
Låter som tid och energi right there... =)

gizmo

temporary sunshine
krank said:
försöka låtsas vara glad över saker man inte ville ha.
just det är ju det man inte ska göra, annars får man samma sak igen, och igen, och igen. inte det lättaste att få ut att man uppskattar tanken men det råkade vara något man inte gillar, men det går faktiskt, och på lång sikt är alla gladare för det.
(om det är ett hejdå present från skolan må det gå, det är ju ingen stor fara att man slutar på samma skola väldigt många gånger)

krank

Lu-kaazh said:
//Lukas som undrar varför Krank vill ha en "En klassisk freestyle. En sån som spelar kassettband"
För att de är coola. Jag har börjat gilla kassettband igen. Mest har jag dem för ljudböcker när jag ska sova; av någon anledning är det väldigt lagom för mig att ligga och lyssna på en sida av ett kassettband, och har jag inte somnat när jag hör det där mycket speciella klunk-ljudet som betyder att det är slut på sidan så somnar jag alltid mycket, mycket kort därefter.

Det är lite coolt, helt enkelt.

Jag har också funderat på att se om jag kan hitta en tillräckligt liten VHS-spelare...

EDIT: Jag utesluter inte heller att min relativa närhet till Stockholm håller på att stegvis förvandla mig till en hipster. Det är också möjligt. Vilken dag som helst nu så köper jag en gammal klassisk grå Gameboy...

krank

gizmo said:
just det är ju det man inte ska göra, annars får man samma sak igen, och igen, och igen. inte det lättaste att få ut att man uppskattar tanken men det råkade vara något man inte gillar, men det går faktiskt, och på lång sikt är alla gladare för det.
(om det är ett hejdå present från skolan må det gå, det är ju ingen stor fara att man slutar på samma skola väldigt många gånger)
Man kan göra det mer subtilt än att säga något precis när man får presenten. Skicka en önskelista nästa år, där saken saknas =)

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Låter som tid och energi right there... =)
Men kom igen nu för fan, nu är du väl bra avig? Ok, jag går i så fall med på att en flaska vin är en dålig present till någon som inte gillar vin, och ogillar att bjuda hem vänner på middag/dricka. Ta med den nästa gång du blir bjuden hem till någon annan då, det är oftast en uppskattad gåbortgåva, och så sparar du energi/pengar på att köpa en själv.

Vimes

Sillkung
krank said:
Men egentligen har jag bara inga vänner som brukar dricka vin hemma hos mig. Vi spelar bara rollspel/brädspel/tv-spel, och då utan alkohol.
Alltså, hade jag vetat att du satt på en vinskatt hade jag tagit mig till Nynäs oftare för spel.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
krank said:
Alltså, hade jag vetat att du satt på en vinskatt hade jag tagit mig till Nynäs oftare för spel.
Me 2.

krank

Recca said:
Vimes said:
krank said:
Me 2.
Jag är nästan säker på att jag sagt något till Vimes nån gång.

Jag lovar inte heller att vinerna går att dricka. Jag vet fuckall om förvaring eller sånt.

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Vimes said:
krank said:
Me 2.

Jag lovar inte heller att vinerna går att dricka. Jag vet fuckall om förvaring eller sånt.
Jag kan ta med lite sprit oxo för säkerhets skull. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
krank said:
För att de är coola. Jag har börjat gilla kassettband igen. Mest har jag dem för ljudböcker när jag ska sova; av någon anledning är det väldigt lagom för mig att ligga och lyssna på en sida av ett kassettband, och har jag inte somnat när jag hör det där mycket speciella klunk-ljudet som betyder att det är slut på sidan så somnar jag alltid mycket, mycket kort därefter.
Tja, eller så kan man använda mp3splt för att dela upp ljudböckerna i lagom långa bitar (det måste jag göra för att min bilstereo fnattar om en fil är längre än 4-5 timmar), sedan spelar du in klunk-ljudet och gör en spellista med ljudboksdel1, klunk, ljudboksdel2, klunk osv. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Recca said:
krank said:
Recca said:
Vimes said:
Me 2.

Jag kan ta med lite sprit oxo för säkerhets skull. :gremwink:
It's a date!

krank

Troberg said:
Tja, eller så kan man använda mp3splt för att dela upp ljudböckerna i lagom långa bitar (det måste jag göra för att min bilstereo fnattar om en fil är längre än 4-5 timmar), sedan spelar du in klunk-ljudet och gör en spellista med ljudboksdel1, klunk, ljudboksdel2, klunk osv. :gremsmile:
Visst. Och man kan också lägga in "bandspelarsurret" i bakgrunden etc.

Dock är det mycket viktigt i sammanhanget att skiten slutar spela när sidan är slut och att det innebär en viss investering i tid att "byta sida"...

Överlag känns det enklare att bara köra med existerande teknologi. Plus att jag inte litar på automatiska algoritmer för att splitta en mp3:a på rätt ställen.

Vimes

Sillkung
krank said:
Överlag känns det enklare att bara köra med existerande teknologi. Plus att jag inte litar på automatiska algoritmer för att splitta en mp3:a på rätt ställen.
Bah, rationalisera inte bort att du tycker det är coolt och hipp med kassettband nu :gremwink:

Brynolf

Dum fan
Jag och brorsan köpte en kassettfreestyle till farmor för nåt år sen. Var i princip omöjligt att hitta nåt vettigt. Tror det blev Amazon eller nåt till slut.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Ah, fast där är mp3splt väldigt bra. Jag satte den på att kräva 1 eller 2 sekunders tystnad (kommer inte ihåg vilket), och jag märker inte ens när den byter spår, så prydligt kapar den.

Ymir

Liten kantbaron
Jag vet inte vilka kretsar du umgås i, men här i stan finns typ inte en kotte som inte bär runt på ett usb i vått och torrt, just in case. Visst, jag har en tendens att lägga filmer etc på hög, men mina bildmappar med foton tar också upp mycket plats, och jag har bara totalt 66 gb hårddisk om vi räknar ihop min laptop och min tablet. I det läget kommer usb väl till pass. Hur lagrar du saker?

Vitulv

Ymir said:
Jag vet inte vilka kretsar du umgås i, men här i stan finns typ inte en kotte som inte bär runt på ett usb i vått och torrt, just in case. Visst, jag har en tendens att lägga filmer etc på hög, men mina bildmappar med foton tar också upp mycket plats, och jag har bara totalt 66 gb hårddisk om vi räknar ihop min laptop och min tablet. I det läget kommer usb väl till pass. Hur lagrar du saker?
Jag lagrar väldigt få saker, det medges. Sparar t.ex. aldrig filmer jag redan sett och streamar det mesta ändå. Sådant jag vill lagra lägger jag på dropbox.

w176

Förlorad dotter
En sak jag äslkar att både få och ge är vackra begangnade och gjärna gamla plåtburkar. Som till exempel teburkar och matvaruburkar i plåt eller porslin. Burkar behöver man alltid till något, om inte till te, så till kaffe, tärningar, gem, grjejer, pennor eller skrot.

Billigt är det också, och finns på varje lumpbod, seconhandshop och antikvariat ever. Bra grejer är det också. Plåtbutkar är praktiskta saker. Man kan alltid fylla dom med något trevligt, som godis eller te innan man ger bort dom.

Fyller inte sånt här er med lycka?