Nekromanti Julklappstipstråden

Tell

Hero
ebay. sökning:jacquard

tygformen är en lyx i europa, som vanligen går över sju hundra per slips/klänning. Från laos och liknande länder kostar det tre fyra kronor.

Fienden

Hero
Ond bråd död said:
Den svenska versionen av Dominion har dessutom översatt namnen på korten men behållit den engelska bokstavsordningen. Betydligt störigare än vad det låter, eftersom man oftast vill slumpa nya kort för varje parti.
Jag har den svenska versionen. Alla Duchy-kort är felstavade... Hertigöme x20. -.-

Pilzefrau

hon/henne
gizmo said:
Pilzeman said:
Jag ska ha julklappsmakarworkshop i mitt kök på fredag.
Älskar iden! Får notera det för nästa år.
Självgjorda buljongtärningar? håller de sig?
Jag vet inte, jag tänkte testa. De kommer hålla sig i frysen om inte annat. Mina släktingar får rapportera hur de blir, jag har aldrig gjort det förut.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
wilper said:
(Oräknat barn, barn blir lyckliga av bråte. Köp LEGO.)
Man kan ge vuxna LEGO också. Starwarslego till exempel.

Och så kan man skriva ut ett ex av Mobile Frame Zero...
Nåja, klart man kan ge Lego till vuxna, men det ska nog vara en speciell typ av vuxna i så fall. Jag tror de flesta vuxna jag känner skulle bli milt förvånade om de fick ett paket Lego i julklapp. :gremsmile:

Vitulv

Vimes said:
Det tristaste men bästa tipset:

Böcker. Jag tycker det är awesome att ge bort böcker. Det är hyfsat billigt (50-300), det finns ett enormt utbud, det är personligt ("Du borde gilla den här!"), böcker har hög status ("Man är aldrig fattig om man har något att läsa."). Har jag ingen bättre idé köper jag alltid böcker. Men! det är verkligen viktigt att försöka köpa någon bok som man tror att mottagaren faktiskt skulle uppskatta, det är värt att lägga lite tanke på. Ur egoistisk synvinkel är det ett mindre problem om boken blir läst eller inte, så länge du inte köpt helt fel bok ligger läsansvaret på den som fått boken.
Jag tycker att böcker är skitdåliga julklappar/presenter. En bok kräver att läsaren spenderar tid och energi, något som i varje fall inte jag uppskattar. Jag läser sällan nu för tiden, och om jag gör det så är det någon bok jag själv nästan slår en frivolt av upphetsning över att få läsa. Jag avskyr när folk försöker prångla på mig böcker med argumentet att "Du borde gilla den här!". Vadå "borde", liksom? I nio fall av tio betyder det att jag inte gillar boken. Att få en bok känns som att få ett klippkort på gymmet, typ. "Du borde gilla att träna två gånger i veckan". Jag hatar när folk gör antaganden om vad jag borde gilla. Du skriver att läsansvaret ligger på den som fått boken som om det vore något positivt. Hur kan det vara det? En present som lägger någon sorts ansvar på mottagaren är en skitdålig present. Ungefär som med att köpa prydnadssaker till folk. Chansen att jag ska vilja läsa boken, eller vilja smycka min lägenhet med porslinshunden jag precis fick är typ... en på tusen? Det enda gåvomottagaren fick ut av gärningen var lite skön press på sig i mellandagarna.

Undantag finns. Jag har en låtsasfarsa som slukar deckare. I hans fall vet jag att en bok aldrig är fel, för det har han sagt, men annars ger jag fan i att pracka på folk böcker de med all sannolikhet aldrig kommer att läsa.

Däremot ger jag gärna bort böcker jag redan läst till polare (sparar sällan böcker, ser dem som förbrukningsvara), men då gör jag mig också säker på att de är intresserade av att läsa dem, alternativt gör väldigt tydligt att det är fritt att ge boken till någon annan om man inte orkar läsa den.

Vitulv

Ymir said:
32 GBs USB-minnen har alla nytta av.
Har de? Jag vette fan, det känns som att USB-minnnenas tid är på väg att ta slut. Överhuvud taget använder jag aldrig fysiska lagringsmedia nu för tiden.

Vitulv

Nu har jag neggat färdigt i den här tråden och ska istället säga vad jag tycker är en bra julklapp;

Consumables! (för att låna ett uttryck från rollspelsvärlden). Något man kan äta, dricka eller bjuda andra på är aldrig fel. En flaska vin, chokladask, en bit rökt ren eller vadsomhelst är kanontrevligt att få, och om man inte gillar det själv kan man bjuda någon annan på det. Det är en social gåva och väldigt trevlig. Dessutom kan man lätt anpassa prisnivån. För en hundring kan man lätt få en flaska jättgott vin, t.ex, men vill man lägga en lite större slant kan man så klart köpa ett ännu finare vin.

Vin är bra. Det finns i typ alla tänkbara prisnivåer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vitulv said:
En bok kräver att läsaren spenderar tid och energi, något som i varje fall inte jag uppskattar.
Det beror kanske på om man är en person för vilken läsning kostar eller ger energi...

För egen del brukar jag alltid skriva med böcker på de önskelistor mina släktingar fortfarande envisas med att avkräva mig. Jag specificerar gärna författare och böcker och så.

Fast numera läser jag ju mest på telefon, så jag funderar på att sluta med det. Eller hitta ett sätt för mina släktingar att köpa elektroniska böcker åt mig.

Vitulv

krank said:
För egen del brukar jag alltid skriva med böcker på de önskelistor mina släktingar fortfarande envisas med att avkräva mig. Jag specificerar gärna författare och böcker och så.
Fast då är det ju svinbra, och i sådana situationer kan man helt bortse från mitt inlägg.

Vimes

Sillkung
Äh, lägg ägg Vitulv. Böcker är skitbra att ge bort. Jag har kanske läst 5% av böckerna jag fått i julklapp/födelsedagspresent, men det hör inte hit.

Edit: du hör ju själv förresten, om boken inte uppskattas eller läses är det mottagarens och inte givarens fel och ansvar. Det är en fail-safe present.

Vitulv

Jag kom precis på en skitbra julklapp, men den kostar nog mer än 100 kr, hoppas det är ok att jag nämner den ändå?

För ett par år sedan fick jag en brandsläckare av min pappa i julklapp. Det tycker jag är en suverän julklapp. Typisk grej som man kanske inte köper själv, men som alla hem borde ha. Ett superbra sätt att visa att man bryr sig om någon.

Storuggla

Champion
"För ett par år sedan fick jag en brandsläckare av min pappa i julklapp. Det tycker jag är en suverän julklapp. Typisk grej som man kanske inte köper själv, men som alla hem borde ha. Ett superbra sätt att visa att man bryr sig om någon."

Och om du inte bryr dig om personen kan du köpa en skämtbrandsläckare med glitter i.

Storuggla, överlagt mord

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
"För ett par år sedan fick jag en brandsläckare av min pappa i julklapp. Det tycker jag är en suverän julklapp. Typisk grej som man kanske inte köper själv, men som alla hem borde ha. Ett superbra sätt att visa att man bryr sig om någon."

Och om du inte bryr dig om personen kan du köpa en skämtbrandsläckare med glitter i.

Storuggla, överlagt mord
Ska man ändå ha ihjäl dem kan man lika bra fylla en riktig brandsläckare med fotogen :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
I år gör jag Chilimarmelad till alla*.
150ml-200ml sylt/marmeladburkar på IKEA för typ 10 spänn stycket (man kan hitta det billigare dock), trycker ut ett par snygga etiketter hos närmaste copyshop som fixar etiketter (eller så kan man skriva på julklappsetiketter) och sen gör man bara en stor batch. Går totalt på kanske 150-200 spänn för hela släkten.

*plus World War Z till brorsan och ett par vandringsstavar till morsan. Vandringsstavarna är inte budget, men resten är det.

Vitulv

Cybot said:
150ml-200ml sylt/marmeladburkar på IKEA för typ 10 spänn stycket (man kan hitta det billigare dock), trycker ut ett par snygga etiketter hos närmaste copyshop som fixar etiketter (eller så kan man skriva på julklappsetiketter) och sen gör man bara en stor batch. Går totalt på kanske 150-200 spänn för hela släkten.

*plus World War Z till brorsan och ett par vandringsstavar till morsan. Vandringsstavarna är inte budget, men resten är det.
Mycket bra tips! Jag hade blivit skitglad för en sådan julklapp.

krank

Vitulv said:
Cybot said:

Mycket bra tips! Jag hade blivit skitglad för en sådan julklapp.
För mig hade det funkat rätt kasst, tyvärr. Jag hatar när folk ger mig mat, för i 9 fall av 10 är det mat som aldrig blir uppäten för att jag inte gillar den själv och typ aldrig har gäster som äter upp.

Det är lite samma sak som att båda skolorna jag slutat på har gett mig rött vin. Jag spyr av rött vin, liksom, men det kan man ju inte säga...

krank

Jag skrev om det här i vrållådan, men jag vill slå ett slag för det här också:

Önskelistor. Jag rekommenderar starkt att höra av sig till alla man hade tänkt köpa presenter till och fråga efter några saker de önskar sig. Mina släktingar gör det med mig (för de vet att våra konsumtionsvanor är väldigt långt ifrån varandra) och jag gör det med dem. Aspraktiskt.

Sen om man nu SKULLE komma på nåt som skulle passa asbra men som inte finns på lista - fine. Men har man några grejer att utgå ifrån så finns det fortfarande en osäkerhetsfaktor (man vet inte vilken eller vilka av grejerna man önskat sig man får) men man slipper försöka låtsas vara glad över saker man inte ville ha.

Och ger man inte ifrån sig någon lista så blir man utan julklappar eller får finna sig i att man får något man inte uppskattar.

EDIT: Den här länken skickade jag till folk i år, som exempel:

Önskelista

Vitulv

krank said:
Det är lite samma sak som att båda skolorna jag slutat på har gett mig rött vin. Jag spyr av rött vin, liksom, men det kan man ju inte säga...
Men då kan man bjuda en vän på det istället, det är ofta uppskattat.

krank

Vitulv said:
Men då kan man bjuda en vän på det istället, det är ofta uppskattat.
Jag var på väg att skriva "jag har inga vänner..."

Men egentligen har jag bara inga vänner som brukar dricka vin hemma hos mig. Vi spelar bara rollspel/brädspel/tv-spel, och då utan alkohol.

Jag har haft planer på att skänka flaskorna till min moster som bor i Sundbyberg, men det har liksom inte blivit av...

Hursomhelst är röda viner* definitivt en gåva som av mig kräver tid och energi =)

* Eller alkohol överhuvudtaget, faktiskt. Jag dricker ju typ aldrig, och när jag dricker är det i krogmiljö.