Vimes said:
Det tristaste men bästa tipset:
Böcker. Jag tycker det är awesome att ge bort böcker. Det är hyfsat billigt (50-300), det finns ett enormt utbud, det är personligt ("Du borde gilla den här!"), böcker har hög status ("Man är aldrig fattig om man har något att läsa."). Har jag ingen bättre idé köper jag alltid böcker. Men! det är verkligen viktigt att försöka köpa någon bok som man tror att mottagaren faktiskt skulle uppskatta, det är värt att lägga lite tanke på. Ur egoistisk synvinkel är det ett mindre problem om boken blir läst eller inte, så länge du inte köpt helt fel bok ligger läsansvaret på den som fått boken.
Jag tycker att böcker är skitdåliga julklappar/presenter. En bok kräver att läsaren spenderar tid och energi, något som i varje fall inte jag uppskattar. Jag läser sällan nu för tiden, och om jag gör det så är det någon bok jag själv nästan slår en frivolt av upphetsning över att få läsa. Jag avskyr när folk försöker prångla på mig böcker med argumentet att
"Du borde gilla den här!". Vadå "borde", liksom? I nio fall av tio betyder det att jag inte gillar boken. Att få en bok känns som att få ett klippkort på gymmet, typ.
"Du borde gilla att träna två gånger i veckan". Jag
hatar när folk gör antaganden om vad jag borde gilla. Du skriver att läsansvaret ligger på den som fått boken som om det vore något positivt. Hur kan det vara det? En present som lägger någon sorts ansvar på mottagaren är en skitdålig present. Ungefär som med att köpa prydnadssaker till folk. Chansen att jag ska vilja läsa boken, eller vilja smycka min lägenhet med porslinshunden jag precis fick är typ... en på tusen? Det enda gåvomottagaren fick ut av gärningen var lite skön press på sig i mellandagarna.
Undantag finns. Jag har en låtsasfarsa som
slukar deckare. I hans fall vet jag att en bok aldrig är fel, för det har han sagt, men annars ger jag fan i att pracka på folk böcker de med all sannolikhet aldrig kommer att läsa.
Däremot ger jag gärna bort böcker jag redan läst till polare (sparar sällan böcker, ser dem som förbrukningsvara), men då gör jag mig också säker på att de är intresserade av att läsa dem, alternativt gör väldigt tydligt att det är fritt att ge boken till någon annan om man inte orkar läsa den.