jag var spelare i ett konventsscenario (Repetikon, vill jag minnas) för Mutant. Undergångens Arvtagare, där vi slogs mot en robotjultomte med ruttna kretsar i en förfallen galleria ute i en förbjuden zon. Mycket roligt!
I TV-serier ogillar jag överlag den typ av julspecial du beskriver, där man bryter mot handlingen och allt blir gulligull och julsånger och annat. Om det däremot faktiskt passas in i handlingen, och följer den etablerade logiken i världen, då är jag helt med på det. Att visa upp lite av den tänkta världens högtider tycker jag kan vara ett väldigt intressant sätt att få världen att kännas levande (så länge det inte blir allt för mycket av en pastish av just julafton).
I rollspel kan jag vara lite mer förlåtande, i synnerhet som min vanliga spel- och spelledarstil är så där lite lagom havlseriös (dvs halvt oseriöst
redan från början. Så det blir sällan ett lika stort avbrott från det normala som det lätt blir i en TV-serie.
Samtidigt tycker jag ofta att det kan vara svårare i ett rollspel där man inte riktigt har samma kontroll över det övergripande tempot. När det väl är juletider kanske det är mitt i sommaren i kampanjen.
Däremot finns det ju absolut ingen anledning att baka in det i den pågående kampanjen. Högtider tycker jag är ett ypperligt tillfälle att ta en paus för ett tematiskt oneshot! Och då kan man ju göra det precis hur galet man vill!