Nekromanti Julutmaning

Troberg

Sinister eater
Eftersom det är lite dött här just nu så tänkte jag komma med en utmaning som passar säsongen.

Föreslå ett scenario med julstämning. För att det inte ska bli alltför enkel utmaning gäller följande begränsningar:

- Miljö: Realistisk nutid.
- Våld: Inget grovt våld.
- Spelsystem: Valfritt/oviktigt.
- Stämning: Så tjock julstämning att man kan skära den med grötslev!

Författaren till det förslag jag som en väldig (avsiktlig särskrivning) domare utser till vinnare får ta extra mycket skånsk senap på skinkan på julbordet och en extra portion gröt!

Kom igen, visa att det går att göra ett scenario gripande, spännande och stämningsfullt utan våld och blod.

(Sorry Magnus för att jag råkade ta delvis samma ämne som du i din tråd. Hade redan börjat skriva när jag såg ditt inlägg. Nåja, de behöver inte krocka.)

Johan K

Gammal & dryg
Tomten är far till alla baren...

Det här är iof ett klart rippoff men ändå. Det var den bästa idéen som jag kunde hitta...
Bara synd att det skulle varit nutid..

Tänkte mig att man är en familj, modell större som har ungar lite varstanns. Så plödsligt så dimper det nre alal ex-familjemedlemmar & sånt. Dagen före julafton så försvinner ALL julmat inklusive julsnappsen..
Den stora frågan är VEM tog den...
Miljön är som filmen, lite lätt rörig. Fast tänkte åxå tillägga lite Sherolk Holmes-stuk åxå..
Häjlten i dramat är nog mammam.. Eftersom det är hon som håller i maten.
Som spelsystem så tänkte jag mig t20 systemet. Enkelt & bra.

Re: Tomten är far till alla baren...

Till alla baren??? men oki, vet nog vad som menas ändå...
Fast annars vore lite Nightmare before christmas sitta fint, gick just på trean, och om man råkar irra sig in där som en av herr Tomténs medarbetare.... Isch :gremtongue:

DanielSchenström

Swashbuckler
Okej Top Secret/S.I. är systemet.

London, realistisk nutid, mindre realistiska karaktärer.

Agent 008 (som saknar rätt att döda), hans sidekicks och kollegor (inklusive Sandy Clause, den kapabla och sexiga, men lätt motsträviga bondbruden), har det inte lätt, det är nu 2 dagar kvar till julafton och skurken Henry Hanukka har stulit nästan alla tomtedräkter i staden i protest mot den onda kapitalismen som Julafton blivit. Samtidigt med detta måste 008 hinna köpa julklappar till sina 12 barn och fru samt skaffa en julgran och nån som kan vara tomte åt barnen.

Hans hantlangare, de tre syskonen Ghost (med sina nisse-underhuggare), varav en är en vacker kvinna, är satta på att stoppa 008 och kompani. Här är det förstås mer fråga om att visa att de gamla hederliga traditionerna har ett värde, familjegemenskap och så vidare. Och syskonen Ghost som bara har haft eländiga julaftnar är inte de lättaste att övertala. Medel och metoder är upp till spelarna, men det ska förstås vara tydligt att våld är den sämsta lösningen. Bäst är det om man kan peka på att bara för att de har haft en dålig jul så ska de inte drabba alla andra med det.

Slutkampen mellan 008 och Hannukka Henry sker i en jättejulgran på toppen av Picadilly circus när Hannukka Henry ska sätta dit en sjuarmad ljusstake istället för den ensamma stjärnan. Det grövsta våldet innebär kastande av julstjärnor och sticksår av barren.

När Hannukka förklarat sin inställning till julen tycker 008 att det är en funkis idé, men att Henry kanske ska försöka få en plats i parlamentet istället, och att vi kan väl försöka vara vänner allihop?

Slutscen: Middag hos familjen 008 med alla kollegor samt syskonen Ghost. Tomten kommer in och alla spelare (och filmpubliken ser att det är Henry.

Troberg

Sinister eater
Re: Tomten är far till alla baren...

Fast annars vore lite Nightmare before christmas sitta fint
Det skulle den, men just här så gällde nutida realism. Kul film i alla fall, jag har gjort den till en jultradition.

magoo

Hero
Intro:

Det är julafton, på släkten Anckarströms herrgård. Snön ligger vit utanför, frosten gnistrar på rutorna och det är köldrekord, minus 25 grader. Den stora släkten har samlats på gården för att fira sin vanliga, gemytliga familjejul. Visserligen finns det interna konflikter om ett arv efter gammelmorfar, ingifte Sören (hur vågade han ta släktnamnet) retar gallfeber på alla (dessa nyrika IT-människor!). En av de yngre släktingarna har rakat av sig allt hår (är det sant att han gått med i nåt sånt där extremparti?) och en annan vägrar äta skinkan (han har blivit vegan och anarkist, ja så går det när man studerar vid "universitetet" i Umeå). Men skilda världsåskådningar och små stridigheter lägger man så klart åt sidan när det är jul, eller hur?

Efter den traditionella julmiddagen med hemgjord prinskorv, små välstekta köttbullar, nygriljerad väldoftande skinka, paté och ett antal egenhändigt kryddade snapsar sätter sig tant Elsbeth vid flygeln och alla stämmer in i julsångerna - Nu har vi ljus, här i vårt hus, julen är kommen... Glöggen och pepparkakorna bärs fram på en silverbricka. Lilla Anna får en smäll på fingrarna av mormor när hon sträcker sig efter vinglöggen.

Dörren slås upp med ett BRAK och vinterkylan strömmar in. Alla stirrar mot dörren, där två män står. Den ene är storvuxen, skäggig och klädd i en stor vargskinnspäls som börjar se rätt maläten ut. Han doftar starkt av sprit. Den andre är liten och mager, klädd i en grön skinnjacka och ser inte ut att stå helt stadigt på benen. - Vi måste låna telefonen, säger den storvuxne sluddrigt och med finsk brytning. -Vi har kört alldeles åt helvete fel.

Familjen blir oense - ska man visa de oinbjudna gästerna på porten eller ska de bjudas in för att värma sig och dela julgemenskapen? Mitt i diskussionen slocknar alla lampor, den stora salen lyses nu enbart upp av ett par fladdrande stearinljus på matbordet och av glöden från brasan i öppna spisen. Strömavbrott. Farfar Anton sätter ett glöggrussin i halsen och rosslar efter hjälp. Panik utbryter bland tanterna.

PLOT
Det är förstås självaste jultomten och en av hans nissar som har besökt familjen i syfte att utröna vem som är förtjänt av Årets Julklapp. Tomten och nissen försöker skapa så mycket kaos som möjligt utifrån de intriger som redan finns i familjen, kölden och mörkret bidrar till stämningen. För spelarna gäller förstås att få julklappen, alternativt stjäla den från Tomtefar.

Sodivra

Champion
Jaså?

Hur är universitet i Umeå då? :gremsmile:

(Det här borde väl vara PM, men du svarade ju inte förra gången.. :gremwink: Men din bild funkar alltså inte. För att passagen gillar inte att bli länkade till.)

Troberg

Sinister eater
Och vinnare är...

...magoo.

Motiveringen är att det är en skön blandning av humor och stämning, precis lagom mycket drift med julen för att den riktiga julstämningen ska kunna inträffa på slutet i form av en allmän förbrödring. Det är karakteristiska karaktärer, många möjligheter att ber på tjockt med jul-klicheer och allmänt godmodig stämning.

Det var en hård, men rättvis, kamp mellan värdiga förslag.

God jul. Se upp så att tomten egentligen inte är bin Laden i förklädnad.

magoo

Hero
Grattis till mig :)

Synd att inte fler nappade på jule-leken, kul att få upp julstämningen lite innan självaste dopparedan.

magoo

Hero
Re: Jaså?

Universitetet i Umeå är toppen, dock misstänker jag att de mer "anrika" universiteten har högre status i de finare kretsarna. Kulvertarna under universitetet lämpar sig utmärkt för Kult- och Mutant-äventyr iaf.

Själv vill jag verkligen rekommendera Umeå för studier och boende, jag vistades en tid i huvudstaden men längtade grymt tillbaka. Norrland light, kan man säga.

Jag får plocka bort bilden på moi, kanske tur att du inte kan se den :)