Börjar komma till den här punkten då en klar bild av hur den sabriska rättvisan ska fungera kan bli intressant. Jag har sett Krilles extra utdrag om Jus Magna, men det är ändå en hel del saker som är oklart hur de kan tänkas vara. Jag lär väl bestämma mig för någonting snart och köra det så, men det vore kul att höra hur folk har löst saker som:
- vad räknas som bevis?
- hur fungerar en domstol/rättegång (t ex: finns det en försvarare, är fogden dömande enbart eller dömande och sakförande?)
- hur värderas vittnesmål? (om en ofrälse vittnar mot en frälse, vägs det in lika tungt? är det någonsin relevant? kan framstående medborgare "gå i god" för någons ord (vilket jag har för mig förekom under riktig medeltid)?)
- när det gäller högmålsbrott, vad är en "kungens tjänare"? misstänker att all adel automatiskt torde höra dit, men hur är det med en soldat under en adelsman - är han indirekt under kungen och därmed likställd som en kungens tjänare?
- mansboten i utdraget ur Jus Magna, ska den direkt översättas till vad som är ett silver i Consaber 1512 ST eller räknas den om? (känns som om det är väldigt billigt att slå ihjäl någon annars, liksom boten för att inte göra vapenplikt hos kungen för adelsmän och trollkarlar blir en struntsumma för dessa)
Mvh / Phelan
- vad räknas som bevis?
- hur fungerar en domstol/rättegång (t ex: finns det en försvarare, är fogden dömande enbart eller dömande och sakförande?)
- hur värderas vittnesmål? (om en ofrälse vittnar mot en frälse, vägs det in lika tungt? är det någonsin relevant? kan framstående medborgare "gå i god" för någons ord (vilket jag har för mig förekom under riktig medeltid)?)
- när det gäller högmålsbrott, vad är en "kungens tjänare"? misstänker att all adel automatiskt torde höra dit, men hur är det med en soldat under en adelsman - är han indirekt under kungen och därmed likställd som en kungens tjänare?
- mansboten i utdraget ur Jus Magna, ska den direkt översättas till vad som är ett silver i Consaber 1512 ST eller räknas den om? (känns som om det är väldigt billigt att slå ihjäl någon annars, liksom boten för att inte göra vapenplikt hos kungen för adelsmän och trollkarlar blir en struntsumma för dessa)
Mvh / Phelan