Nekromanti Juridik i fantasy

Krille

Super Moderator
Efter att ha roat mig med att läsa igenom vad en advokat har att säga om avtalet mellan Bilbo och Thorin Ekenskiölde&Compani i filmen The Hobbit så började jag inse att här finns det en underutnyttjad arketyp i fantasyrollspel: äventyraradvokaten. Som oftast förmodligen är dvärg.

Jag tänker så här, att om vi antar att folk regelbundet grupperar ihop sig för att gå ut och äventyra så borde det finnas formella avtal som reglerar gruppens ansvar och vinstdelning. Jag menar, pirater och fribrytare hade tydliga regler för att fördela bytet och ersätta skador i verkliga världen.

Om inte annat borde det bli någon form av självbevarelsedrift: förr eller senare kommer någon att försöka bedra eller förråda sin äventyrargrupp, och har man en relativt stark kungamakt och tillhörande laguppehållande väsen (som det så ofta finns i fantasy, om än korrupt i förekommande fall) så borde det uppkomma kontrakt, avtal och regleringar om saken.

En bieffekt är också att om äventyrsgruppen ska kunna ställas till svars för kontraktsbrott så måste det finnas någon som är juridiskt ansvarig. Den ena lösningen är att hela gruppen solidariskt ansvariga genom en slags andelsägande, och det gör att det blir gruppen i sig som blir ansvarig juridisk entitet. Tänk Ostindiska Compagniet, ungefär. Det gör att det blir mycket lättare att ha utomstående intressenter (sponsorer, uppdragsgivare etc).

Den andra lösningen är att äventyrets ledare blir juridiskt ansvarig, ungefär som en enskild firma idag, och att kompaniets övriga deltagare blir mer eller mindre anställda.

En andra bieffekt är att uppdragsgivare som vill undvika att dras in i formella avtal kommer att leta upp ljusskygga typer som tar vilka uppdrag som helst. Så det finns fortfarande marknad för löst grupperade individer som får uppdrag av mystiska män i kåpor i hörnet på dåligt upplysta värdshus. Men i dessa fall är det förstås uppenbart att de löst grupperade individerna är mer eller mindre i botten på äventyrarhackordningen: de är de där olyckliga kräken som tar vilka jobb som helst. En riktig äventyrare skriver ett formellt kontrakt med uppdragsgivaren, övriga deltagare och sponsorer.

---

Summa summarum, varje äventyrargrupp borde ha en dvärgisk advokat, med avtalslagbok och stridshammare, i sin grupp för att verkligen räknas som äventyrare. Utan en sådan är de desperata drägg till halsskärare och banditer som gör vad som helst för pengar.

Möller

Hubert Hortlax
Jag håller helt med dig!

Jag tycker också att det är alldeles för sällan som rollpersonerna dras inför tinget efter alla »eskapader«. Att samla ihop tolv erkänt hederliga vittnen som går på att mordet var rättfärdigt så att »straffet« bara blir ett skadestånd på 25 stycken silver vore roligt.

God45

#PrayersForBahakan
I Pathfinder kampanjen som min grupp turades om att spelleda var Warlocks advokater. Varför? För att jag och en spelare hade sett väldigt mycket Boston Legal/Ally McBeal och vi spelade båda Warlocks :gremlaugh:

Vi gjorde en massa avtal med demoner och djävlar för Fun & Profit. Sedan hamnade vi inför rätta i helvetet där han lurade och sålde ut mig! Det var coolt.

Grupp var också en firma där alla magiska föremål ägdes av gruppen och vi alla var delägare i gruppen. När barbaren dog och en ny barbar kom in så var det en hostile take-over (han hade en yxa!) :gremsmile:

Storuggla

Champion
Då utgår jag från att äventyrarna även betalar skatt och avgifter? Det låter ju jättekul, bokföring the rpg. :/

Storuggla, färg inte mer

The Ghost

Veteran
Själv använder jag mig oftast av en kanske ganska klassisk variant.

Den fruktade Rättsmagikern vid namn Mondar Lag & Ordning.
En magiker med förmågan att läsa folk som en öppen bok, se igenom lögner och med en mix av magi och manipulation få folk att erkänna sina mörkaste hemligheter och brott... kanske även sånna de i själva verket inte begått?

God45

#PrayersForBahakan
Storuggla said:
Men skatten på magiska föremål kom redan 1067.

Storuggla, efter Hastings
Visst, men den är till kyrkan och gäller bara Paladins och vissa clerics :gremlaugh:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Krille: har inte du en artikel på foxtail om äventyrare och arbetstider/arbetsmiljö? Jag kommer osökt att tänka på den när jag läser det här. Sitter på mobilen, annars skulle jag länka.

Cissi

Up to no good.
Inte direkt fantasy men rollspel...

I min vampiregrupp har vi precis avslutat en juridisk process där en RP stod anklagad för brott mot maskeraden och för diableri. Det var jättekul att spela igenom de processen fast jag var orolig att det skulle bli bökigt för SL att vara tvungen att blanda in så många NPCer och vi spelare kunde ju inte delta annat än om våra RP blev kallade som vittnen.

Det satte oss i den situationen att vi under några spelmöten var tvugna att försöka komma på lagliga argument för att lyckas få vår kompis ur klorna på camarillans domstol. Det var mycket roligare att spela igenom det här, med vittnen, röstningar och domslut än om SL bara hade sagt "Det blir rättegång... det här händer. Du är nu fri."

Jag tror att juridiken lade till ytterligare stämning till hela situationen och gav oss som spelare en extra utmaning.

Vidare på samma tema och samma kampanj är att jag spelar en kvinna i artonhundratalets England och under den här tiden så fick inte kvinnor i England äga egendom, de var inte myndiga och var tvugna att ha en man som "ansvarade" för dem. Det här har gett mig lite huvudbry och tvingat mig att försöka kringgå gällande lagstiftning, speciellt när min RP fick för sig att hon skulle sälja en fastighet och skulle tackla juridiken som rör detta.
Det var kul att försöka komma på ett sätt att kringgå systemet på ett trovärdigt sätt och jag hade nog inte velat spela det helt problemfritt med bara "Ja, du säljer, det går bra, du får så här mycket".

Juridiken är ju något som i högsta grad påverkar oss alla i vardagen också så att använda det som äventyrarkrydda är inte alls en dålig idé, snarare en idé som fler borde se om man kan använda.

Man får bara passa sig från att dra på sig en massa långa och meningslösa juridiska processer, det måste fortfarande vara spelbart.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ulfgeir said:
Inte bara fantasy-spel som behöver juridik.

Finns en webbsida som går igenom hur olika faktiska lagar i USA skulle påverka superhjältar och superskurkar... Law and the Multiverse

/Ulfgeir
När vi spelade Traveller i Göteborg kring 1980 var juridik av stor betydelse: ett svindyrt samägt rymdskepp gjorde att att delägarna var tvungna att skriva kostnads- & driftsavtal och ömsesidiga testamenten. (Spelet innehöll den relevanta färdigheten Admin och karriärvägen Byråkrat.)

Storuggla

Champion
"När vi spelade Traveller i Göteborg kring 1980 var juridik av stor betydelse: ett svindyret samägt rymdskepp gjorde att att delägarna var tvungna att skriva kostnads- & driftsavtal och ömsesidiga testamenten. (Spelet innehöll den relevanta färdigheten Admin och karriärvägen Byråkrat.)"

I Traveller hör det till att oroa sig över bränslekostnaderna och hur man behöver göra lite jobb vid sidan om ens fraktande av varor för att hålla banken eller lånehajarna borta.

Storuggla, procentarna anfaller