Extended Conflicts är reglerna för konflikter i både Odd Soot och M-SPACE. Grundtanken är att det ska kunna vara lika laddat att klättra upp i en stor ek för att rädda en kattunge, som att slåss mot en alien.
Reglerna bygger på en serie av motstående slag och den som slår det högsta lyckade slaget i en runda gör skada.
Skador räknas av från motståndarens Conflict Pool, som baseras på grundegenskaper. Vilka som används beror på vilken slags konflikt det handlar om. CON för att vandra över bergen, CHA för att vinna förtroendet hos en gangsterboss och så vidare.
Så här kan det se ut i ett äventyr:
Extended Conflict: Public Debate
Skill: Oratory
Conflict Pool: CHA
Damage: 1d6
Round Length: 2 minutes
För att det inte ska bli enbart abstrakt tärningrullande, så beskriver man sin handling innan man slår. Den vars Conflict Pool når noll först har förlorat debatten.
För mig har det här ändrat min spelstil totalt. Tidigare kände jag mig tvungen att slänga in strider lite här och där i äventyr, för att det skulle hetta till. Med Extended Conflicts kan alla möjliga situationer skapa fokuserad dramatik i avgörande ögonblick.