Nekromanti Käcka färdigheter?

Mutanten

Hero
Ymir;n102170 said:
Konfliktsystemet, där man vill dra in färdigheter man är så bra på som möjligt, ser till att tex Se oskyldig ut har ett existensberättigande även ihop med Skådespel, eftersom man skulle kunna använda båda två i en konflikt, men däremot hade fått minus om man försökte använda Skådespel två gånger.
Varför får man minus om man använder Skådespel två gånger?

jensofsweden

Stjärnmagiker
@ Mutanten: Kommer jag ihåg rätt så finns det två anledningar/funktioner till att du får -X ifall du använder samma färdighet två eller fler gånger i en social konflikt: being:
1. Du kan inte opta genom att säga "ok cool, jag väljer Dupera 3 gånger eftersom jag har 5T6 i den färdigheten"
2. Det reflekterar att du använder samma argument (eller liknande) flera gånger under en debatt or what have you (vad konflikten handlar om).

Mutanten

Hero
jensofsweden;n102195 said:
@ Mutanten: Kommer jag ihåg rätt så finns det två anledningar/funktioner till att du får -X ifall du använder samma färdighet två eller fler gånger i en social konflikt: being:
1. Du kan inte opta genom att säga "ok cool, jag väljer Dupera 3 gånger eftersom jag har 5T6 i den färdigheten"
2. Det reflekterar att du använder samma argument (eller liknande) flera gånger under en debatt or what have you (vad konflikten handlar om).
Alt 2 köper jag. Motståndaren går inte på samma fint mer än en gång. Men alt 1 har jag svårt för. Det känns som en regel bara för att kompensera ett "konstruktionsfel" i reglerna.

Big Marco

Läskig
Mutanten;n102198 said:
Alt 2 köper jag. Motståndaren går inte på samma fint mer än en gång. Men alt 1 har jag svårt för. Det känns som en regel bara för att kompensera ett "konstruktionsfel" i reglerna.
Det är inte "alternativ". Det är delar av samma system.

Och är en regeldesign för att skapa spännande konflikter i spel, och för att stimulera till kreativa ingångar och lösningar på konfliktsituationer. Konflikt/Utmaning-systemet är en kärna i Eon 4. Och man som rollperson har alltid tillräckligt med val för att bygga upp konfliktkedjan på ett intressant, dynamiskt och fräscht sätt.

(ett sätt systemet hade kunnat designas så det hade varit "konstruktionsfel" hade varit att säga att en och samma färdighet bara får användas en gång i kedjan - hade det blivit pajigt.)

Men testa gärna konflikter/utmaningar om du får chansen - det är ett briljant subsystem för att få till intressanta dramtiska situationer genom enkla medel.