Nekromanti Källförteckning och inspiration

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
. Förlåt om detta inlägg kan anses ha hamnat fel

Nåväl, många rollspel har en förteckning över inspirationskällor. Däremot tar de sällan eller aldrig upp en verklig källförteckning där det kan gå att söka vidare i ämnet. Jag vet att det här låter lite knöligt, men ibland hittar man saker i rollspel som har sin verkliga förlaga, som man skulle vilja veta mera om.

Självklart finns det hänvisningar i spel som tex. Sagan om Ringen, Babylon 5 osv. Men vissa spel har ju faktiskt hämtat fakta från olika ställen. I mitt fall är det påtagligt så, jag håller på och skriver om hästar för Neogames Eon. Jag stöter dagligen på frågor som jag inte skulle ställt mig om jag inte höll på med detta. Det vore kul att veta varifrån olika spelkonstruktörer hämtat sina tankar från. Kalla mig fånig men, när man hämtar verklig kunskap och omvandlar den till Fantasi, så är man (jag i alla fall) inne på en smal väg som kan ge folk underliga uppfattningar om verkligheten.

Ett alternativ till källförteckning i böcker är kanske att lägga ut ett "biblioteksförteckning/källförteckning" på nätet. Finns det exempel på det?

Nu känner jag mig oerhört bladig, men det beror nog på att jag jagat information om hästars rustnings vikt sedan ett par dagar tillbaka utan att få någon ordning på det. Jag hoppas ni har överseende med det... :gremfrown:

Krille

Super Moderator
"Däremot tar de sällan eller aldrig upp en verklig källförteckning där det kan gå att söka vidare i ämnet. Jag vet att det här låter lite knöligt, men ibland hittar man saker i rollspel som har sin verkliga förlaga, som man skulle vilja veta mera om."

Den enkla anledningen är att rollspels främsta källa för fakta är andra rollspel eller möjligen konstruktörens minne. Det är inte särskilt ofta som han gör ett akademiskt arbete, utan för det mesta spaltar han bara upp en klase rubriker och fyller ut utrymmet däremellan med text ur minnet. I de fall som siffror är nödvändiga så hämtas de oftast ur andra rollspel eller från Google.

Det finns dock några undantag: Steve Jackson (GURPS) brukar vara rätt petig på det där med ett par tre sidor källförteckning på slutet, och även Columbia Games brukar ha det. Men dessa är liksom undantagen som gör något som påminner om akademiskt arbete när de skriver rollspel.

Pom

Swashbuckler
Eftersom du frågade (långt)

Vid ett par tillfällen har jag försökt göra regelrätta referenslistor, mest på skoj, men åratal senare är det kul att kolla på dem ("Va? Har jag läst den där?").

Till ett system för hantering av nationer i AD&D (nödtorftigt översatt till D&D3.5):

Alexander, David. 1998. Natural Disasters. London.
Anderson, Charles W. 1977. Statecraft: An Introduction to Political Choice and Judgement. Madison.
Baker, L Richard III. 1994. Seven Steps to a Successful Castle. Building a castle by the numbers. I Dragon Magazine #201. Lake Geneva.
Barry, Brian. 1990. Political Argument. A Reissue with a New Introduction. Hertfordshire.
Blixt, Anders. 1987. Drakar och Demoner Gigant. Regelbok. Stockholm.
Cook, David. 1989. Dungeon Master's Guide. Lake Geneva.
Couch, Carl J. 1984. Constructing Civilizations. Greenwich.
Edstam, Ulf. 1986. Från flinta till chip. Grundkurs i teknikhistoria. Esselte Studium (förlagsort ej angiven).
Elias, Norbert. 1991. Från svärdet till plikten. Samhällets förvandlingar. Stockkholm.
Findley, Nigel, Collins, Arthur, Christensen, Troy & Boucher, Grant, 1990. The Castle Guide. Lake Geneva.
Finley, Moses I. 1985. The Ancient Economy. London.
Foy, Margaret. 1986. High Seas. Ships, fore and aft, in fantasy gaming. I Dragon Magazine #116. Lake Geneva.
Grimlund, Bengt E, Gustafsson, Agne & Zanderin, Lars. 1987. Förvaltning i stat, kommun, landsting. En introduktion. Stockholm.
Gygax, Gary. 1979. Dungeon Masters Guide. TSR Games (förlagsort ej angiven).
Gygax, Gary. 1983. A Glossography for the Guide to the World of Greyhawk. TSR Inc (förlagsort ej angiven).
Gygax, Gary, 1983. A Guide to the World of Greyhawk Fantasy Setting. Lake Geneva.
Huberman, Leo. 1978. Människans rikedomar. Raben och Sjögren (förlagsort ej angiven).
Hughes, John A & Dowse, Robert E. 1986. Political Sociologi. Chichester.
Kane, Thomas M. 1987. Meanwhile, Back at the Fief...Feudal lords have a lot to keep them busy. I Dragon Magazine #125. Lake Geneva.
Karlsson, Jan O (red.). 1990. Staden. Underlagsrapport för Storstadsutredningen. Stockholm.
Kovanen, Antii & Lehtola, Juhani. 1977. Politiskt lexikon. Halmstad. Svensk bearbetning: Åhman, Tor.
Marcela-Froideval, Francois, Cook, David & Gygax, Gary. 1985. Oriental Adventures. Lake Geneva.
Niles, Douglas. 1989. Battlesystem Miniature Rules. Lake Geneva.
Lund, Ann-Marie (red.). 1979-1984. Media familjelexikon. Stockholm.
Persson, Karl Gunnar. 1988. Pre-Industrial Economic Growth. Social Organization and Technological Progress in Europe. Oxford.
Renfrew, Colin & Bahn, Paul. 1993. Archaeology. Theories, Methods and Practice. London.
Sanders, E P. 1995. The Historical Figure of Jesus. London.
Simbalist, Edward E (red.). 1983. The Chivalry & Sorcery Sourcebook. Roslyn.
Spanier, John. 1972. Games Nations Play. London.
Walt, Stephen M. 1987. The Origins of Alliances. Ithaca.
Winnler, Carl. 1987. Havens of Gondor...Land of Belfalas. Charlottesville.
Yates, James. A. 1987. Armies From the Ground Up. Taxes, politics, immigrants, and the military in AD&D games. I Dragon Magazine #125. Lake Geneva.

Till ett ännu inte helt färdigställt rollspel där man spelar gudar:

Alexander, David. 1998. Natural Disasters. London.
Bhattacharji, Sukumari. 1970. The Indian Theogony. A comparative study of Indian mythology from the Vedas to the Puranas. Cambridge.
Briem, Efraim. 1927. Babyloniska myter och sagor - med kulturhistorisk inledning. Stockholm.
Boyce, Mark S (red.). 1988. Evolution of Life Histories of Mammals. Theory and Pattern. New Haven.
Broda, Johanna, Carrasco, David & Moctezuma, Eduardo Matos. 1987. The Great Temple of Tenochtitlan. Center and Periphery in the Aztec World. Berkeley.
Carter, Jesse Benedict. 1906. The Religion of Numa and other essays on the religion of ancient Rome. London.
Castleden, Rodney. 1996. År för år. När hände vad i världshistorien (översättning Strandberg, Love). Stockholm.
Davies, Paul. 1989. Den kosmiska planen. Stockholm.
Davies, Paul. 1993. I huvudet på Gud (översättning Bengtsson, Hans-Uno). Stockholm.
O'Dea, Thomas F. 1967. Religionssociologi. Malmö.
Doré, Henry S J. 1966. Researches into Chinese Superstitions Vol. VI-VIII. Taipei.
Dumézil, Georges. 1966. De nordiska gudarna. En undersökning av den skandinaviska religionen. Stockholm.
Flood, Josephine. 1983. Archaeology of the Dreamtime. Honolulu.
Gantz, Timothy. 1993. Early Greek Myth. A Guide to Literary and Artistic Sources. Baltimore.
Garvin, Harry R (red). 1976. Bucknell Review: Phenomenology, Structuralism, Semiology. Cranbury.
Gleick, James. 1988. Kaos. Vetenskap på nya vägar. (översättning Larsson, Lars Göran). Bonner Fakta Bokförlag AB, 1988.
Greimas, Algirdas J. 1992. Of Gods and Men. Studies in Lithuanian Mythology. Bloomington.
Harris, Geraldine. 1985. Gudar & faraoner i den egyptiska mytologin. Stockholm.
Hedén, Eva. 1969. Grekiska sagor. Stockholm.
Jackson, A V Williams. 1928. Zoroastrian Studies. The Iranian religion and various monographs. New York.
Kvaerne, Per. 1995. The Bon Religion of Tibet. The Iconography of a Livling Tradition. London.
Lawson, John Cuthbert. 1964. Modern Greek Folklore and Ancient Greek Religion. A study in survivals. Cambridge.
Leeming, David Adams & Leeming, Margaret Adams. 1994. A Dictionary of Creation Myths. Oxford.
MacCulloch, John Arnott (red.). 1964. The Mythology of All Races. New York.
McKay, John P, Hill, Bennett D & Buckler, John. 1996. A History of World Societies. Boston.
Miller, Mary & Taube, Karl. 1997. An Illustrated Dictionary of The Gods and Symbols of Ancient Mexico and the Maya. London.
Millidge, Judith (red.). 1998. Japanese Gods and Myths. London.
Monter, William. 1983. Ritual, Myth and Magic in Early Modern Europe. Brighton.
Nilsson, Peter. 1992. Rymdljus. En bok om katastrofer och underverk. Stockholm.
Nilsson, Peter. 1993. Solvindar. En bok om rymd och människor. Stockholm.
Nilsson, Peter. 1999. Projekt Nyaga. Bokförlaget Pan. Förlagsort ej angiven.
Idinopulos, Thomas A & Yonan, Edward A. 1996. The Sacred and its Scholars: Comparative methodologies for the study of primary religious data. Leiden.
Kerényi, Karl. 1955. Grekiska gudar och myter. (översättning: Asker, Assar). Stockholm.
Klostermaier, Klaus K. 1989. A survey of Hinduism. Albany.
Lehman, Edv. 1925. Myter och sagor på väg genom världen. Stockholm.
Mansfield, Edward D. 1994. Power, Trade and War. Princeton (New Jersey).
Marc-Wogau, Konrad. 1984. Filosofisk uppslagsbok. Bodafors.
Merkur, Daniel. 1991. Powers Which We Do Not Know. The Gods and Spirits of the Inuit. Moscow(Idaho).
Oosten, Jarich G. 1985. The war of the gods. London.
Page, Jake & Leeming, David. 1996. God. Myths of the Male Divine. Oxford.
Parrinder, Geoffrey. 1969. African Mythology. London.
Pascal, Eugene. 1993. Jung i våra liv. Praktisk tillämpning av C G Jungs teorier. (översättning: Hansson, Svante). Borgå.
Pentikäinen, Juha. 1989. Kalevala Mythology. Bloomington & Indianapolis.
Pettersson, Olof. 1966. Afrikas religioner. Stockholm.
Phillipson, David W. 1993. African Archaeology. Cambridge, NY.
Picken, Stuart D B. 1994. Essentials of Shinto: an analytical guide to principal teachings. Westport & London.
Piggot, Juliet. 1969. Japanese Mythology. Feltham.
Pinsent, John. 1969. Greek Mythology. London.
Ray, Benjamin C. 1976. African Religions. Symbol, Ritual and Community. Englewood Cliffs.
Rose, H J. 1948. Ancient Roman Religion. London.
Spence, Lewis. 1988. The Encyclopedia of the Occult. London.
Stiessel, Lena. 1995. Skapelsemyter från hela världen. (Almqvist & Wiksell).
Taylor, Paul David & Larwood, Gilbert powell (red.). 1990. Major Evolutionary Radiations. Oxford.
Tergel, Alf. 1973. Från Jesus till Moder Teresa. Kristenhetens historia. Stockholm.
Traunecker, Claude. 1993. Egyptens gudar. (översättning: Frankling, Cecilia). Furusund.
Werner, E T Chalmers. 1924. Myths and Legends of China. London, Calcutta, Sydney.
Widengren, Geo. 1953. Religionens värld. Religionsfenomenologiska studier och översikter. Stockholm.

Johan K

Gammal & dryg
Å jäklar !!

Det där kallar jag lista !!!
Är ruskit imponerad av den !

peterb

Swordsman
Ett alternativ till källförteckning i böcker är kanske att lägga ut ett "biblioteksförteckning/källförteckning" på nätet. Finns det exempel på det?

Sengoku har en rätt omfångsrik bibliografi, som dessutom finns på spelets hemsida (vilket är www.sengoku.com om jag inte minns fel). Sengoku är faktiskt det rollspel med den mest omfattande bibliografi som jag (hittills) stött på. Förutom att den är omfångsrik är den också, sett ur en akademisk synvinkel, väldigt ”upto-date” vad gäller engelsk-språkig litteratur om Japan före år 1600.

RuneQuest 2nd ed. hade en bibliografi på sin tid, jag vill minnas att AD&D också hade en litteratur lista (vi pratar tidigt 80-tal nu…:). Sentida spel har varit sämre, tycker jag, med att redovisa varifrån de hämtat sin information och inspiration. Det verkar nästan som om det för de tidiga spelkonstruktörerna var helt oproblematiskt att ange de källor som spelet baserades på medan spelkonstruktörer i senare tid blivit rädda och inte vågar. Kan det måhända ha att göra med ett visst företag vid namn TSR och deras (i mitt tycke) bisarra anspråk på ägandeskap till rollspel som idé?

Pom

Swashbuckler
Re: Och var har du resultatet? [ANT]

Resultatet? Räcker inte en skrytig referenslista? :gremcool:

Hrm... systemet för att hantera nationer (originellt nog kallat för Riken (bättre än Remembered Realms i alla fall)) är ett 70-tal sidor tabeller, regler och anteckningar, opedagogiskt staplade på varandra och totalt omöjligt för andra än mig själv och folk med RIKTIGT för mycket tid på sig att dechiffrera.

Mitt rollspel för gudar (saknar ballt namn - "Gudaspelet" heter det kort och gott i mina filer) håller på att få regelkärnan omgjord. När jag har en hygglig beta kommer jag stolt att visa upp det, var så säker. :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Synd

totalt omöjligt för andra än mig själv och folk med RIKTIGT för mycket tid på sig att dechiffrera.
Det hade varit intressant, säg gärna till om du skriver det i en begriplig version någon gång, jag kommer kasta mig över det då. :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Eftersom du frågade (långt)

Imponerande arbete. Och det var faktiskt det jag tänkte på. Härliga långa listor med referenser är gudomliga när man själv funderar på var spelkonstruktören egentligen tänkte på... vad som är rimligt för spelet helt enkelt. :gremsmile:

Har du läst allt det där! *gapande imponerad*

Nåja, det ger alltså en insikt i spelets inspiration och även i det långa loppet en lösning för SL om vederbörande undrar... :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Jag visste att det var någon som gjorde det. *pustar glatt ut*

Att det inte rör sig om akademiska arbeten är jag väl medveten om. Det förekommer ju dock mycket ofta att folk skriver inspirationshänvisningar till världen ifråga. Ett exempel är
Vi har vävt samman teorier ur science-fictionromaner, påståenden i Marvel Comics, filmer med modrena ninjor i New York och Dänikens idéer om utomjordiskt inflytande. Några nypor pulp-stories från 20- och 30-talet ingår också.
Den som först kan gissa vilket spel (svenskt!?... usch nu gör jag det för lätt) får en bonusbild av min hand i Hagaparken... :gremsmile:

Denna typ av beskrivning är dock lite andefattig om man inte vet var man hittar motsvarande litteratur, eller för all del läser/ser liknande böcker/filmer sedan tidigare. I och för sig så visar det sig om man läser hela regelboken, men om man vill ha mer kött på benen så...

Alternativet är förståss en himla massa böcker till spelet... men man kan ju inte beskriva allt som spelmakare...

Nu vet jag inte ens var jag började längre...
*äkta förvirring*

Pom

Swashbuckler

Har du läst allt det där!
Det sköna när man letar inspiration och fakta i facklitteratur är att man sällan behöver lusläsa hela boken. Oftast är det bara något kapitel som är riktigt relevant. Det kan förstås vara en god idé att bläddra lite förstrött i resten, men är man intresserad av båtbygge kan man ofta hoppa över avsnitten om handel i Sahara utan större obehag. Fackförfattare vräker ofta ur sig väldiga floder onödigheter innan de kommer till kritan (särskilt om de får betalt efter bokens längd som i USA).
Skönlitteratur är mycket jobbigare att läsa. Där kommer man inte undan fluffet! :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Den som först kan gissa vilket spel (svenskt!?... usch nu gör jag det för lätt) får en bonusbild av min hand i Hagaparken

På A svarar vi B och vi tror att rollspelet är Skuggornas Mästare

("Vi" är i det här fallet jag och DeBracy)

Är det rätt? Är det rätt? Är det rätt?

Eva Florén

Swashbuckler
Skuggornas Mästare

är helt korrekt.

And the winners are
Dnalor och DeBracy!!!!

Rollspelet Skuggornas mästare gavs ut 1988 av Ragnarök speldesign

Skuggornas mästare
Ett rollspel i modern tid

av Gunilla Jonsson och Michael Petersén

Illustrationer och layout av Gunilla Jonsson

Omslagsbild av Peter Ljungqvist

Datateknisk assistans från Jörgen Städje och Thord Nilsson

Vapen- och fordontekniska fakta från Per Eklund, Lars-Inge Lindbom och Jonas Urve

Ninjateknisk expertis: Toshiro Hatamoto

Korrekturläst av Tobias Björkling och Jonas Urve

Provspelat av Valhall - Södertäljes rollspelsförening

Vad hände med dessa senare?

Jag vet att Jörgen Städje jobbar för en datatidning som skribent. Den mannen står i stor "skuld" till att jag idag spelar rollspel, han delar det ansvaret med i tur och ordning Anders Blixt, Ingvar "Bungo Bagger, Cedric Greyhawk" Mattson, Olle Sahlin och sist men inte minst min make Joakim "Ulvtand" Florén. (de som inte nämns som skyldiga skyller jag bara begynnande senilitet på, tex. dem som samarbetade med Anders Blixt när han presenterade rollspel på ett Forodromitiskt möte någon gång på 80-talet)

Prisutdelningen i tävlingen sker i Hagaparken under Ladycon. Jag ber de vinnande maila för vidare diskussion om priset. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler

Så sant som det är sagt. Att hitta inspiration är inte dumt och sno lite delar av en helhet är inte mindre dumt. Själv har jag bla böcker som

Borgen i tvärsnitt - Stephen Biesty
Finlands medeltida borgar - C.J. Gardberg o. P.O. Welin
5000 years of Textiles - Jennifer Harris
Atlas över mänslighetens historia - Bonniers
Keltiska sagor och myter - Anne Ross
Helga Holm - Tore Hallén
Stenring - Ulla och John Hamilton
Keramik i Sydsverige - Anders Lindahl, Deborah Olausson och Anne Carlie

Ur dessa kan man hitta de mest luriga idéer när man funderar, allt från vardagsmat (keramik) till religion och rikens växande för att inte tala om borgar. Böckerna är ett axplock, och det finns mycket att hämta bara ur dem...

Jag tycker däremot inte om att Amerikanerna betalar för bokens längd... det blir så ruskigt långdraget att hitta det man vill i en bok, speciellt om man som jag har lite förkärlek för lättlästa böcker. Inte så att jag inte kan gräva mig igenom en doktorsavhandling, men det är så mycket lättare att boken är till punkt och gärna på svenska. (min engelska är inte så LYSANDE...)

Skönlitteratur har iofs fördelen att den förhoppningsvis roar (gastkramar, sinligt berör, sorg osv) sin läsare till slutet, medans facklitteratur kan gömma guldskatter i kapitel som man minst av allt anar det...

Pom

Swashbuckler

Skönlitteratur har iofs fördelen att den förhoppningsvis roar (gastkramar, sinligt berör, sorg osv) sin läsare till slutet, medans facklitteratur kan gömma guldskatter i kapitel som man minst av allt anar det...
Absolut! Jag blir sällan besviken när jag tar mig tid att noggrant läsa en fackbok från pärm till pärm. Ofta är det då som du antyder saker som inte handlar om det man förväntade sig, och som kanske inte är relevanta för det man söker men däremot i ett helt annat sammanhang.
Skönlitteratur som berör ordentligt från första till sista sidan stöter jag sällan på, men jag skall leta mer. :gremsmile:

Anne Ross har jag läst en del av. Hon är ju mycket kunnig, även om hon ibland har lite väl ambitiösa tolkningar ( Druidens död , t ex), men det är ju bara extra användbart i rollspelssammanhang.

Eva Florén

Swashbuckler
Prisutdelning

Ja, eftersom Herr DeBracy inte kunde närvara på Haga, Dnalor avstått vinsten till förmån för honom och att jag hade händerna fulla inför Haga så sändes slutligen priset till honom bara häromdagen...

Om någon vill se vinsten så får ni bege er hem till honom... eller kanske kika på den här

som är en något beskuren variant och givetvis datamanipulerad bild av bilden som var första pris.

Grattis till vinsten DeBracy