Nekromanti Kända serier

Feuflux

omjonasson.se
Hej

Med tanke på den här tråden så kom jag att tänka på följande. Vilka serier är så kända att man kan casta in sina nätpolare i dem och att alla hänger med? I den där tråden blev jag bl.a. castad som nån tjej i en manga vilket inte säger mig ett skit, medans när Nightowl castar mig som Tiger från Nalle Puh så säger det någonting om hur han uppfattar mig. T.ex. Debracy hade ju ingen koll på Shannara och då blir det ju inte lika roligt för mig, jag vill ju att folk ska hajja tankegången och kunna protestera om jag castar fel.

Så, vilka serier är egentligen så kända att man kan göra en castning och att alla (eller ja, 99%, det finns alltid några som är totalt hopplösa) vet vad man pratar om? Sagan om Ringen har ju castats, där borde ju alla ha koll på Frodo och gänget. Star Wars med Luke Skywalker osv borde väl de flesta fixa. Men förutom de två klart lysande stjärnorna... Batman? Lucky Luke? Tintin? Berätta för mig. Jag vill veta. (Ju större rollista ju bättre.)

Storuggla

Champion
Tintin kan väl alla, likaså Asterix? Sen kommer väl Kronblom och Åsa-Nisse och sen tar det stopp. :gremshocked:

Storuggla, nya myrpiggisar

Hartland

Warrior
It could only be Quagmire!

Family Guy skulle också vara kul att se. Inte lika känd som Simpsons men borde vara det. Synd bara att jag inte kan sätta ihop en själv.

/Hartland - Läser sonetter i bakgrunden (nej inte frivilligt, skoluppgift)

Feuflux

omjonasson.se
Re: Simpsons!

... hade jag bara hört ett löst rykte om innan jag flyttade hemifrån och fick tv3, ztv osv. (Eller hmm, hade nog sett nåt avsnitt hos nån polare nån gång...)

Men bra, klart Simpsons ska vara med. Family Guy tycker jag dock inte är speciellt känd... (men den är ju rätt ny också, give it time). Vet förresten verkligen särskilt många som är yngre än typ 70 år vilka Åsa-Nisse och Kronblom är? :gremlaugh:

Nu kom jag att tänka på Knasen (som bergis är lika gammal som ovanstående serier bara för att reta mig). Den är väl rätt känd? Folk vet vilka Jägarn, Nollan, general Svammelman och yada yada är.

Rising

Vila i frid
Sagan om Ringen har ju castats, där borde ju alla ha koll på Frodo och gänget
Ja, tjena. Ni är ju värsta nördarna. Jag var med i en sådan där tråd där SoR skulle castas med forumiter, för länge sen, och då fick jag typ vara nå'n snubbe som kallades Fnulimberon. Man ba "vem är det?" och ni ba "amen veeeet du inte det?! Det är ju alv #42 som står på led till baja-majan inför belägringen i Helms Klyfta, och nämns i Tolkiens klotteranteckningar på sidan 126 i den tredje tyska utgåvan av Silmarillon."

Jag har försökt läsa SoR ett par gånger, men den är ju fett tråkig. Ni kanske har huvudet fullt med Tom Bombadill hit och Pussiluskan dit, men jag kan typ Legolas och han, Agent Smith.

---

Säkra kort:
Smurfarna
Tintin
Asterix (men ta det easy. Alla kan Idefix och Obelix, men det är fan inte alla som kan namnet på trubaduren, fiskhandlaren eller den där snygga blondinen)
Kalle Anka (Carls Barks Ankeborg + Musse Pigg-fraktionen, men inte några italienska påhitt. Ta det varsamt med de nya serierna, förresten. Ducktales borde vara okej, men det är svårare med Darkwing Duck och den där detektivbyrån med Piff och Puff)
Lucky Luke
De kändaste Hanna Barbera-serierna (Fred Flinta och Scooby Doo, men (tyvärr) inte droopy, top cat (min favvo), snagglepuss (också en favvo), Jetsons eller den där djävla Yoggy Bear (som suger))
Nalle Puh
Alice i Underlandet (men softa med sköldpaddan och de delar som inte brukar filmatiseras)
Star Wars (men var inte gay, vi vet fan inte vad den där killen heter som blir av med armen på Mos Isley i första filmen)

Osäkra kort:
Helge och Goliat, men inte Mortimers sköna Gnuttarna.
Rocky (nej, hans persongalleri är inte kändare. Tänk snabbt, kemosabe; vem är Klasse?)
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Klasse är råttan. (Du trodde det var katten, va? Nej, det är Tommy) </font></td></tr></table>
Dragon Ballz.
Power Puff-pinglorna? (Tja, jag vet vem Princess är, men gör ni?)
Buffy
Trollkarlen från Oz.
Klassiska såpor, som Dallas, Falcon Crest och Rederiet.

Resten är typ förbjudet.

Sodivra

Champion
Men öh.

Är inte det balla med casting att överraska folk med vilken ball castföolaga man har kommit på? Snarare än att lura ut den i förväg, alltså.

För övrigt: Matrix och Snobben.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Bara en serie kan komma på fråga

Vilka serier är så kända att man kan casta in sina nätpolare i dem och att alla hänger med?
Vet inte vilka du menar med "alla", men om "alla" inkluderar såna som "mina föräldrar" och "mina jobbarkompisar" så är det bara en serie som kan komma på fråga över huvud taget: Kalle Anka.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
*asgarvar åt två första styckena* [NT]

/Han som letade upp vettigt folk som han har på ICQ/Msn att skicka de två styckena till

magoo

Hero
Bamse!

Och jag vill vara Bamses farmor för hon är hårdast!

Fantomen borde nog många greppa. Där blir jag nog Miss Tagama, Rex och TomToms lärarinna, fast helst skulle jag vilja vara den mångsidiga Diana.

Tintin är ju bra, för där finns det lite skruvade karaktärer. Och jag vill vara Castafiore!

/Magoo, vill byta nick till Castafiore

Organ

Out of time, out of mind
Ett större problem med att hitta en serie att forumitcasta än att alla eventuellt inte känner till den, är enligt mig att hitta en med tillräckligt många och (framförallt) intressanta figurer att dela ut som alter egon. Om nu någon t.ex. skulle komma idén att typecasta serien Nemi med forumiter så skulle det få den något konstiga effekten av att bara ungefär tre personer skulle kunna vara med, då serien i stort sett endast består av Nemi, Nemis blåhåriga kompis och Nemis blåhåriga kompis pojkvän. Av dessa är det dessutom bara en som ens har mer än en rudimentär personlighet (om ens det).

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vilken Bamse-era?

Bamse sönderfaller i

Bamse Classic: Klassiska könsroller, grabbar på äventyr, elak Varg, ingen Krösus Sork.

Bamse Modern: Hjältarna har familjer och barn, könsrollerna är uppluckrade, Vargen är schysst, Krösus Sork är nasty mastermind.

Jag behärskar Bamse Classic, men inte Bamse Modern.

BTW: hur skulle Bamse d20 se ut?

Storuggla

Champion
"Av dessa är det dessutom bara en som ens har mer än en rudimentär personlighet (om ens det)."

Detta skiljer sig från forumiter hurdå?

Storuggla, vila från plugget

Foggmock

Myrmidon

Jag läste både Åsa-Nisse och Kronblom när jag var liten grabb... och Knasen också, för den delen, som bara nyligen moderniserades och tog in en snubbe som var datoransvarig (resten av serien är fortfarande kvar i femtiotalet, och datorerna är från åttiotalet typ)... eller så har han funnits längre men jag har missat honom. Tror tyvärr han hette Sajber eller nått sånt töntigt också...

Även om Knasen fortfarande ges ut kan vi väl sluta oss till att Åsa-Nisse och Kronblom är rätt döda..

Saxifrage

Hero
Re: Vilken Bamse-era?

Bamse Modern: Hjältarna har familjer och barn, könsrollerna är uppluckrade, Vargen är schysst, Krösus Sork är nasty mastermind.

Det där är väl "Expanded Universe Bamse"? :gremwink:

Själv skulle jag vilja se en bizarro-Bamse...

Ulfgeir

Swashbuckler

Instämmer, ÅsaNisse och Kronblom tillhör en utdöd generation. =^_^=

Inser att det är väldigt svårt att hitta någon serie som dels är tillräckligt känd för att alla skall ha ett hum om den och dels har tillräckligt stort persongalleri.

Möjliga kandidater borde vara:

Smurfarna (ont om kvinnor dock)
Simpsons
Stålmannen (kanske, men många får rollen som skurk)
Knasen
Snobben (fast svårt hålla koll på vem som är vem)

/Ulfgeir

MrG

Swashbuckler
Kruxet här är nog generationsskillnaden, inget känns så utmärkande av ålder som när man pratar sånt här.

Tror att många i min ålder har pejl på Dallas, Tintin och Machahan till exempel. Men minns Arvids förvirring när jag började prata Spanarna på Hill Street och fick mig att känna mig gammal.

Sedan finns det ett subkulturellt skikt också i frågan som gör att många här nog klara av Buffy, Babylon 5 och Eddingsrefernser, osv saker som inte är givet annars :gremwink:

Bredaste register som tordes komma långt här för utom de två du har givna tror jag skulle vara ett par generationer Star Trek, i alla fall TOS och TNG

PAX

Jordisk Äventyrare
Mitt strå till stacken...

South Park har väl ingen hunnit nämna ännu.

Sen skulle jag vilja se en utökad rollista med forumsmedlemmar till vårt egna svenska Hem till Midgård.

Arfert

Facit
är det nån av våra yngre forumiter som har koll på persongalleriet i Kronblom och Åsa Nisse?... ;-)