Nekromanti Kända serier

magoo

Hero
Re: Vilken Bamse-era?

Bamse classic så klart, Vargen var för övrigt elak i rätt få årgångar och könsrollerna är sisådär även i Bamse Modern. Rune gjorde åtminstone försök att ifrågasätta rådande normer och för det ska han ha tummen upp!

Nya Bamse är rätt tråkigt vardaglig men det hade nog varit svårt att hitta på nya rafflande pojkäventyr genom alla år. Bamse lever åtminstone till skillnad från andra samtida hjältar.

/Magoo, sörjer Buster

Johan K

Gammal & dryg
Vilka serier är så kända att man kan casta in sina nätpolare i dem och att alla hänger med?
Bamse, Nalle Puh, Kalle Anka, Knasen, Herman Hedning..
Där har man nog, för att nämna nägra, ett antal serier som man utan nägra större problem kan kansta in de flesta & som är igenkände för de flesta.
Dock så vet jag at det finns ett X antal serier till som e flesta känenr till, dock kommer jag bara inte på dem nu bara... :gremtongue:

/ Johan K, som laddar upp inför dagens d2-spelande !

Hellzon

Långsamma Vargen
är det nån av våra yngre forumiter som har koll på persongalleriet i Kronblom och Åsa Nisse?... ;-)
I väntan på Hjalle och dylika så kan väl jag (22 år) haspla ur mig att jag skulle fatta referenserna i en lista från de serierna. Men fasen heller att jag skulle kunna göra en.

/Hellzon - Kronblom

Hjalle

Swashbuckler
Åsa-Nisse, nej, Kronblom, ja, mest tack vare ett det enda man kan göra hemma hos farmor är att läsa just Kronblom.

-Hjalle, ung forumit.

LukeFagwalker

Veteran
Jag e snart 18 och jag vet att Kronblom är en lat jävel med en fru.
Åsa-Nisse e la också en lat jävel och han har la nån kompis också.
sen vet jag inte mer om dessa två.

Ernie, Pondus och Zits borde de som har Göterborgsposten känna till. och förhoppingsvis en del andra.

/// LukeFagwalker

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Moderna Bamse

Bamse Modern: Hjältarna har familjer och barn, könsrollerna är uppluckrade, Vargen är schysst, Krösus Sork är nasty mastermind.
Är det inte över 20 år sedan Bamse gifte sig och fick barn? Har inte serien ändrats något sedan dess?

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Moderna Bamse

Är det inte över 20 år sedan Bamse gifte sig och fick barn? Har inte serien ändrats något sedan dess?
Tror inte det. Jag började läsa Bamse med nr. 2 1984 och redan då var ungarna med. Sedan växte de med åren, fast kanske inte i samma takt som jag växte, men det verkar som om de har fastnat i växten sedan dess. Annars hade Bamseungarna varit utflugna i dag, 25+ med studielån, bostadsbrist och funderingar över om de verkligen valde rätt utbildning. Bamse och Brummelisa hade fått bättre ekonomi, sålt huset och flyttat till stan, börjat odla småborgerliga vanor och blivit flitiga charterresenärer.

Dewil

G

Guest

Guest
Re: Mitt strå till stacken...

South Park karaktärerna är väl i de flesta fall så irriterande och sviniga så man verkligen inte skull vilja jämföra folk med dem eller bli jämförd, undantag chef och skolpsykologen.

Nightowl

Champion

Tja ungarna går i skolan, och många äventyr är mundana icke-märkliga skolhistorier... samtidigt som Bamse fortsätter att rädda världen genom att vara snäll emellanåt.

Och familjen... vafan heter Bamse i efternamn förresten? Anyway, både Bamse och Brummelisa har numer fasta jobb så vitt jag vet, medan Bamse levde på gudvetvad på sagotiden.

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral

Och familjen... vafan heter Bamse i efternamn förresten? Anyway, både Bamse och Brummelisa har numer fasta jobb så vitt jag vet, medan Bamse levde på gudvetvad på sagotiden.
Vad jobbar de med? Jag har något vagt minne av att Brummelisa var dagisfröken eller nåt. Bamse försörjde väl sig, som alla äventyrare med självaktning, på att plundra dungeons och hämta gamla piratskatter?

Dewil

Nightowl

Champion

Brummelisa sydde på fabrik ett tag, men har övertagit Bamses mormors leksaksbutik. Bamse är skogshuggare i sin svärfars lag. Jag misstänker att mekaniseringen av skogsbruket går lite långsammare när man har en kille som med yxa gör två traktorers jobb...

Bamse tenderar att ge bort grejer han hittar. Själv har jag länge velat se en uppföljare till Skatten i Elefanttemplet ("Elefantkultens hämnd", eller nåt); vad FAN är det för sätt att sno enorma juveler från tredje världen bara för att placera dom på muséum i Sverige? :gremwink:

Erik, det kan bli en crossover med Babar

The_Gorger

Hero
Kultserier?

Modesty Blaise,
Sin City,
Blixt Gordon,
Avengers,
X-men
Åshöjdens BK?

Eller för att ta något som inte är serier:
Amerikanska TV-serier (Alias, Lost, Sopranos, 6 feet under m.m.)
Meta-casting, forumet castat som forumet
Blackout

Rising

Vila i frid
Re: Moderna Bamse [trams]

det verkar som om de har fastnat i växten sedan dess. Annars hade Bamseungarna varit utflugna i dag, 25+ med studielån, bostadsbrist och funderingar över om de verkligen valde rätt utbildning.
När Nalle-Maja blev 16-17, någonting, så hade hon råkat ut för mig. Lite småpunkig medelklasstjej som bor ute i vischan, med värsta käcka präktosarna till päron... Det är precis sådana tjejer som är tillräckligt uptight för att uppskatta farliga killar, som är tillräckligt mesiga för att inte vilja ha någon snubbe som är farlig på riktigt, och som är tillräckligt bonniga för att jag ska kunna lura dem att jag är just den sortens "lagom" farliga kille deras mödrar varnat dem för.

Yeah, jag skulle ha henne som i en liten ask... Moa ha ha haw...

Erm... varför tittar ni på mig med de där ledsna ögonen och skakar på huvudena?

Arfert

Facit

..såg att Lille Skutts fru (sambo?) Nina Kanin startat en dagstidning för att konkurrera med Krösus Sorks tindning (som vägrar publicera kritiska insändare).. antar att Lille Skutt lever som morotsbonde?

magoo

Hero

antar att Lille Skutt lever som morotsbonde?
Lille Skutt är brevbärare, men historiskt har han extraknäckt som polis och lite annat vid sidan av sitt morotsodlande. Och Nina är hans fru. Hon är journalist sedan nr 2 2006.

/Magoo, fick Bamse i brevlådan idag. Den var bättre förr men nr 3 var faktiskt helt OK.

MrG

Swashbuckler
Re: Kultserier?

Avengers,
X-men
Fast castingen i de serierna är svår att hänga med i (trots att jag prenumerar på flera av titlarna). Båda grupperna har genom tiderna haft grymt mycket folk som paserat igenom dem och många man knappt känner igen. Vilka här kan t ex nått spontant om Mimic, Gilgamech, D-man? Eller nyare inslag som Ronin eller TJ Wagner (som jag inte ens kommer ihåg kodnamnet på, är det Nocturne)?

Feliath

Swashbuckler
Skatteåterbäring innebär att man bär hem skatter

Bamse tenderar att ge bort grejer han hittar.
Fast ofta till sin farmor, eftersom det är hon som ägt den kryckiga mojängen som skickat ut dem på tur till att börja med. Och Farmor är ju som Chiapas kommun, liksom; hon dishar säkert ut pengar likväl som vapen och mat.

Äventyrande zapatister, alltså. Bamses crew är äventyrande zapatister.

/Feliath — Ya basta

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Kultserier?

Modesty Blaise
Nepp
Sin City
Är inte den ganska underground ändå (före filmen iaf, den fick säkert ett uppsving efter)? Iallafall, nepp.
Blixt Gordon
Nepp
Avengers
Har bara andrahandsinfo, så personligheter fixar jag inte. Skulle folk börja blaja om deras krafter och historia kanske jag kan vara med på ett hörn...
X-men
Här finns ju filmerna, så OK då.
Åshöjdens BK
Skojar du eller finns detta på riktigt?
Meta-casting, forumet castat som forumet
ÄG! Snälla nån, gör detta! Med en regel att ingen får castas som sig själv, förstås. :gremgrin:

/Hellzon - är väl måhända för ung...