Nekromanti Kändis RPG

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
För att vända lite på den aktuella tråden med vilka kändisar som spelar/spelat rollspel: Finns det något rollspel som handlar om att rollspela kändisar (t.ex. en musik- eller filmstjärna)?

Läst att det finns såkallade Celebrity RPG, men det verkar inte handla om vanliga pen&paper rollspel utan något annat.

God45

#PrayersForBahakan
Cyberpunk 2020 har rockerboys eller vad de heter som en av klasserna. Du spelar en kändis som bland annat kan använda dina fans som en improviserad mob. En podcast använde systemet till att spela ett scenario som handlade om Lady Gaga 2.0: http://actualplay.roleplayingpublicradio.com/2010/08/genre/sci-fi/cyberpunk-lady-gaga-2-0/

Vampire the requiem boken Nomads innehåller tips och lite regler för hur man spelar ett vampyr rockband. Man kan ha groupies som herd och grejer. Men den boken var rätt kass så jag rekomenderar den inte...

Sedan finns det den klassiska D&D barden som inte kräver någon egentlig presentation.

Dilandau

Myrmidon
ninepointone said:
För att vända lite på den aktuella tråden med vilka kändisar som spelar/spelat rollspel: Finns det något rollspel som handlar om att rollspela kändisar (t.ex. en musik- eller filmstjärna)?
Är inte alla rollpersoner i alla traditionella rollspel kändisar på sitt sätt? De är ju inga vanliga jönsar direkt.

Men om vi snackar filmstjärnor och dylikt... nej, inte vad jag vet. Behövs det specifika rollspel för det, dock? Ta ett spel med hyfsat bra regler för sociala konflikter och status så är du nog hemma.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, många spel erbjuder ju också talanger eller fördelar så som "känd" eller "ryktbar".

Cissi

Up to no good.
Jag vet inte riktigt men jag skulle nog finna det fantastiskt svårt och jobbigt att gestalta en riktig person.

Det är en sak om man genom sin RP träffar på historiska personer, tex Billy the Kid, Jack the Ripper eller Margaret Tatcher. Men att gestalta dem... Det skulle nog inte vara för mig även om det fanns bra spel och system till det.

Möller

Hubert Hortlax
Det finns!

I Snakes on a Plane spelar man kända skådespelare som spelar roller. Jag spelade Michael Shanks som spelade en terrorist.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Tack för svaren! Var egentligen mest nyfiken på om genren finns överhuvudtaget och är rätt osäker på om det ens skulle vara kul. Tänker nog mer samtida kändis och kanske inte riktigt kategorin "berömd person" från valfri epok eller barden vid lägerelden.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
ninepointone said:

Läst att det finns såkallade Celebrity RPG, men det verkar inte handla om vanliga pen&paper rollspel utan något annat.
För 25 år sedan publicerades en humoristisk kampanjide för Traveller där spelartruppen var ett turnerande rockband inkl roadies.