Nekromanti Kändisar som SLP?

Khan

Kondottiär
I vår M:Å0-kampanj har jag med ett antal kändisar i förklädnad. En boss vid namn Elon är en lätt förklädd Bert Karlsson (paddliknande mutant, pratar västgötska). Carl Bildt dök upp som bossen Projje (korrekt och långsamt talmönster, lång och smal). En av spelarna har i vår nystartade Genlab Alfa-kampanj valt att göra en RP som baseras till 90% på Leif GW Persson.

Jag tycker det här är en väldigt smidig "lathund" för att ha jonglera stora mängder SLP. Istället för att ha SLP som byggs från grunden och upp med egna mål och personligheter blir det här enklare. De viktigaste SLP i kampanjen som måste vara unika bygger jag förstås fortfarande själv, men när jag behöver plocka upp en SLP snabbt känner jag att det här går smidigare än slumptabeller.

Är det någon annan som testat det här? Eller till och med använt äkta kändisar i något nutidsspel?

2097

deleta mitt konto tack
Att ha kändisar rakt av: Jag hade John Tynes i Unknown Armies. Men, jag har blivit mot det efter att jag själv blev känd. Har en kompis, Aviatrix, som alltid har jäääättemånga, jag stör mig på det.

Att bygga en RP/SLP på en "förklädd" kändis eller ännu hellre på en fiktiv person är däremot intressant, såsom du beskriver. Gillar det när det är tänkt att det inte ska gå att se vem det är, det är bara en inspirationsskälla. Har sett bloggaren Sly Flourish och vloggaren Matt Click ofta prata om det. Jag gör inte det så ofta. A'ina i Barrowmaze började som inspirerad av Misty Knight från Marvel men blev snabbt annorlunda. Jag får lättare grepp om karaktären när den är sin egen, snarare än en expy.

da_bohz

Swordsman
Låter fantastiskt. Har hört andra tips om att man ska föreställa sig en karaktär från sin favvoserie, eller föreställa sig ett djur när man gestaltar en SLP för att koppla det till vissa manér, beteenden och sätt att tala.
?Men varför inte kombinera detta med slumptabeller? Preppa med ett tjugotal kändisar som känns lätta att gestalta och slumpa fram en när den behövs :)

Feuflux

omjonasson.se
Absolut. Det behöver inte vara exakt, men att basera en SLP på en förlaga underlättar gestaltandet. "Skulle person X gå med på den här dealen? NEJ!", "Vilket röstläge skulle person Y använda här? ARGT!" osv.

Jag har i min Serenity-kampanj haft med personer (inspirerade från då, inte rakt av med namn och allt) från tv-serien Archer, http://www.imdb.com/title/tt1486217/, som SLPs. Inga kommentarer från spelarna. Så:
1) De har inte sett Archer?
2) Min gestaltning är alltför vag för att kunna kopplas till förlagan?
3) Det är så långsökt att de inte ens tänkt tanken?

2097

deleta mitt konto tack
Ja, precis. Fiktiva personer med bytta namn och gärna andra saker bytta också. Sterling Archer fast som tjej med fräknar och rött hår. Dr House fast som 13-årig filipinograbb från Brooklyn. Sparks i Sealab 2021 fast som goblin-tös. Osv

Det jag däremot inte vill ha är Picasso, Selma Lagerlöf, Donald Trump med sina rätta namn. Som i Dreamhounds of Paris.

Lukas

Mannen i Gult
Jag spelledde förut en kampanj där en en massa fiktiva världar blandades med verkligheten så då dök det upp många kända fiktiva karaktärer.
Men även riktiga personer dök upp, bland annat handlade ett spelmöte om hur spelarna försökte agera liveakter åt Lady Gaga som utsattes av hot ifrån en religiöskult ledda av den grekiska guden Afrodite.

Min erfarenhet av att gestalta kända riktiga personer är att det är fasligt svårt, det gör att jag sätter oerhört höga krav på mig att göra personen rättvisa. När jag skulle gestala Lady Gaga så ledde det till att jag spenderade oerhört mycket tid att studera henne i interjuver för att fånga upp talrytm och kroppsspråk.
Det blev dock väldigt bra, det visade sig att en av mina spelare var ett fan av henne så han tyckte det var skitkul att få interagera med henne i ett rollspel.