Nekromanti Kändisskap och dess avigsidor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I många rollspel förekommer det någon form av regeluppsättning för att beskriva graden av kändisskap hos rollpersonerna. Det kan vara allt från ett mycket enkelt system som i DoD Expert, där man får ett värde i Rykte när man får hjältepoäng, eller ett mer utförligt system som i Western, där man har värden både i rykte och i vad de som eventuellt känner igen rollpersonen tycker om honom. Till skillnad från i DoD kan man där alltså vara känd för att vara en skurk. I Western finns det dessutom regler för vad som händer om man blir igenkänd, beroende på vilken typ av rykte man har.

Nackdelen med sådana regler är att de känns lite endimensionella. Hur känd man är varierar enormt mycket mellan olika befolkningsgrupper och personer. Visserligen är det vad tärningsslaget för att se om man blir igenkänd ska representera, men man kan ändå tycka att det borde finnas olika värden i kändhet för olika personer. Vad som kan variera ännu mer är vad olika grupper tycker om personen. En riktig skurk kanske mottas som en hjälte bland andra skurkar. En härförare för ena sidan i ett krig kan betraktas som en gloriaförsedd befriare av sin egen sida och en barnaätande massmördare av den andra. Och det finns ingen man i världshistorien som har blivit känd för att ha gjort något så hemskt att det inte finns i alla fall en kvinna som gärna skulle föda hans barn.

I Millennium har jag valt att dela upp en persons rykte i tre delar. Ett värde bestämmer vad vanliga människor anser om personen, ett värde bestämmer om de känner till honom och ett värde bestämmer vad andra odödliga anser om honom. Det är en något mer nyanserad variant, men långt ifrån så nyanserad som verkligheten skulle kunna vara.

Nu ett par frågor till andra rollspelare och spelskapare:
1) Är det intressant att ha med regler för kändisskap i ett rollspel?
2) Om reglerna finns där, använder ni dem rakt av, eller höftar ni lite utifrån de värden rollpersonerna har? Slår ni för att se om rollpersonen blir igenkänd eller bestämmer ni efter eget huvud beroende på vad som verkar rimligt?
3) Är det någon som har ett bättre system för kändisskap, eller i alla fall ett annorlunda system?

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tänker bara svara på en av frågorna, då de andra faller bort ganska hårt med tanke på mitt svar. :gremsmile:

"1) Är det intressant att ha med regler för kändisskap i ett rollspel?"

Att reglera folks känslor och tycke, vilket jag tycker att man gör med kändisskapsregler, är inte något jag gillar. Då ser jag hellre en bunt med riktlinjer för vilka typer av "kändisskap" som är populärt i vissa grupper i samhället. Exempelvis tycker inte "tuffa ungdomsgängen" att sportbragder är något att hänga i granen, om de öht känner till dem, men bankrån är en rejäl statusgrej... Sådana riktlinjer ser jag helst, men jag är medveten om att det kanske inte är det smidigaste att skriva och det tar mycket plats.

Ziaxool

Veteran
Jag tycker inte det behövs några regler för rykte, men om de nu finns tycker jag att de ska vara mycket lätta. När vi spelar använder vi oss sällan av sådana regler, utan vi tycker det är upp till spelledaren att välja om man ska bli igenkänd på grund av sitt rykte. Ett enkelt tärningsslag kan vara OK, men mer än så behöver det inte vara.

Rising

Vila i frid
Jag har klurat extremt mycket på detta i Chronopia (där rykten och status i olika kulturer och folkgrupper har varit mycket viktigt) och utarbetat många modeller genom åren.

Den jag gillar bäst är nog den där varje rykte/ryktesspridare är som en egen färdighet på ens rollformulär. Man kan skriva ryktet först, och sedan ange vem/vilka som i huvudsak sprider det, och därefter berätta om i vilken utsträckning det ryktet lever vidare. Typ:

"Red in genom stadens portar med ett cyklophuvud i släp / Alla: 12"
"Mordet på Store Boku och hans dotter / Trashanken Toke såg ditt ansikte: 7"
"Bejublad scendebut i tio års ålder / Noblessen: 4"
"Den som tagit Wargons häst har dödat prinsessan Lyhra / Wargon bland drakoniter: 9"

...eller whatever. Intressant i exemplen ovan är att rätt många kan ha hört Trashanken Toke berätta om den gången han såg rollpersonen mörda Store Boku och hans dotter, men Toke vet inte vem rollpersonen är, han har bara sett rollpersonens ansikte. För att det här ryktet skall kunna påverka en spelledarpersons åsikter så måste någon dels leva ett sådant liv att han kan ha hört Toke (eller någon annan som fört ryktet vidare) och sedan kunna koppla ihop det med rollpersonen. Och så måste han tro på ryktet för att döma rollpersonen, inte alla tror på en trashank som Toke.

Wargons rykte är också intressant. Så kan ett falskt rykte se ut. Wargon försöker ge rollpersonen ett dåligt namn bland drakoniter genom att påstå att rollpersonen dödat deras prinsessa. Det enda signalement han kan ge är dock att mördaren är samma person som stulit hans häst. Detta rykte påverkar absolut inte rollpersonens kontakter så länge som de inte tror på Wargon, kräver bevis, skiter i prinsessan eller är omedvetna om att rollpersonen tagit Wargons häst. Även om ryktet kan vara väldigt spritt så betyder det inte att det påverkar rollpersonens anseende överlag. Rollpersonen kan också påstå att han nyligen köpt hästen och att det måste ha varit försäljaren som dödat prinsessan. Osv.

Rätt få saker man gör i ett äventyr läggs på folks minnen från ett äventyr till nästa, men jag behövde ett ryktessystem som skulle kunna klara både falska rykten och rykten som enbart gäller rollpersonernas namn eller enskilda signalement såsom säregna ansiktsdrag eller speciella ägodelar.

Så jag abstraherade bort bra/dåligt-delen av ryktesreglerna helt och hållet och behöll enbart grundchansen att någon som eventuellt hört ryktet kommer ihåg det. Bland de som hatar prinsessan Lyhre så kan det anses som ett gott rykte att ha dödat henne. Alver kan ha alla möjliga olika sorters åsikter om den som varit stjärna på teatern som barn. Inte bara "bra/dåligt" utan även komplicerade åsikter såsom "hon imponerade då, men varför har man inte hört något om henne sedan dess? Kan hon ha blivit knäckt av framgångarna? Kan missbruk ha varit inblandat? Kan det vara så att hon tänker göra ett nytt försök i rampljuset? Kan det då bli en triumf eller kommer hon att göra bort sig och dra sitt forna rykte i smutsen?" Sådana laddade åsikter kan man inte beskriva med en enda siffra. Det har inte heller med bra/dåligt att göra, utan påverkar snarare i vilket ljus rollpersonens NYA rykten kommer att falla.

Om rollpersonen gör succé på sociala tillställningar så kommer det gamla ryktet att fungera som bränsle till det nya ryktet, men om rollpersonen istället gör bort sig eller ställer till med skandaler så kan det gamla ryktet istället göra så att det nya ryktet sprider sig ännu snabbare.

Så, den utgångspunkten passar mig bäst, antar jag.

Slår ni för att se om rollpersonen blir igenkänd eller bestämmer ni efter eget huvud beroende på vad som verkar rimligt?
För spelledarpersoner som kommer in i handlingen ur det blå, och som är helt improviserade, så slår jag gärna. För spelledarpersoner som är inskrivna i handlingen så bestämmer jag efter eget huvud beroende på värdet och situationen.

PS. Jag har Sociala färdigheter också, som talar om hur många man känner i en viss folkgrupp. Så om man inte gör något som är tillräckligt anmärkningsvärt för att bli ett rykte (typ, bara hänga på krogar och vara schysst) så ökar ens Sociala Färdighet i den folkgruppen (t.ex "Social: Drakoniter:11" eller "Social: Västgårdare:4") istället för att man ska hålla på med rykten för allting.

Johan K

Gammal & dryg
Visst, så kan det ju vara intressant att ha med ett litet kappitel om kändsiskap. Känns lite som det är en "bortglömd" grej som inte jag har sett så ofta i rollspel.

2) Om reglerna finns där, använder ni dem rakt av, eller höftar ni lite utifrån de värden rollpersonerna har? Slår ni för att se om rollpersonen blir igenkänd eller bestämmer ni efter eget huvud beroende på vad som verkar rimligt?
Tjaa, skulle nog göra en liten blandgrej av det hela... Dels så skulle jag slå mot karaktärens fv & sen så skulle jag nog lira lite på vilket fv den har utan att behöva slå.. Allt beroende på vilken situation det är.

Illern

koppariller
Det är helt klart intressant att ha regler för rykte och kändisskap - tycker jag. Själv har jag gjort så att man får ryktespoäng för handlingar (om de blir något så när offentliga vill säga). Dessa ryktespoäng avgör hur stor chans det är att bli igenkänd om rollpersonen kan bli igenkänd. Detta avgörs med en kombination av sunt förnuft från spelledaren och att rollpersonerna har olika ''inflytessfärer''.

Ett givet ryktespoäng ger minst en poäng i dignitas eller auctoritas men kan också ge en poäng i vardera. Auctoritas och dignitas är två kulturspecifika idéer om ''braighet'' hos en person, familj, släkt eller grupp t.ex. en patron och dennes klienter. Poängen kan vara antingen negativ eller positiv och beroende på vad man har i dignatas/auctoritas så påverkas ens sociala färdigheter (om man blir igenkänd/presenterar sig) på ett negativ eller positivt sätt. Detta system är dock konsturerat för att fungera inom en viss kultur - den drakonska vilken påminner starkt om den romerska. Om man möter utlänningar får spelledaren använda sunt förnuft för att avgöra hur loika ideal de två kulturerna har och se till vad som gjort personen känd och hur det ses på just den handlingen hos den främmande kulturen. De kanske har rätt lika ideal men beträffande just det som gjort den givna personen känd kanse de har en avvikande åsikt - på gott och ont.

Dignitas- och auctoritaspoäng ''smittar'' dessutom av sig, ett gott familje-/släktnamn ger ett plus på ditt individnamn och skumma klienter ger ett litet minus på ditt personnamn och om det blir tillräckligt med minus kommer det smitta av sig på familjen och kanske hela släkten. Ett exempel kan vara när nuvarande rollpersonsgrupp blivit känd för ett antal ''bra handlingar'' och plötsligt blir pådyvlade ett par nobodys och gruppen dignitas och auctoritas sjunker.

Rickard

Urverk speldesign
"1) Är det intressant att ha med regler för kändisskap i ett rollspel?"
Det beror på.. Liksom om man kör ett hjältesystem typ DoD, där man kan bli tillbedd eller är någon mytologisk varelse eller där rollspelet handlar om ett man rör sig i en värld där media spelar in stor roll så bör man ha regler för kändisskap..

"2) Om reglerna finns där, använder ni dem rakt av, eller höftar ni lite utifrån de värden rollpersonerna har?"
När jag har brist på inspiration så slår jag.. Annars, om jag lyckas komma på något märkvärdigt, eller om jag har förberett att det ska hända något utifrån ryktet så höftar jag.. Om jag höftar så modifierar jag värdet efter hur troligt det är.. Om jag slår så slår jag rakt av omodifierat.. Mycket för att jag oftast glömmer att modifiera men också för att jag tycker reglerna ska täcka det hela.. Om det står att jag ska modifiera så modifierar jag.. Inte annars..

"3) Är det någon som har ett bättre system för kändisskap, eller i alla fall ett annorlunda system?"
Är det nu det är dags att berätta om sina egna system? :gremsmile:

DoD:s system för rykte är inte det bästa så jag sneglade mot Westerns lite.. Hade inte det ett rykte för sina goda gärningar och ett för sina goda? Jag tyckte det lät ypperligt korkat.. Om Michael Jackson blir berömd för sina goda gärningar (sin musikkarriär) och sedan får något som svartmålar honom så blir han ju bara ännu mer känd.. Det var då jag kom på att goda och onda gärningar borde adderas till ett sammanlagt rykte..

Jag har grundegenskaper Auktoritet i DoD som säger a) hur stor ens bekantskapskrets är.. Ju högre Auktoritet man har desto b) mer känd är man och desto c) mer respekt inger man..

Det här med att man har en stor bekantskapskrets (a) tog jag från mina egna erfarenheter.. Jag har spelat med i diverse klubbar i diverse sporter och har därmed lärt känna väldigt många.. Jag kände rätt många i min åldersgrupp ett tag.. En av mina kompisar råkade ut för att folk kände igen honom fastän de aldrig träffats förut (b).. Båda dessa bakade jag in i Auktoritet..

Både positiva och negativa saker ökar på Auktoritet och när spelaren gör något som bidrar till en ändring så skriver jag ner händelsen.. Nästa gång ett Auktoritetslag lyckas så tittar jag på listan över händelser som gjorde rollpersonen beryktad och väljer ut det första jag ser på listan.. Om det är ett bra rykte eller ett dåligt beror på situation.. Ett dåligt dåd kan vara ett bra i andras ögon.. Hittills, efter ett års speltestande, så är listan fortfarande hanterbar, trots 7 spelare.. Mest för att de har alla blivit kända för samma saker..

Sedan har jag skrivit i reglerna att spelledaren borde modifiera efter omständigheterna.. Är det många i staden så får man negativ modifikation.. Om man blir omsjungen om dådet (fantasy) eller om det visas på teve så får man en permanent höjning.. Skedde dådet långt borta eller för länge så väljer jag det oftast inte ur listan då det inte är troligt att folk kommer ihåg händelsen..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte ville ha kändisskap som en extraregel så han bakade in det i en grundegenskap istället

Rickard

Urverk speldesign
"Den jag gillar bäst är nog den där varje rykte/ryktesspridare är som en egen färdighet på ens rollformulär."
Det är ballt att kunna använda färdigheter till andra tillämpningsområden än bara kunskap..

Det är dock två nackdelar, enligt min synpunkt, med ditt sätt..
× Platsutrymme.. Var skriver man upp alla saker? Till sist så blir det smäckfullt på rollformuläret eftersom det är så smala områden..
× Vetskapen.. Man vet inte vad man har för rykte.. Man får en hum om det när man talar med folk.. En siffra säger exakt vad ens rykte spelar in för roll och det borde spelaren egentligen inte få veta..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är något ... kommer inte på ordet ... ständigt ofokuserad i huvudet just nu så han kan uttrycka sig lite konstigt

Rising

Vila i frid
× Platsutrymme.. Var skriver man upp alla saker?
Kom ihåg att vi inte äventyrar i någon högre mån. Det mesta vi gör är sådana småsaker som är bortglömt efter äventyret. Och så är ju dessa "ryktesfärdigheter" helt fria, så istället för fem stycken som alla handlar om fem olika troll du har dödat, så kan du ha en enda som är generell. När vi varit ute på ett långt äventyr så kommer det ett rykte om hela vårt äventyr. Men visst. Använd baksidan av rollformuläret. Fördelen är att du kan ta det lugnt med bakgrundsstory och loggar.

× Vetskapen.. Man vet inte vad man har för rykte..
En del rykten kan förstås vara dolda, men för att jag ska slippa hålla reda på en massa dolda värden så brukar jag låta någon vänlig spelledarperson komma fram till rollpersonen och säga "Du! Jag var just nere på värdshuset Ruttna Gäddan, och den där knösen Strombo af Bredbälte sade att han minsann hade sett dig med sina egna ögon när du vänslades med Mira Gullblomster och hennes yngsta kammarjungfru på balen i helgen!" Typ. Så att ryktena ändå offentliggörs på något sätt.

En siffra säger exakt vad ens rykte spelar in för roll och det borde spelaren egentligen inte få veta..
Ah, men mina siffror står bara för hur utbrett ryktet är i just den angivna kretsen. Inte hur bra/dåligt det är. Så det är ju ändå till syvende och sist upp till min vilda goja att göra en beräkning om vad olika folk faktiskt tycker. Så rollpersonen vet ändå inte riktigt vad det slutgiltiga omdömet är.

Så liite löst och ledigt är det ju ändå. Rollpersonerna får mer koll på vad de faktiskt har för rykte genom att observera hur folk bemöter dem, än genom att leta efter siffror på deras rollformulär.

Näcken

Veteran
Jag tycker generellt sett att regler för kändisskap är ganska överflödigt. Och i de fall man vill se om en byfåne eller who ever känner igen en rp så kan ju sl utan problem avgöra det utan tärningsslag.
Detta kan ju iofs bero lite på vilket spel man spelar och vilken spelstil osv. Har själv chronopia och som Rising uttryckte så är ryktet extremt viktigt för väldigt många i den staden. Och en väldigt står del av spelet beror på hur mycket respekt och fruktan man inger sina motstånadre. Så i det specifika fallet så har det ju sin poäng.
Men i de flesta fall tror jag att sl klarar att sköta kändisskap utan regler

Zire

Swashbuckler
Mycket bra system, det kommer jag nog att använda mig av när jag spelar.
Men det är en sak jag tycker saknas i din form, tidsangivelse. Iofs så minns man väl det oftast, så det är väl mest för formaliteten, men det är ju viktigt för att veta om ryktet har haft tid på sig att spridas, eller så är det kanske out-of-date och bör suddas ut.
Iofs så slår det mig att det möjligtvis är inbakat i siffran, men det fungerar kanske bättre med en konkret tidsangivelse ändå.

- Zire, ett bra system var det iaf.

Muggas

Hero

Ja, det tycker jag, framförallt i heroiska high-fantasy rollspel med hjältar och skurkar.

Om reglerna finns där, använder ni dem rakt av, eller höftar ni lite utifrån de värden rollpersonerna har? Slår ni för att se om rollpersonen blir igenkänd eller bestämmer ni efter eget huvud beroende på vad som verkar rimligt?

Ärligt talat så har jag aldrig tillämpat eller modifierat befintliga system för rykte, utan istället antecknat löst vilka personer som känner till vilka, hur inställningen till rollpersonerna (om de är kända) har varit på olika platser o s v, allt i form av primitiva mindmaps. Men jag gillar system för rykte... :gremsmile:

Är det någon som har ett bättre system för kändisskap, eller i alla fall ett annorlunda system?

Mina enkla önskemål:
Jag tycker att man ska ha en övergripande, abstraherande egenskap av något slag och sedan bryta ner den i de viktigaste beståndsdelarna. Jag håller med Han om att både positiva och negativa rykten ökar på kändisskapet/ryktet på ett övergripande sätt. Jag skulle nog ha ett värde i Rykte, som endast talar om hur känd någon är. Sedan skulle jag ha underordnade kategorier som skulle kallas Hot och Respekt, där det förstnämnda begreppet används i negativa sammanhang och det andra i positiva. Alla negativa rykten ökar på ens värde i Hot och ens totala ryktespoäng. Alla positiva rykten ökar på ens värde i Respekt och ens totala ryktespoäng. Balansen mellan Hot och Respekt avgör vidare om man är mer känd eller ökänd...

Rising

Vila i frid
Men det är en sak jag tycker saknas i din form, tidsangivelse.
Alldeles riktigt. Det har faktiskt ställt till med en del problem i vår grupp. Jag har inte kommit på något snabbt sätt att skriva datum dock, jag tror det är enklast att gruppera ryktena i olika tidsperioder och lista dem i kronologisk ordning. Typ, en gruppering per årstid. Så att man snabbt kan konstatera "det här hände för ett halvår sedan" och då använda någon smart modifikation.

Vi spelar lite för sällan för att det ska dra ut på tiden på det där sättet, men jag tror att det skulle kunna vara viktigt för de flesta vanliga spelgrupper.

Bra synpunkt.