Nekromanti Känner ni igen prylarna - vad har jag fått?!

solvebring

Superhero
Fick just av en över internet bekant ett paket då han rensade på vinden. Det paketet innehöll främst ett 15-20tal lösnr av Sinkadus - super kan man säga :gremlaugh:, men också ett nr av White Dwarf Magazine, och lite rollspel som DoD Expert, ett häfte på engelska med över 100 olika slags fällor till fantasyrollspel kallat: "Grimtooth's Traps T00 - a game-master aid for alla role-playing systems", och sist det som jag vill ha indentifierat först "The MEGA - Role-Playing system, Fantasy Edition"....

Alltså, Sinkadus vet jag vad det är... DoD vet jag vad det är.
Men kan någon kanske berätta mer om t.ex. "Grimtooth's Trap T00", kanske vet någon något mer än att det just är tryckt i Buffalo 1982 av förlaget Blade???
Det är allt jag vet nämligen genom att se på det.
Och vad tusan är denna stora kartonnagebok som kallar sig "The MEGA - Role-Playing system, Fantasy Edition"???

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Pah! Sinkadus är bra grejjer, iaf fram tills de blev reklamposters för Mutant Chronicles. :)

Grimtoths Traps.... Grymkäfts fällor på svenska. Bra bok, om man av någon anledning tycker att det är viktigt att kunna instant-döda rollpersoner, eller om man vill ge partyts tjyv något att desarmera.

Rising

Vila i frid
Grimtooth's Traps gavs ut på svenska till DoD på åttiotalet och kallades då Grymkäfts Fällor. Det är en riktig Drakar och Demoner-klassiker. Boken är en enda lång uppradning av fantasifulla fällor. Extremt fantasifulla. Bland exemplen finns exempelvis: (Spoilermärker detta (markera texten för att läsa den))

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">...en pilbåge med så vass sträng att den skär av fingrarna på den som försöker avlossa en pil med den, ett rum vars dörr stängs extremt tätt, varpå sedan taket dras upp så att ett undertryck bildas i rummet så att alla i rummet svimmar, en magisk hundvisselpipa som lockar till sig monster, och en cirkulär dörr utan handtag eller gångjärn i ett mörkt rum - som i själva verket är en vass fläkt som snurrar runt och alltså bara ser ut som en dörr. Om rollpersonerna försöker sparka upp den så strimlas deras ben sönder. Det finns också ett förslag på en grottgång innanför ett vattenfall som där man kan hitta en staty som ser värdefull ut. I själva verket är den gjord av natrium, så om man försöker bära den ut genom vattenfallet så exploderar den i ett eldhav i ens famn</font></td></tr></table>

Det är fantastiskt rolig läsning. Kanske inte direkt något man faktiskt använder i ett äventyr, men otroligt rolig att läsa bara som skoj.

Rickard

Urverk speldesign
De andra har rätt i att Grimtooth Traps har blivit översatt till Grymkäfts fällor, men du har bok 2 (Too) i serien och från vad jag vet så är den inte översatt till svenska. Om du hade bemödat dig med att Googla, så hade första googleträffen gett dig svaret. På den sidan så står det även hur många det finns i Grimtooth-serien.

/Han som nästan är för snäll som gav länken

<font size="1">Sökord: "Grimtooth traps" på Google.</font size>

Lambi

Swordsman
Shit vad rädd jag var för den där grejen med fingrarna. Visste att min SL hade läst om det där, så jag vågade aldrig använda såna saker.

Skratta du, men när man är åtta bast så är det fan lika viktigt som att glassbilen kommer förbi en gång i veckan. :zeppelinare:

Rising

Vila i frid
Jag gjorde en egen fällbok (eller snarare ett papper (egentligen ett halvt papper - den andra halvan använde jag för att hitta på monster, såsom Träd-luggas)) som hette "Grymkefts fellor" (inte så originellt, nej) med helkonstiga fällor, såsom en... Hmm, var det en stubbe med inbyggd fjäderanordning, så att när man ställde sig på stubben så sköts man iväg? Någonting sånt. Skitaläbbigt var det, i alla fall.

Jag var också livrädd för pilbågen, btw.

---

På tal om gamla DoD-böcker och om att vara liten... I en gammal Stor & Liten-julbroschyr så läste jag om Monsterboken. Där stod det något i stil med "100 monster, alltifrån råtta till drake". Och jag trodde att det började med råtta och att det sedan blev "bevingad råtta", "eldsprutande, bevingad råtta" osv, tills förvandlingen till drake var komplett.

Det skumma var att jag tyckte det lät jättehäftigt och att jag gjorde en egen sådan monsterbok. Även om det bara blev typ fem-sex drakråttor innan min fantasi tog slut.

Olle Linge

Snigel
Angående att kastas iväg när man sätter sig/ställer sig på saker...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">...så älskar jag fällan med stolen vid en lite sjö i grottsystemet, där det fridfullt ligger ett medspö bredvid. Tyvärr är det klister på det, så när man slungas iväg dras man i en båge och splatas mot taket.</font></td></tr></table>

Storuggla

Champion
"Och vad tusan är denna stora kartonnagebok som kallar sig "The MEGA - Role-Playing system, Fantasy Edition"???"

Grattis, du har ett norskt rollspel. Skive på engelska men om du kollar vilka som gjort det ska du se en klase norrbaggar. Det ska tydligen ha tokvis med tabeller och karaktärsskapandet sker genom att man skriver en bakgrundshistoria och sen så ger spelledaren färdigheter baserat på vad man skrivit.

Storuggla, inte min kopp fjällte

Genesis

Ni dés ni maître
Det ska tydligen ha tokvis med tabeller och karaktärsskapandet sker genom att man skriver en bakgrundshistoria och sen så ger spelledaren färdigheter baserat på vad man skrivit.

Storuggla, inte min kopp fjällte
I en rescension någonstans kallades det "the most realistic fantasy roleplaying game ever", vilket genast diskvalificerar det i mina ögon.

solvebring

Superhero
Japp, har har just bok två då. Vore kul att få tag i den första, fast på engelska då eftersom jag har den andra på dess originalspråk.

Nå, du skall inte tjata så mycket om ditt google Han... :gremwink: Då kan jag inte få svar som "Ja just den - den kommer jag ihåg, den låg med i min första box jag någonsin köpte, vi hade askul med den, jag kan berätta en ball hemlighet som så många inte lägger märke till, SPOILER"... osv.
Sådana svar är de jag älskar att få, balla minnen berättas och samtidigt får man en jävla massa kul fakta - google, det är ju så sakligt, finns ingen prägel på svaren där. :gremsmile:

solvebring

Superhero
På tal om gamla DoD-böcker och om att vara liten... I en gammal Stor & Liten-julbroschyr så läste jag om Monsterboken. Där stod det något i stil med "100 monster, alltifrån råtta till drake". Och jag trodde att det började med råtta och att det sedan blev "bevingad råtta", "eldsprutande, bevingad råtta" osv, tills förvandlingen till drake var komplett.

Det skumma var att jag tyckte det lät jättehäftigt och att jag gjorde en egen sådan monsterbok. Även om det bara blev typ fem-sex drakråttor innan min fantasi tog slut.
Hahahaha!!!
Fan vad cool... Smågrabbar är så speciella, vad har vi alla inte hittat på, va? :gremsmile:
Drakråttor, keep it up Rising!

solvebring

Superhero
Okej, skall titta närmare på det någon gång - när jag läst alla Sinkadus ungefär. Kanske vore en kul grej att göra ett eget svenskt system av senare. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Jepp, Sinkadus är kunglig!
Jepp, du har också rätt att det börjar bli lite väl tråkigt när all Mutant kommer in och hela tidningen börjar täckas upp av dess logga samt "50" olika artiklar med bara en massa onödigt skräp till mutant.
Det roligaste av tamejtusan att läsa nyheter från 87, och att läsa i insändarspalterna och se gamla namn dyka upp som t.ex. Erik Granström, Brior, som då försöker förklara för en arg skitunge varför det just är så på det stället i ett utav Granströms äventyr. :gremgrin:
Det är väl inte riktigt så farligt kanske, man ungefär så kan spalterna där vara.... :gremlaugh:

thark

Hero
Jag också. Det är lätt den bästa spelledarskärmen nånsin vad gäller storlek (och den käcka panoramabilden). Nästan synd att jag inte använder spelledarskärm längre. :)

Nightowl

Champion
MEGA innehåller en hel del bra ide-kärnor, men lider av det vanliga 80talssyndromet där man försöker uppnå total "realism" genom en enorm mängd detaljer. Jag skulle inte kalla det ospelbart, men skulle absolut inte vilja spela det.

Bland annat är det ett av få spel jag sett där man faktiskt har en genomtänkt anledning till att slå olika tärningskombinationer i olika syften - och en bra sådan också!

(Dessutom har de den bästa dissen någonsin av folk som vill spela en ninja, samtidigt som de "tillåter" det.)

Erik

Genesis

Ni dés ni maître
Måste vi köpa spelet för att få höra den bra anledningen och den fräcka dissen, eller?

solvebring

Superhero
Mer om MEGA?

Bilden är inte så tydlig, min kamera suger pung att få fin skärpa med, men det är just denna MEGA jag har:
Är detta ett komplett eget fantasyrollspel, eller är det uppgifter på allt man behöver för att själv skapa ett komplett fantasyrollspel?

Storuggla

Champion
Re: Mer om MEGA?

Det ska vara komplett. Tror jag. Jag trodde å andra sidan att Gardasiyal var komplett det också, så ta min åsikt med en nypa salt.

Storuggla, björnar i knäskydd

<font size="1">Okej, egentligen trodde jag inte alls det eftersom jag blev varnad innan jag köpte det, men det låter som en bättre fotnot om jag fejkar okunnighet.</font size>