Pendragon
Swashbuckler
Jag har vridit skallen ett par varv runt kännetecken och blir inte klok på vad Helmgast tänkt sig helt regeltekniskt. Alla kännetecken kommer med en tärningskod. Fine. Men hur är det tänkt att denna ska användas? Eller ska det bara var ett mått i allmänhet? Låt mig förtydliga.
Vi tar t ex kännetecknet "Ser dum ut". Normalt sett börjar man med minst 4T6 i ett kännetecken, vilket man kanske kan tolka som att på 3T6 ser man normaldum ut och på 2T6 ser man såpass skärpt ut att det är svårt att övertygande spela dum. Således blir de i regel intressanta först på en nivå högre en medel. Att slå för egenskapen är relativt straightforward antar jag. Man har blivit tagen på bar gärning med kyrksilvret och i brist på en bra förklaring faller man tillbaks på att se så harmlöst korkad ut att folk utgår från att det var ett ärligt misstag. Man hade kanske kunnat göra samma med färdigheten Dupera eller expertisen Skådespel men det här inte inlärda skills så mycket som att vara välsignad från födseln med ett osannolikt sinnesslött anlete. Fine. Det funkar antar jag.
...men hur i helvete ska man använda t ex vassa tänder?
Och hur är det med Pyaralvernas Nattsyn 4T6? De har redan regeltekniska effekten, som t ex att man slipper avdrag för mörker på slag för andra värden som t ex avståndsattacker och vaksamhet, så vad betyder tärningskoden? Först tänkte jag att det är kanske nån slags mått på hur effektiv nattsynen är, t ex människor ser normalbra i mörker och har nattseende 3t6, alver 4t6 och dvärgar och tiraker som ser i kolmörker 5t6. Fast sen visade sig att tiraker och dvärgars mörkersyn istället representeras av kännetecknet Mörkersyn 4t6.
Gah.
/Joel
Vi tar t ex kännetecknet "Ser dum ut". Normalt sett börjar man med minst 4T6 i ett kännetecken, vilket man kanske kan tolka som att på 3T6 ser man normaldum ut och på 2T6 ser man såpass skärpt ut att det är svårt att övertygande spela dum. Således blir de i regel intressanta först på en nivå högre en medel. Att slå för egenskapen är relativt straightforward antar jag. Man har blivit tagen på bar gärning med kyrksilvret och i brist på en bra förklaring faller man tillbaks på att se så harmlöst korkad ut att folk utgår från att det var ett ärligt misstag. Man hade kanske kunnat göra samma med färdigheten Dupera eller expertisen Skådespel men det här inte inlärda skills så mycket som att vara välsignad från födseln med ett osannolikt sinnesslött anlete. Fine. Det funkar antar jag.
...men hur i helvete ska man använda t ex vassa tänder?
Och hur är det med Pyaralvernas Nattsyn 4T6? De har redan regeltekniska effekten, som t ex att man slipper avdrag för mörker på slag för andra värden som t ex avståndsattacker och vaksamhet, så vad betyder tärningskoden? Först tänkte jag att det är kanske nån slags mått på hur effektiv nattsynen är, t ex människor ser normalbra i mörker och har nattseende 3t6, alver 4t6 och dvärgar och tiraker som ser i kolmörker 5t6. Fast sen visade sig att tiraker och dvärgars mörkersyn istället representeras av kännetecknet Mörkersyn 4t6.
Gah.
/Joel