Nekromanti Känneteckensförvirring

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har vridit skallen ett par varv runt kännetecken och blir inte klok på vad Helmgast tänkt sig helt regeltekniskt. Alla kännetecken kommer med en tärningskod. Fine. Men hur är det tänkt att denna ska användas? Eller ska det bara var ett mått i allmänhet? Låt mig förtydliga.

Vi tar t ex kännetecknet "Ser dum ut". Normalt sett börjar man med minst 4T6 i ett kännetecken, vilket man kanske kan tolka som att på 3T6 ser man normaldum ut och på 2T6 ser man såpass skärpt ut att det är svårt att övertygande spela dum. Således blir de i regel intressanta först på en nivå högre en medel. Att slå för egenskapen är relativt straightforward antar jag. Man har blivit tagen på bar gärning med kyrksilvret och i brist på en bra förklaring faller man tillbaks på att se så harmlöst korkad ut att folk utgår från att det var ett ärligt misstag. Man hade kanske kunnat göra samma med färdigheten Dupera eller expertisen Skådespel men det här inte inlärda skills så mycket som att vara välsignad från födseln med ett osannolikt sinnesslött anlete. Fine. Det funkar antar jag.

...men hur i helvete ska man använda t ex vassa tänder?

Och hur är det med Pyaralvernas Nattsyn 4T6? De har redan regeltekniska effekten, som t ex att man slipper avdrag för mörker på slag för andra värden som t ex avståndsattacker och vaksamhet, så vad betyder tärningskoden? Först tänkte jag att det är kanske nån slags mått på hur effektiv nattsynen är, t ex människor ser normalbra i mörker och har nattseende 3t6, alver 4t6 och dvärgar och tiraker som ser i kolmörker 5t6. Fast sen visade sig att tiraker och dvärgars mörkersyn istället representeras av kännetecknet Mörkersyn 4t6.

Gah.

/Joel
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Tror inte de e menat att man ska läsa mellan raderna o försöka extrapolera regler utifrån kännetecken. Helt enkelt har rollpersonen en naturlig fallenhet för att spela/se dum. Jag tolkar det som ett specialiserad form av skådespel helt enkelt,

Nattsynen fungerar precis som vanlig syn i eon men fungerar i även i svagt ljus och de slipper då modifikationer för svaga ljusförhållanden. Däremot får de fortfarande modifikationer för att se genom rök/dimma/avstånd mm och har således ett värde för att kunna slå mot.
Så tolkar ja det.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Chad;n29556 said:
Tror inte de e menat att man ska läsa mellan raderna o försöka extrapolera regler utifrån kännetecken. Helt enkelt har rollpersonen en naturlig fallenhet för att spela/se dum. Jag tolkar det som ett specialiserad form av skådespel helt enkelt,
Ungefär vad jag kom fram till.

Chad;n29556 said:
Nattsynen fungerar precis som vanlig syn i eon men fungerar i även i svagt ljus och de slipper då modifikationer för svaga ljusförhållanden. Däremot får de fortfarande modifikationer för att se genom rök/dimma/avstånd mm och har således ett värde för att kunna slå mot.
Så tolkar ja det.
Man har redan ett värde att slå emot. Vaksamhet.
Man skulle kunna argumentera för att Nattsyn är som en expertis och kan användas istället för Vaksamhet när de lite snävare kraven (dåligt ljus uppfylls), men då kommer en halvblind alv plötsligt att vara lika uppmärksam som ganska skarpsynt alv så fort det blir skymning.

/Joel
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Några i min grupp har också haft problem med hur vi skall se på kännetecken, ett problem som jag i stort inte delar. Enda undantaget är hur man skall tolka levlingar, vad händer när man går upp i puckelrygg? Du väcker också frågan om dubbelnoteringen på mörkersyn vilket jag kan hålla med om är skum.[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]"Ser dum ut" är en av mina favoriter, jag tänker mig att den skall användas i utmaningar precis som den du beskriver men även av motståndarna (tänk en rättegång där någon ifrågasätter den tilltalades karaktär via hans dumma utseende och använder motståndarens "ser dum ut", I wish that could happen to me...). Just för denna känns möjligheterna oändliga. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Vassa tänder känns kanske lite mer njae, men visst kan den användas! En utmaning att försöka ta sig loss från bundet tillstånd, det slår vi med fingerfärdighet, vassa tänder och kroppsbyggnad (t.ex). RP berättar en liten saga om hur hen först spänner sig, sedan lirkar upp repet för att avsluta med att bita av det. Man kanske kan använda det för att skrämmas? Jag tänker också husregla upp brottningsutmaningar och där vore vassa tänder något att ha. Kanske kan man imponera på någon främmande kultur med dessa tänder? Som rent kännetecken (dvs att det används som utseendeatribut) kanske det inte finns mycket att göra, men det är också en ganska snäv tolkning av kännetecken, visst fan kan man göra en hel del med ett par vassa tänder?[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif](Förlåt att jag derailar lite mot expertiser i det här stycket)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Och till sist det där med normala på 2T6 eller 3T6 så är jag inte helt säker på det...jag förstår inte riktigt tanken med grundchanser i kännetecken och expertiser, det blir lite lustigt. Men vad jag förstår är tanken att alla som inte har dem är nollor. Anledningen att det börjar på fyra är la att det faktiskt skall vara en ordentlig fördel när man väl kan använda det, vilket är en spelteknisk rimlighet. Det jag ser som problemet med att expertiser/kännetecken saknar "grundchans" eller "normalvärde" är att vissa saker borde man helt enkelt kunna göra. Jag menar, varför får dansa 2T6 medan städa och tvätta 0? Jo, för att städa och tvätta ses som så pass oviktigt att det blir en expertis och inte en färdighet, i spelet blir detta en underlig dikotomi som inte borde påverka ens värden på färdigheterna. Nåväl min slutsats blir att jag kommer nog, beroende på situationen, låta RP använda både expertiser och kännetecken ibland med 1, 2 eller 3T6 beroende på situationen. Men jag vet inte...Ytterligare ett problem med det är ju att expertis- och känneteckensystemet inte är begränsat och vad jag förstått tänkt att vara utbyggbart varför det egentligen finns oändligt många. Så den egentliga slutsatsen här då...hur är det tänkt? Hur har det funkat för andra? Jag förstår inte riktigt.[/FONT]
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Pendragon;n29561 said:
Man har redan ett värde att slå emot. Vaksamhet.
Man skulle kunna argumentera för att Nattsyn är som en expertis och kan användas istället för Vaksamhet när de lite snävare kraven (dåligt ljus uppfylls), men då kommer en halvblind alv plötsligt att vara lika uppmärksam som ganska skarpsynt alv så fort det blir skymning.
Sant. Jag tänkte mig de som ett separat sinne mer, men de e nog fel som du säger. De e fortfarande ögonen man använder. Lättare att bara helt enkelt låta svaga ljusförhållanden inte ge några negativa modifikationer på vaksamhetslaget!
Blir lite besviken när man stöter på sånna här "buggar" i systemet :(
Känns som att ge alla expertiser o kännetecken ett värde i sig är en lösning som bara är där så att man kan använda dom som slag i konflikterna o utmaningarna.

Grundchanserna är ännu ett bra exempel på hur förvirrande konceptet är. Mycket lämnas åt spelledaren att tolka verkar det som. Kännetecknet balanssinne lär ju alla ha en grundchans i förhoppningsvis. Men för att klättra upp på ett hustak, slår jag mot klättra eller expertisen takvägar? eller måste jag göra en utmaning av senariot o slå mot bägge o sen nån mer? Ytterst förvillande :/
Man e ju lite bortskämd med eon iii o ha regler för alla möjliga situationer, lite vilsen här, men kanske för att de e nytt o ja inte kan de lika bra ännu.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Pendragon;n29548 said:
Och hur är det med Pyaralvernas Nattsyn 4T6? De har redan regeltekniska effekten, som t ex att man slipper avdrag för mörker på slag för andra värden som t ex avståndsattacker och vaksamhet, så vad betyder tärningskoden? Först tänkte jag att det är kanske nån slags mått på hur effektiv nattsynen är, t ex människor ser normalbra i mörker och har nattseende 3t6, alver 4t6 och dvärgar och tiraker som ser i kolmörker 5t6. Fast sen visade sig att tiraker och dvärgars mörkersyn istället representeras av kännetecknet Mörkersyn 4t6.
Generellt så det hur väl du kan använda dig av dina kännetecken när det är lämpligt. "Ser dum ut" är inte detsamma som "du är dum". Du kan använda ett kännetecken i lägen då det är rimligt (och om man optar, bättre för en). De har också en ännu större inverkan i Utmaningar/Konflikter då du måste slå tre slag (och helst inte vill använda samma färdighet flera gånger då det ger avdrag), vilket ger dig en större "verktygslåda" att hämta saker i från.

Samma sak med Nattsyn vs Vaksamhet - vid enkla slag, använd det som är bäst om båda kan användas. Men i en konflikt, där någon smyger sig på pyaralven under natten så har pyaralven iaf två lämpliga färdigheten att använda - Vaksamhet och Nattsyn, där en människa bara har Vaksamhet.

Dessutom är de tänkta att ge flavour till rollpersonerna. De visar mer på dennes personlighet/beteenden - hur de påverkar under spel. I vanliga fall, i många rollspel, så skriver man upp saker som bara är fluff - men i Eon IV så kan "Har ett ärrat ansikte 4T6" användas direkt i regelverket.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Big Marco;n29576 said:
Samma sak med Nattsyn vs Vaksamhet - vid enkla slag, använd det som är bäst om båda kan användas. Men i en konflikt, där någon smyger sig på pyaralven under natten så har pyaralven iaf två lämpliga färdigheten att använda - Vaksamhet och Nattsyn, där en människa bara har Vaksamhet.
Det stör mig ärligt talat. Nattsyn plockar redan bort negativa moddar för mörker. Kan man byta ut sitt värde i vaksamhet mot det ganska höga värdet i nattsyn blir ju plöstligt Blind-Anderion (Vaksamhet 1t6+1) och Falkoegion (Vaksamhet 3t6+3) precis lika skarpsynta så fort solen går ned. Visst, att kännetecken och expertiser funkar som mer specialiserade varianter av färdigheter funkar antar jag, men just Nattsyn/Mörkersyn blir väldigt konstigt att ha som kännetecken då de redan har en regelfunktion (modifierar Vaksamhet i vissa situationer).

Big Marco;n29576 said:
Dessutom är de tänkta att ge flavour till rollpersonerna. De visar mer på dennes personlighet/beteenden - hur de påverkar under spel. I vanliga fall, i många rollspel, så skriver man upp saker som bara är fluff - men i Eon IV så kan "Har ett ärrat ansikte 4T6" användas direkt i regelverket.
Det har jag inga problem med. Jag tror mitt problem delvis är ovanan att se en tärningskod som ett värde. Oddsen är att du inte kommer slå för kännetecknet "Stor näsa 5t6" så ofta, men tärningskoden/värdet kan vara relevant för att etablera att ens näsa faktiskt är ännu större än någon med "Stor näsa 4t6". "Stor näsa 13/16" hade nog inte stört mig lika mycket, jag hade inte automatiskt väntat mig att jag skulle slå under det med Ob3T6, men jag antar att jag är såpass miljöskadad att när jag ser en tärningskod måste det automatiskt vara något jag slår för. Typ.

/Joel - har inte spelat WEG på evigheter.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om vi tar Pendragons exedmpel med stor näsa. Jag tror inte att, eller snarare jag skulle inte, använda värdet som en indikation på hur stor näsan är.

Du har en ovanligt stor näsa... punk. T6 värdet tolkar jag mer som "detta är hur bra du är på att på ett eller annat sätt uttnyttja faktumet att du har en stor näsa". T.ex övertyga en person att det faktiskt luktar som om det brinner (trots att det inte gör det), och sedan peka på din näsa för att försöka övertyga personen om att "se, min näsa är stor... så det måste betyda att jag har ett mycket bra lucksinne". Jag skulle nog oxå tillåta en viss nivå av att persone faktiskt kan känna lukt bättre än andra, eller kunna dra in mer luft snabbare genom näsan, eller vad det nu än kan vara... ha dom där få millimetrarna extra som behövdes för att välta ner en kniv på golvet så du kan försöka skära dig loss fråna att vara helt uppbunden eller något.

Så som sagt... jag tolkar inte T6 värdet som "hur stor, hur vassa, hur dum, hur kort, hur smal, hur brilljerande, grej X är". Jag tolkar T6 värdet som "hur bra är du på att utnyttja det i situationer där det kan komma att kunna användas eller göra skillnad på utkomsten", och som att man har ägnat en stor del (om inte hela) sitt liv till att ha "tränat" denna "förmåga" att just utnyttja kännetecken/etc.
Cieylor said:
Det låter ju klart vettigt, och löser problematiken med hur någon annan än Pinocchio skulle kunna slå förbättringsslag på Stor näsa.
Pendragon said:
Endera förklaringen håller känner jag. Om stor näsa 5t6 är en helt gigantisk kran eller en bara aningen större näsa än genomsnittet som används med stor expertis kan ju vara helt upp till hur spelaren föreställer sig sin karaktär. ;)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
T6 värdet är för mig något som inte kan användas på alla Kännetecken.
Kännetecknet balanssinne kan ju användas med sitt T6 värde för att se hur bra en RP går på lina eller balkongräcke. Medan exempelvis fräknar ytterst sällan kräver slag. Du har fräknar, punkt. Dock skulle jag kunna tänka mig följande scenaria:
Om RP smyger runt i lönndom med mask för munnen, och blir sedd av en vakt, då kanske ett motståndslag mot vaktens uppmärksamhet och fräknarnas T6 värde för att se om vakten noterar fräknarna för en framtida "det var en hen med fräknar som gjorde det".
Rhodryn said:
Det med att andra (NPC's eller RP's) kan använda en RP's kännetäcken för att effektera dom, som du säger... beskriva, känna igen, kittla dom (Kittlig 4T6), eller något... är ju en utmärkt punkt med Kännetecken. :)
 
Top