Nekromanti Känns detta igen?

MenDuEnKofta

Veteran
Jag har fått ett slags... Ja, antingen är det vad som kan komma att bli settingen till ett blivande rollspel, eller bara en förbaskat stor och världsomspännande kampanj.

Det denna kampanj/setting centreras ikring är den absolutivt vanliga värld vi lever i idag, plus lite till. Det är nämligen så att myternas, sagornas och legendernas varelser har vaknat till liv. Eller ja, vaknat till liv är väl fel, antar jag, men de har i alla fall kommit in i världen som vi känner till den, vilket gör att den helt plötsligt är världen som vi tidigare kände till men nu knappt ens känner igen.

Självklart finns det en anledning till detta: Vanlig, mänsklig nyfikenhet. En grupp människor eller någon specifik person har letat reda på och öppnat Pandoras Ask, vilket självklart ställer till det lika mycket nu som under antikens Grekland. Locket till denna ask har nämligen i flera år symboliserat muren mellan myt och realitet, och när den öppnas, boom, myt svävar ut över verklighet, och blir en del av den. Ungefär.

Så, Minotaurer brakar lös i Grekland, befjädrade ormar flyger runt i Sydamerika, och rapporter om svansprydda humanoider regnar in i Sverige. Låter det allt för bekant, eller ska jag jobba vidare på idén?

Och för den sakens skull kan jag ju också fråga: Låter det intressant över huvud taget?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag ställer den vanliga frågan som bör ställas tidigt till alla rollspelsmakare: Vad för sorts rollpersoner ska man spela, och vad ska dom syssla med?

/tobias

Unfair

Hero
Stortroll said:
Låter det intressant över huvud taget?
Beror på hur det spelas. Om det bara spelas som nutid med mytologiska väsen från landets folksagor så känns inte nytänkande direkt.

Blir det däremot t.ex. så att fantasyn går lös och förstör, blir för mycket. Och folk har börjat fundera på hur fantasyn kan styras och utnyttjas. Det hela börjat bli kaos och på väg att bli något som ser post-apokalyptiskt ut. Då, så är det en annan sak.

Men som redan frågats: Vad gör rollpersonerna?

solvebring

Superhero
Tja, det är bara att stryka under på det som de föregående talarna har sagt. Tyvärr är ju själva grundidén - fantasy och magi tar sig in i vår "vanliga värld", inte unik. Det finns med i flera spel. Den grundtanken finns t.ex. i spel som Sägen och Shadowrun, och det finns en sorts version av det i WW's Changeling.

Kort sagt - det beror på hur du vinklar det. Vilka brytningar som finns. Vad den egentliga plotten är och vad man ska göra som rollperson.

Och... Tja, intressant överhuvudtaget... Det är det väl. Men det kräver sitt spel, helt klart. Jag menar, du har inte bara tänkt att placera oss i norden här och låta tomtar, troll, vittror och skogsrån komma till liv. Du talar om hela världen - att ringa in alltifrån asiens drakar till judendomens golems. Det är inget litet projekt.

Naturligtvis kan man skriva spelet så att man låter själva grejen innefatta hela världen, men att man egentligen bra spelar i en liten del av den. Fast då gör man ju inte rättvisa i den awesomeness som finns i att väcka alla tänkbara mytologier till liv.

... Fast jag tror att du måste begränsa dig i alla fall. Vad är det egentligen för element du vill plocka in här - det är en bra fråga. Vill du plocka in sagornas väsen, som tomtar, troll, häxor och så vidare. Men vart går den tydliga gränsen mellan folksagan och mytologin? Tar du med pegasusar och hydror, måste du inte ta med asagudar och jättar då också?

Kort sagt: Jag tror att det blir bra om du begränsar sig på ett smidigt sätt och försöker hitta din vinkel på den här settingen.

Telash

Swordsman
Jag tycker faktiskt det låter skitballt! Angående om det har setts innan? Tja, jag har då aldrig varit med om ett rollspel, eller annan media för den delen där man öppnar pandoras ask i modern tid, rent bokstavligt alltså.

Däremot känns ju half-life lite som i samma anda. Utomjordingar istället för mytologiska väsen, men principen blir ju densamma.

Men ven fan orkar vara innovativ hela tiden? Dessutom ska det inte vara för innovativt, då blir det för jobbigt för folk att greppa spelet och de tappar suget.
Jag tror att det bästa spelet är "mitt favoritspel fast liiiite bättre".

Alltså, jag älskar din idé, om du vill att det ska vara ekonomiskt gångbart ska du helt klart rikta dig till typ mellanstadiebarn, 10-12år, med enkel stor text, färgglada konkreta bilder osv. En framsida som framstås som "ball" för ungen och inte "kult (rollspelet)" för föräldern.

ovan nämns att man ska fokusera på ett specifikt område, exempelvis grekiska mytologin. Det är ju en väg att gå. En annan är att man kan fokusera på att låta spelledaren själv bygga upp sin egen komposition av mytologiska väsen, alltså ge stöd i hur de bygger upp områden, vilka väsen de ska innehålla, vad som skiljer sig i området mot hur det ser ut i våran värld osv.

Recca

Femme Fatale
Jag skulle tycka det var häftigt att vara den som öppnade pandoras ask i rollspelet. Som kampanj i vilket nutida rollspel som helst som har ett någorlunda jordnära utseende tycker jag att det verkar intressant. :gremsmile:

T.ex. så kunde rollpersonerna vara arkeologer eller turister som råkar vandra förbi en arkeologisk utgrävning. De öppnar asken och förändringen verkar inte helt självklar direkt men sen så kommer en staty eller relief eller något igång och anfaller dem. De lyckas fly statyn men då dyker en av många luriga mytologiska varelser upp, alltså ett intelligent fabeldjur till skillnad från statyn. Fabeldjuret stjäl asken och så har du en kampanj om att ordna så att asken stängs genom att hitta fabeldjuret som drog med den. T.ex. kunde arkeologerna försöka övertyga någon lämplig organisation, fbi, cia? att de vet varför mystiska saker händer, fast ingen tror ju på dem så klart. Pandoras ask kanske bara framkallar det allra närmaste av monstren när den öppnas. Så om fabeldjuret med asken är i norden så börjar asa-monster, troll och sånt komma till liv, i egypten mumier och sfinxar osv. På så vis är det också möjligt att spåra askens innehavare.

Genesis

Ni dés ni maître
Tja, från min synvinkel är det varken nytänkande eller gammalt. Det du beskriver är bara fluffet. Settingen. Inget som gör att jag kan föreställa mig vad spelet handlar om, hur det spelas, vad man gör. Kort sagt: från min synvinkel så fokuserar du på fel sak, och om du anser att det faktum att spelvärlden har mytologiska monster och modern teknologi är det som är viktigt och intressant med spelet så kommer du nog inte att göra ett spel som engagerar mig.

Recca

Femme Fatale
Jag tror också mer på att du väljer ett bra existerande rollspel vars regelverk du sen ställer upp din kampanj kring. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Tja, från min synvinkel är det varken nytänkande eller gammalt. Det du beskriver är bara fluffet. Settingen. Inget som gör att jag kan föreställa mig vad spelet handlar om, hur det spelas, vad man gör. Kort sagt: från min synvinkel så fokuserar du på fel sak, och om du anser att det faktum att spelvärlden har mytologiska monster och modern teknologi är det som är viktigt och intressant med spelet så kommer du nog inte att göra ett spel som engagerar mig.

För att erbjuda en motpol, utan att på något sätt antyda att Genesis är dum:

Ur min synvinkel är inte set här ett dugg nytänkande, tyvärr. Om målet är att göra något ingen annan gjort tidigare så är det här inte vägen att gå. Men det är lugnt, det betyder inte att idén är dålig. Kanske blir ditt utförande bättre? Kanske har du något annat element ingen annan har?

För min del kan ett rollspel klara sig utan ett regelsystem; jag skulle lätt köpa en ren spelvärld med lite SL-tips om den verkade ball. Har köpt många rollspel enbart baserat på att jag gillar fluffet.

Men; något behöver spelet ha. Vad spelar man? Hur spelar man det? Vilka är rollpersonerna, vilken sorts äventyr, problem, och scenarier spelar man? Hur hjälper spelet SL att skapa sådana äventyr, problem, scenarier? Hur är spelet fokuserat? Hur ser en normal kampanj ut?

MenDuEnKofta

Veteran
Vad rollpersonerna ska göra är jag ärligt talat inte helt på det klara med än, då det beror helt på hur hela den här settingen vinklas. För det stämmer att detta bara är fluff, en setting, utan någon egentlig och konkret spelidé. Detta kanske just har hänt, så de bara ska fokusera på att överleva eller anpassa sig, eller kanske det har hänt för länge sedan, så de redan har fokuserat sig, samlat sig och anpassat sig. Eller dött, men då blir det inte nödvändigtvis särskilt spännande (beror på vad för död vi pratar om här).
Eftersom ingenting är färdigt än, så finns heller ingen helt säker idé eller tanke på hur det ska spelas. För monsterbankande i all ära, men det blir lätt lite långdraget efter ett tag (Har dessutom vissa dåliga erfarenheter av strider i rollspel).

Jag är också medveten om storleken på detta projekt. Ska jag ta med alla myter, från alla tider och trakter, och sen dessutom alla trakter, kommer detta bli rent mastodontiskt att skriva, och troligtvis också att läsa. Det vill jag inte, men jag vill samtidigt inte fokusera mig på ett enda landskap. Hellre då att jag gör det som också nämns i tråden, och förklarar hur man ska ordna till detta själv. Känns inte riktigt rättvist mot potentiella spelledare av det hela, men jag kan ju alltid, om så är fallet, skapa åtminstone en sådan färdig plats, med varelser/monster, förändringar och liknande, utan att säga att det är på just denna färdigskapade plats man måste vara. Kanske till och med understryka att man nästan rekommenderas att vara på olika platser, för att inte missa själva storleken av denna setting.
Och ekonomiskt gångbart måste det definitivt inte vara. Jag är i nuläget inte ens säker på om jag kommer att fullfölja detta, men om jag gör det vill jag drivas av eget intresse, inte av vinstintresse.

Vill också påpeka att jag inte har koll på handlingen i Half-Life, så möjliga likheter är en ren slump. Jag är däremot medveten om att det inte är den första magi-i-vår-värld-setting, därför jag undrade om det möjligtvis gjorts precis så förut, eller bara nästan.

Återkommer om mer tankar, utan fluff, när de dyker upp.

MenDuEnKofta

Veteran
Nu missade jag tyvärr att svara dig, på grund av mitt väldigt långsamma skrivande, men själva huvudsaken är inte att ingen annan ska ha gjort det, utan att jag vill veta om det har gjorts. Kan också lägga till frågan om exempel på liknande eller identiska settings som redan finns i spel av varierande form.

Och att något behövs håller jag med om. Frågan är bara vad. Några idéer?

Ska nog promenera runt en aning för att fundera över detta.

Ram

Skev
Jag har egentligen inte mycket nytt att tillföra, bara en kombination av vad andra sagt i tråden.

För det första så låter det ballt och jag tycker absolut du skall jobba vidare på det.

Men som några andra så undrar jag vad man gör. Jag är också fundersam över om man förväntas "vinna" eller ej? Skall man lyckas finna asken och stänga den? De monster som dyker upp, skall de besegras eller måste de undvikas? Är alla monster "slumpmässiga" i sitt beteende eller finns det någon sorts syfte eller koordinering?

MenDuEnKofta

Veteran
Recca: Ja, det tycker jag också. Speciellt när man väl har kopplat vad man ställt till med, vore helt underbart. Ett problem med själva kampanj-idén är att det alltid finns en viss risk att någon redan innan asken öppnas förstör allt med att säga "Vänta nu, det här gick inte bra för pandora, kanske vi ska låta bli?"

Går visserligen att komma förbi med att bara säga att asken redan öppnats, om spelarna går med på det, förstås.

Sen finns ju alltid möjligheten att man öppnat asken, åkt hem i tron att ingenting har hänt, och råkat ut för problem först på hemmaplan. Ponera att man är den enda i gruppen med rollpersoner som har en aning om varför detta hände, och dessutom veta att det är ens eget fel :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Stortroll said:
Låter det intressant över huvud taget?
För mig hänger svaret mycket på hur du tolkar mytologin.

De mytologier vi är vana vid var inte statiska, men det brukar vi ofta glömma bort.

Under slutet av grekernas tid skar de, rätt medvetet, ner rätt hårt i antalet gudar. Apollo sög upp ett antal mindre guder som istället blev aspekter av honom. De grekiska gudarna genomgick sedan ytterliggare förändringar när romarna jämförde dem med bl.a. etruskiska gudar.

I vissa landsändar av Sverige har det berättats om näcken, i andra om bäckahästen. En är en man, en är en häst. Fast de fyller samma funktion; vaksamhet mot vatten.

Hur löser du dethär? Kommer det springa runt tomtar och troll som vi känner dem så känner jag mig inte direkt jätteintresserad av settingen. Om det nu inte finns en förklaring till varför de är som vi känner dem.

Men jag skulle gilla en mer sammanhängande mytos, som kan förklara skillnader i tolkningar, geografiskt och historiskt, av väsen.

Recca

Femme Fatale
Stortroll said:
Recca: Ja, det tycker jag också. Speciellt när man väl har kopplat vad man ställt till med, vore helt underbart. Ett problem med själva kampanj-idén är att det alltid finns en viss risk att någon redan innan asken öppnas förstör allt med att säga "Vänta nu, det här gick inte bra för pandora, kanske vi ska låta bli?"
Om de är arkeologer som har grävt i marken i 10 år och jublat över varje bit flinta stor som en nagel, så lär ju pandoras ask vara en chockartad upptäckt. Diskussionen och det moraliska dilemmat borde inte kunna stanna vid "Eller ska vi gräva ner den igen, för säkerhets skull?".

Men om du har byggt upp historien i förväg som att de faktiskt är ett gäng tråkade arkeologer och summan av de utmaningar de stött på på vägen kan sammanfattas till, punka på en jeep på väg till utgrävningen, lokalbefolkningens sabotering av vattnet medelst vattenkastning samt att brödet torkat till skorpor. Det här kan med fördel spelas. :gremsmile:

Sen kan du ha nån av arkeologerna som studerat just gamla låsta artefakter och hur man öppnar dem som vet hur man bevarar innehåll och sånt. Annars är det ju museets eller stiftelsens ägodel och då kan ju arkeologerna som fann asken bjudas in för öppnandet av den vid nån ceremoni i Louvren eller nåt.