Nekromanti Känsaln i Neotech är död....

Freddy

Veteran
Tja... Nu kommer jag med mina lite djärva åsikter hit. Jag vet att många gillar N2, men jag måste säga att jag tyckte spelet blev en flopp. En känslo dödare...
Neotech hade allt, känsla, ett snabbt och enkelt system och det var framför allt roligt.
N2 blev lite för komplicerat, med samma skadesystem som Eon, det tar helt enkelt för lång tid att spela. TO är ett system som jag inte riktigt gillar. Jag gillar det gamla systemet bättre med handlingsfaser.
Yrkena var bra gjort i N2. Att man kan vara mer än ett yrke.
Världen... Jag tycker den är lite för låst och väl gjord (hur nu det kan vara negativt :gremsmile:) Men ni borde ha lämnat lite mer åt fantasin, även om ni kanske har gjort det utan att jag har märkt det. Men det är så som jag upplever spelvärlden.
Men i övrigt vill jag bara säga att ni har jobbat hårt med rollspelet och att jag egentligen inte borde komma och klaga som förmodligen inte kan göra det bättre själv...

swazze

Swordsman
Anledningen till att du tycker att världen är låst är att du bor i samma värld. Hade det varit en påhittad värld så hade det varit mycket lättare att hitta på saker. Men nu vill man inte ändra allt för mycket eftersom man vet hur det är och ändrar man för mycket finns även risk att man får kritik av sina spelare. Typ jag vet att det är så (har läst det i skolan) och därför gör jag som jag vill.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Klart du får klaga

"Men i övrigt vill jag bara säga att ni har jobbat hårt med rollspelet och att jag egentligen inte borde komma och klaga som förmodligen inte kan göra det bättre själv... "

Alla har väl rätt att klaga? Har man dessutom lite mer konkreta saker att komma med så ska det inte vara något problem. Nu har jag aldrig spelat gamla N1 och inte mycket av N2 heller. Men jag har läst reglerna och har samtliga moduler. Skulle jag spela mer aktivt så hade jag antagligen skalat bort en del vapen regler särskilt när det gäller automateld och styrt upp rollpersonsskpandet lite mer. Risken att hamna i fängelse är påfallande stor, särskilt om man försöker tillbringa flera år i samma yrke. Jag hade fokuserat på de stora orättvisorna och skillnaden i levnadsstandard om jag varit spelledare. Om världen är låst så är det väl bara att låsa upp den eller lägga äventyren på en nivå som gör att rollpersonernas handlingar inte påverkar världen särskilt mycket. Om inget funkar så finns det naturligtvis ingenting som hindrar dig ifrån att skita i N2 helt eller bara plocka de bästa delarna.

Freddy

Veteran
Du kan ha rätt... Men att man gjorde världen i Eon så låst då??? Den ligger ju knappast nära våran egen värld...

Freddy

Veteran
Re: Klart du får klaga

Ja... Det är ju klart... Det fanns inte mycket jag kunde säga eftersom du också uppenbarligen tycker att systemet är lite för komplicerat.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Vill du ha lite äventyrsuppslag så ställer jag gärna upp och delar med mig så bara fråga på.

Freddy

Veteran

Det är himla snällt av dig... Men jag spelar inte N2 så himla ofta... Men du kan ju försöka övertyga mig att jag börde spela N2... :gremsmile:

swazze

Swordsman
Du kan ju spela en annan eonvärld om du vill. Men man kan även se det på ett annat vis. Det finns inte många spel med mycket välbeskrivna (inte låsta) världar på marknaden. Och EON har blivit mycket populärt. Det finns liksom ingen standard för att ett spel ska vara bra.

swazze

Swordsman

Man kan ju då köra standard grejen. dvs systemet erbjuder mycket mer än bara strid. Andra rollspelssystem har typ bara rollpersonsgenerering, stridsregler samt vapen. Har kan man köra typ massa intrigspel, jounlistarbete, insatsuppdrag mm. och sedan få lite action i det hela genom att avrunda med nån strid.

Meningen med systemet är inte att man ska köra massa dussinstrider som i D&D utan en eller två strider med hög kvalitet.

Freddy

Veteran
Jag är väl medveten om att EON är ett jävligt bra spel... Jag har spelat spelet fruktansvärt mycket och min spelledare har nästan alla böcker utom de två nyaste eller nått sånt. Men vi har slutat spela det, eftersom han gillar Ad&d betydligt mer.
Eon har en otroligt välskriven värld och ibland tycker jag att det käns som ett hinder för att göra vissa saker som spelledare eller spelare... Men det är som du säger väldigt välskrivet och mycket bra... Kanske på gränsen till lite för välskrivet...

Freddy

Veteran

I DoD så behöver du inte heller köra flera dussin strider... Det går ut på precis samma sak som Neotech eller Eon... Att spela en roll så bra som möjligt. Strider kan vara bra överflödiga ibland. Men oftast behövs ett par stider för att få lite fart i spelet. Vissa spelare gillar ju inte heller bara intrigspel och dylikt... Utan vill ah ett snabbare och mer action fyllt spel.

swazze

Swordsman
Det beror ju lite på hur man spelar. Lirar man ett äventyr som är djupt förankrat i världen så är det är det ju en fördel om världen är bra beskriven om man förståss inte vill skriva allt själv. Men går man bara runder och söker äventyr så kan det kanske vara begränsande.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fördelar med väldefinierade världar [ot]

Fördelarna med väldefinierade världar är att alla känner igen sig. Det är inte bara SLs tankegångar som definierar världen, vilket är en bra sak. För SL kan inte alltid förmedla sina tankegångar till spelarna helt och hållet. Finns världen definierad på text så kan alla läsa sig till t.ex. hur Consaber fungerar(Jag använder Eons Consaber som exempel land från nu). Om alla kan läsa sig till hur Consaber fungerar så kommer spelarna kunna spela bättre och i Consaber och göra en mer levande spelupplevelse. Däremot så kan SL naturligtvis känna sig inklämd och bortglömd av att allt är så "låst" som du säger det.
Då väljer jag att hänvisa till den första regeln för spelledande:

"SL har alltid rätt."

Dette leder till att SL har fullmakt att ändra i Consaber hur mycket han vill, ta bort detaljer som SL inte tycker om osv. Men det är alltid svårt att hitta en spelvärld som alla tycker om.

Personligen tycker jag om Mundana just för att den är så väldefinierad, men fortfarande lämnar stora landområden och plottar öppna för SL. Detta innebär att det finns fortfarande utrymme för SL att skapa riktigt maffiga plottar, medans spelare från vitt skiljda spelgrupper fortfarande kan världen och kan spela i den utan alltför många "lektioner" om världen.

/Naug, så tycker jag

swazze

Swordsman

Är man bara ute efter att ha ihjäl så mycket folk som möjligt så finns det ingen anledning att spela neotech över huvud taget. Ett spel behöver inte passa alla eller ha någon form av standard för att passa alla.

Förresten menar du D&D(dungeons & dragons) eller Dod(Drakar och Demoner)?

Freddy

Veteran
Re: Fördelar med väldefinierade världar [ot]

Egentligen tycker jag att vi är i fel forum för att diskutera Eon... Men jag har en känsla av att det var jag som tog upp ämnet så jag kan ju inte bara lämna det helt oförsvarat.

Som jag nämnde tidigare så tycker även jag att Mundana är väldigt bra gjort och att spelet är sjuhelsikes bra gjort... Men att som påpekar och som jag även sa tror jag, så får man inte riktigt lika stor roll som SL i Eon som i DoD 3:ed eftersom där finns ju möjligheten att skapa egna världar... Det finns till och med ned skrivet hur man ska gå tillväga för att göra detta. Men Sls roll är ju fortfarande den största... Missförstå mig inte nu... :gremsmile:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fast...

Regler som inte innehåller mer än strid (som är ganska viktiga regler då man kan dö), karaktärsskapande, färdigehetr o yrken är fullt tillräåckligt för att skapa grymma äventyr. Om man slänger in mer regler kan man ge mer inspiration men allt sådant går att spelleda. Personligen gillar jag EDDs gamla färdighetsbeskrivningar där de gjorde en stgor grej av färdigehetr vilket inte gjorts förr. Där kan man få färdighetsslag detaljerade och avgöra något viktigt.
För mig räckte det att titta på Nils Gulliakssons illustrationer för att få igång grymma kampanjer utan att strid var det som var mest påtagligt.
Regler kan hjälpa och inspirera (det fanns väl lite sådant i Gigant men jag fanna aldrig det där så användbart) men SL är den ultimata motorn för intrigspel med mera. Anser jag.

Freddy

Veteran

Varför skulle inte man inte spela Neotech om man bara är ute efter att döda... det finns ju regler för att ha ihjäl folk, jag anser att det är lika mycket lämpat för att slå ihjäl folk som vilket annat spel som helst. Du kan inte säga att om man är ute efter att ha ihjäl så mycket folk som möjligt så finns det ingen anledning att spela Neotech över huvud taget... Får man fråga varför??? Det finns detaljerade regler för hur mycket skada man lyckas åstakomma med ett vapen, vart det tar, vad följderna blir. Detta gör dödandet mycket roligare och mer spännande... Varför skulle man inte vilja spela Neotech om man bara vill döda, när reglerna uppmuntrar till det...

Jag menar Dungeon and Dragons.

Freddy

Veteran
Re: Fast...

Jag tycker att bakgrund är det viktigaste i rollspel eftersom detta skapar personlighet. Det kan bli svårt att spela en roll om man inte har rollens bakgrund, varför den handlar på ett visst sätt. Jag tycker att rollspelandet är det roligaste och viktigaste i ett rollspel... Det hörs ju på namnet...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Starchallenge

I mitt nästan, nästan klara spel Starchallenge lägger jag enorm fokus på bakgrund och personlighet. Det är nästan det jag trycker på mest. inte i form av regler som ger 1T8 syskon varav 1T100% är flickor utan med inspirerande text och beskrivning. Men hela karaktärsgenereringen baserar sig på att man ska skapa sin RP så att den får en stark bakgrund. reglerna är liksom skrivna så. Det kräver en del av SL och spelare men det är väl menignen? Därför är reglerna fria (men klart definierade) så att du får många olika sätt att bygga din karaktär på. Alltså är det itne till för hack and slash. Egentligen men får de ut något av att bygga superjägare så... have fun :O)

Freddy

Veteran
Jo, jag håller med dig... Det är ju en fördel att världen är välskriven om äventyret/kampanjen är djupt förankrat i världen... Men jag tycker det är lite svårt att hitta på äventyr i denna värld eftersom allt måste stämma överens med det som står i böckerna... Eller det måste ju inte... Men jag ser ingen anledning att köpa böcker och sedan göra om informationen som står i dem så att de passar... Då är det lika bra att hitta på allt själv och skita i Mundana... Eller spela ett spel där allt inte är baserat på en väldigt utförlig värld...
Jag vill åter igen säga att jag tycker att Eon är ett toppen spel, även om det inte låter så... Vi kan se det så här... Det är inte spelet jag sågar utan allt för väl skrivna världar... :gremsmile: