Re: Känslan i Neotech är död....
Vad trevligt med en diskussion som åtminstone tar lite fart!
Jag ska hålla mig kort, och svarar lite allmänt på hela tråden.
Teoretiskt sett så måste det ju alltid vara bättre att få för mycket än för lite, inte sant? I Neotech och Eon försöker NG servera extra mycket, vilket innebär att fler har möjlighet att gilla spelet, eftersom både de som vill ha lite världsbeskrivning och de som vill ha mkt får vad de vill ha. Tycker man boken är för detaljerad finns det ingen som hindrar en från att frångå det, eller helt enkelt ignorera det. Och då kan man knappast säga att det var onödigt att köpa spelet från första början, eftersom man hade fått göra lika mkt själv i andra spel och ännu mer om man kom på allt själv.
Ett problem med detta är förstås att en del vill ha en väldigt direkt känsla i boken när de läser den. Om dessa inte vill ha mkt regler anser de att känslan förstörs när de läser reglerna. De vet att de kan klippa bort valfria delar av regelsystemet, men har redan förlorat "känslan". Som rollspelsskapare kan man dock inte göra annat än att försöka hitta en medelväg mellan känsla och information, för olika spelare vill ha olika mkt av dessa två faktorer.
I slutändan tycker jag faktiskt att det är spelarnas (spelledarens) uppgift att stå för känslan. Rollspel är kreativt, och man har inte alltid sådan tur att "känslan" serveras från första stund. Kanske måste man traggla sig igenom faktamässiga landsbeskrivningar innan man plötsligt inser "Vilket tufft äventyrsuppslag som plötsligt dök upp!". Likaväl kanske andra spelare måste läsa flera sidor stämningsgivande texter, som de tycker inte säger mkt eller bidrar med någon vettig information.
Jag kan aldrig förstå hur folk irriterar sig på övergången mellan N1 och N2. Jag grundlade min Neotechvärld -95, när N1 var nytt, och jag fick inte ångest över att behöva ändra på allt när N2 kom. Vid det laget fanns Neotech i mitt och mina spelares sinnen, inte i böckerna, och de nya N2-produkterna bidrog bara med ytterligare inspiration. Givetvis försökte jag kompromissa mellan eventuella skillnader i värld och regler mellan de två spelversionerna, men jag upplevde inte att det var några problem.
Den största (och enda?) skillnaden är ju reglerna, och dessa fäster jag ingen större vikt vid. Vad mig anbelangar har inte regeltexter något alls med stämning att göra, utan är bara verktyg som skall användas under spelets gång. Och då är det användaren av verktyget, det vill säga spelarna och spelledaren, som ansvarar för stämningen, inte verktyget i sig. Drar man det till sin spets kan man inte skylla dålig stämning på reglerna, utan snarare hur de används.
/RipperDoc