Nekromanti Känsaln i Neotech är död....

Freddy

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
97
Location
Arjeplog
Re: Starchallenge

Fan ditt spel låter ju skit bra... Om du behöver speltestare eller något så ställer jag gärna upp. Jag tycker det låter som en super idé att lägga grunden på karaktärens bakgrund och personlighet.
Om det någon gång kommer ut så lovar jag på heders ord att jag köper det... Starkt jobbat mannen. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Starchallenge

tackar tackar,

Jo jag planerar att lansera men mycket är osäkert. Reglerna är omfattande men ändå lätta. Världsbesekrivningen är på 450 sidor. Stridsystemet är ganska basic men med en funktion jag iaf inte sett förut. Glad jag blir. Men det är som i film. Charactar is action. Man måste tänka på karaktären för att få igång bra handling. Har fö ett helt avsnitt om hur man anpassar klassisk filmdramaturgi till rollspel (är utbildad manusförfattare). Vi får se vart det här spacespelet bär av. tack iaf för berömm. :gremlaugh:
 

Freddy

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
97
Location
Arjeplog
Re: Starchallenge

Det verkar ju toppen eftersom jag alltid provar göra äventyr och kampanjer efter mina spelares bakgrunder och personligheter.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Känslan i Neotech är död....

Vad trevligt med en diskussion som åtminstone tar lite fart!

Jag ska hålla mig kort, och svarar lite allmänt på hela tråden.

Teoretiskt sett så måste det ju alltid vara bättre att få för mycket än för lite, inte sant? I Neotech och Eon försöker NG servera extra mycket, vilket innebär att fler har möjlighet att gilla spelet, eftersom både de som vill ha lite världsbeskrivning och de som vill ha mkt får vad de vill ha. Tycker man boken är för detaljerad finns det ingen som hindrar en från att frångå det, eller helt enkelt ignorera det. Och då kan man knappast säga att det var onödigt att köpa spelet från första början, eftersom man hade fått göra lika mkt själv i andra spel och ännu mer om man kom på allt själv.

Ett problem med detta är förstås att en del vill ha en väldigt direkt känsla i boken när de läser den. Om dessa inte vill ha mkt regler anser de att känslan förstörs när de läser reglerna. De vet att de kan klippa bort valfria delar av regelsystemet, men har redan förlorat "känslan". Som rollspelsskapare kan man dock inte göra annat än att försöka hitta en medelväg mellan känsla och information, för olika spelare vill ha olika mkt av dessa två faktorer.

I slutändan tycker jag faktiskt att det är spelarnas (spelledarens) uppgift att stå för känslan. Rollspel är kreativt, och man har inte alltid sådan tur att "känslan" serveras från första stund. Kanske måste man traggla sig igenom faktamässiga landsbeskrivningar innan man plötsligt inser "Vilket tufft äventyrsuppslag som plötsligt dök upp!". Likaväl kanske andra spelare måste läsa flera sidor stämningsgivande texter, som de tycker inte säger mkt eller bidrar med någon vettig information.

Jag kan aldrig förstå hur folk irriterar sig på övergången mellan N1 och N2. Jag grundlade min Neotechvärld -95, när N1 var nytt, och jag fick inte ångest över att behöva ändra på allt när N2 kom. Vid det laget fanns Neotech i mitt och mina spelares sinnen, inte i böckerna, och de nya N2-produkterna bidrog bara med ytterligare inspiration. Givetvis försökte jag kompromissa mellan eventuella skillnader i värld och regler mellan de två spelversionerna, men jag upplevde inte att det var några problem.

Den största (och enda?) skillnaden är ju reglerna, och dessa fäster jag ingen större vikt vid. Vad mig anbelangar har inte regeltexter något alls med stämning att göra, utan är bara verktyg som skall användas under spelets gång. Och då är det användaren av verktyget, det vill säga spelarna och spelledaren, som ansvarar för stämningen, inte verktyget i sig. Drar man det till sin spets kan man inte skylla dålig stämning på reglerna, utan snarare hur de används.

/RipperDoc
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Klart du får klaga

Jag skrev:

Är man bara ute efter att ha ihjäl så mycket folk som möjligt så finns det ingen anledning att spela neotech över huvud taget.

märk väl. så mycket folk som möjligt. Asso är du intresserad av att bara försöka skjuta ihjäl så mycket folk som möjligt under ett speltillfälle så finns det bättre system för det. Neotech är ett realistiskt spel och jag ser det inte särkilt realistiskt att göra detta varken regelmässigt eller (ehrm vad ska man säja realistiskt i världen)
 

Freddy

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
97
Location
Arjeplog
Re: Känslan i Neotech är död....

Men ibland är verktygen lite dåligt. Regelsystemet i N2 blev lite för långsamt. Det gick från ett snabbt och fartfyllt spel till ett mer regelläsande om t.ex. strider... Tabelläsning är stämnings dödande...
Mitt och Bobs ALIENS gav oss en ny spelvärld där SL hade fria händer att skapa sin egen Neotech värld... Kanske är det därför jag inte gillar N2, med sånna minnen från Neotech som vi skapade.

"ALIENS - I rymden kan ingen höra dig skrika"
 

Freddy

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
97
Location
Arjeplog
Re: Klart du får klaga

Nej, det går inte fort. Men det är spännende och roligt... Och som vi sagt tidigare så kan ju jag som SL se till att det råder kaos i världen och att mina spelare är jagade av ett gäng cybervampyrer. Spel sessionen skulle bli väldigt blodig och mina spelare skulle njuta av att få spräck skallarna påå vampyrerna med sina blyrör, eftersom reglerna är så pass välgjorda.

Jag personligen gillar inte idéen med att bara döda... Det blir lätt tråkigt. Jag gillar karaktärs spel med djupa intriger, där strid bara blir en liten farthöjare eller för att stressa upp mina spelare.
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Re: Känslan i Neotech är död....

Det är ju en fördel att världen är välskriven om äventyret/kampanjen är djupt förankrat i världen... Men jag tycker det är lite svårt att hitta på äventyr i denna värld eftersom allt måste stämma överens med det som står i böckerna
Allt behöver inte stämma överens med världen... Jag har skrivit drygt 10 äventyr till Eon & Neotech som vi spelat i min spelgrupp, och drygt 5 av dom har åt mindstonde lite avvikelser från hur världen ser ut... Om man inte vill ändra på världen så kan man ju alltid skapa nya städer mm... Jag har skapat en helt ny stad i Eon där flertalet av mina äventyr startar och utspelar sig, och det är inget fel på det... enda problemet är att om någon av spelarna spelar mmed nån annan grupp så kommer de ju behöva tänka på att "min" stad bara finns i våran spelgrupp... Men det fins alltid plats att slänga in en ny stad någonstans i världen...
 
Top