Nekromanti Känslan som saknas... om hobby och spel

Rising

Vila i frid
Jag märkte en märklig sak när jag kollade in mina gamla tidningsbackar hemma. Jag har ett knippe nummer med White Dwarf hemma, fastän jag aldrig har spelat warhammer och suger på att måla miniatyrer. Jag vet att jag bläddrat i en massa nummer och gjort korskollningar för att försöka lista ut vad WS, BS, I, A och W egentligen står för (jag vet det nu, och i stort så tycker jag att reglerna snaskar kotte på rätt många plan, faktiskt), och jag har nästan ingen koll alls på världen som det hela utspelar sig i. Dessutom tycker jag rätt illa om warhammerspelare; de är i mina ögon mycket värre än de värsta magicspelare (ett typiskt exempel på vilka "amen åh"-känslor warhammerspelare ger mig, är från den gången jag skulle måla en orcgubbe: Jag gillade en sida i deras armébok där man såg orchernas skrivtecken och några vanliga ord, och tänkte att det vore häftigt om min orc hade några fraser skrivna på sina kläder. Warhammerentusiasterna ba' "så där ska det inte vara! De skall se ut så här och så här:" och bläddrade fram en massa sidor och pekade. Överallt stod det att orcherna improviserade fram befästningar och utrustning, att deras kläder skulle se ihopkrafsade ut och att de inte hade någon disciplin eller ordning - ändå så var det alltså tokstyrt hur denna anarkism skulle visa sig på modellerna. Jag tyckte det var skittråkigt att man inte fick hitta på lite själv och övergav omedelbart miniatyren, samt har hatat hobbyn sedan dess)

Nå, vad får jag då ut av dessa dyra tidningar - jag som inte spelar spelet?

Jo, det jag gillar mest är nog hur hobby- och speldelen synergeras med varandra; hur personligt ett warband blir när man har satt ihop det själv, gjort egna modifikationer på det och när man slåss bland terräng som man har satt ihop själv. I White Dwarf så är det alltid kul att läsa om någon galnings armé.

Det är knappast samma sak att läsa om någons magiclek. Liksom, en magiclek är inte personlig på det sättet - lägger man till en disenchant så gör man det för att man själv behöver det, inte för att det skulle passa ens magiker.

Det blir liksom inte samma deltagande känsla i ett spel som saknar den där personliga dimensionen.

---

Jag älskar den där känslan, och skulle vilja göra ett spel som var så där personligt och deltagande. Jag vill dock inte spela warhammer eller något annat miniatyrspel. Tror ni att det finns något annat sätt att få fram den där känslan?

Det första man kommer att tänka på är ju andra miniatyrspelvarianter, typ spel med legogubbar och liknande. Det tror jag inte är rätt väg att gå.

En annan, lite intressantare variant, vore att göra ett KKS (=Kreativt KortSpel; alltså ett kortspel där man får göra sina egna kort enligt ungefär samma principer som man får göra sina egna arméer i Warhammer) eller något liknande. Vore det kul? Skulle det kunna bli samma sak?

Finns det andra varianter? Kanske något sätt att lyckas vara personlig och delaktig utan ett moment med fysiskt hantverk?

Dimfrost

Special Circumstances
Ett speligt rollspel, kanske? Jag blir glad när jag läser trådar om Exalted på rpg.net, om hur man bäst bygger en drakättad kampsportsmästare eller siderisk stridstrollkarl. Tänk då ett spel som är mer speligt i grunden, så att man kan diskutera hur man konstruerar det perfekta svärdet, eller bygger ett antal följeslagare som på bästa sätt kompletterar ens drak-varulv. Något sorts skönt communitybaserat speligt indiespel alltså. Problemen med att skapa ett sådant är dock ämne för en helt annan tråd (som jag nog skriver en dag). Dock är de tkanske inte så kul om allting bara handlar om optning heller, man vill få in en berättardimension i det hela, så att det på något sätt skiljer sig från att diskutera strategier i något dataspel.

Det är en tanke, i alla fall.

/Dimfrost

Havoc

Swordsman
"En annan, lite intressantare variant, vore att göra ett KKS (=Kreativt KortSpel; alltså ett kortspel där man får göra sina egna kort enligt ungefär samma principer som man får göra sina egna arméer i Warhammer) eller något liknande. Vore det kul? Skulle det kunna bli samma sak?"

Prova själv:
http://www.btrc.net/html/iarmies.html

Är du tveksam så har jag en recension på gång till nästa nummer av Fenix.

Nightowl

Champion
Annorlunda intryck (OT, läs ej)

Hehehe... jag har helt andra intryck av figurspelshobbyn. När jag började med sånt, så var det som om det riktiga avant-gardet var sådana som byggde om sina figurer, allra helst byggde dom från scratch. Man skulle visserligen ha koll på det officiella stuket från, säg, GW, men sedan skulle man högaktningsfullt strunta i det.

Jag menar, vi har killen som var en fanatisk Cybertronic-anhängare i WarZone. Cybertronic hade en ball, stor stridsrobot som hette nåt annat men i Borås kallade alla den för The Fighting Egg, för det var så den såg ut. Så den här killen köpte en mecha som Mishima-sidan hade i WarZone, en svindyr modell, och förstörde den så han kunde göra ett montage där han ställde sitt stridsägg ovanpå mechan.

Eller killen som hade det där numret av Citadel Journal som berättade om Kislevs arme (inofficiell som fan) till Warhammer, och som hade gett sig fan på att bygga en armé, och som ständigt var på jakt efter modeller av björnar till sina beastmasters. Vi kallade honom för Kamrat Puh.

Jag menar, just när jag började med Necromunda fick jag de trasiga resterna av en Witch Elf-armé till WFB. Jag hade just fått tag på en gammal Citadel Journal där man beskrev hur en av tidningens redaktörer absolut skulle spela huset Escher (som bara består av fruntimmer) i speltestkampanjen för Necromunda, så jag skapade en skitful styrka Escher (med vapen från en kompis 40K-gubbar av plast, no less). Och jag absolut ninjasuger på att måla eller konvertera figurer, men på speklubben fick jag cred för dom...

Öh, ja, jag har inte mycket att tillägga till själva ämnet. Möjligtvis skulle det vara att warhammerhobbyn kombinerar flera hobbis: man spelar ett spel, man skapar fluff ungefär som för rollspelare, och man målar och bygger. Ofta delas hobbyn i tre splats av spelare, fluffare och konstnärer som alla hatar varandra och är oresonligt elaka fastän alla borde förenas av sin fetma och skägg, men det finns alltså tre olika sätt man kan vara vagt kreativ på.

Erik

Rising

Vila i frid
Äurk! Jag hade ju idén långt före dem... Jag ser fram emot recensionen, för jag tycker dels att reglerna verkar lite småmuppiga och dels att konceptet med verkliga arméer är något begränsat (tanks och vanliga infanterister är liksom inte så fantasifulla, vilket borde dra ner på nybyggarandan något).

Häftigt med javakontroller i Acrobat Reader, dock.

Fan... Jag vill också göra ett sånt här spel. Mitt ska dock bli mycket bättre än deras spel. Å så ska mitt bara vara en enda stor photoshopbild med en massa lager. Eller en asp-sida där man kan göra nya kort direkt online (72 dpi är ju det enda man behöver, är det inte så?) Eller...

Tack för länken i varje fall.

Rising

Vila i frid
Re: Annorlunda intryck (OT, läs ej)

Det kan vara så att min syn på miniatyrhobbyn har färgats negativt av att jag tyckte så illa om de som gillade sånt i vår förening. Vi andra tyckte det var rätt kul att vara närvarande när det spelades matcher; liksom - komma med kommentarer och njuta av stämningen. Men när vi skrattade åt sånt som hände på plan - typ, min polare hade flyttat hela sin armé bakom en tank, och sen blev föraren skjuten i tanken och man skulle slå åt vilket håll tanken fortsatte köra, varpå den förstås manglade över alla hans gubbar som trodde att de stod i skydd bakom tanken. En jättekul situation, men medan vi skojade och hade det trevligt så började alltså den här dumskallen att gnälla och föste ut oss ur rummet och menade att vi sabbade stämningen.

Jag kommer ihåg en gång då han hade slagit en tärning som landade på högkant på spelbordet. "Djävlar, vad häftigt!" sade han med stora ögon, och sprang (försiktigt!) ut för att säga till alla hans polare. Då tog jag förstås och såg till att jag kunde komma in och ställa ner en kopp kaffe på bordet och stöta till det precis innan hans polare kom in. Rätt åt honom. Alla vet ju att det bara är rollspelarna i en spelförening som behöver ha det lugnt och tyst medan de spelar - absolut inte miniatyrtöntarna.

Å så pratade han ganska högt också, och drog tråkiga skämt. Och så tjuvkikade han på sina oöppnade magicboostrar och sålde de med dåliga rares till ungarna i föreningen som inte visste bättre. Å så kom han från Mariefred, tror jag, och sådana är vi riktiga Strängnäsbor alltid lite misstänksamma mot. Dessutom valde han alltid kedjelodet när vi skulle lajvfäktas bara för att det gjorde ondast att bli träffad av den.

Se där, konflikter i en nördförening. Varför skall såpor alltid handla om så glamorösa sällskap; den lokala spelföreningen har ju alla intriger man behöver.

/Rising
som tappade bort sig något i sina anekdoter. Nå, jag menar nog att det behövs någon möjlighet att sätta sin personliga prägel på det man gör, och att man får pula på det rätt länge. Att göra en egen rollperson är exempelvis lite för lätt - det går för fort, även om det är personligt; och att göra en egen magiclek kan visserligen ta tid men är för opersonligt.

Däremot tror jag inte det behvövs någon artistisk ådra eller något fysiskt hantverk i sig; jag fick samma pularkänsla när jag programmerade min egen shmup-boss i det spel som Chrull postade för ett tag sedan här på forumet.

Något sånt skulle man kanske kunna göra.

Havoc

Swordsman
Man kan köra vilket koncept man vill. Exempelvis så har Gurgeh, som jag spelat med, gjort en öek med Star Wars-tema.

Rising

Vila i frid
Man kan köra vilket koncept man vill. Exempelvis så har Gurgeh, som jag spelat med, gjort en öek med Star Wars-tema.
Okej, men... öh... hur känns det att blanda lekar på det där viset, då?

Eller tja, min största invändning handlar mest om spelets regler i sig; jag gillar tanken på att låta My Little Ponies-lekar få möta Star Trek och He-Man, osv, men då tänker jag mig att lekarna inte bara ser annorlunda ut, utan att de också beter sig olika. Det här spelet använde ju sig av sax, sten och påse, och det verkar inte som att det finns många möjligheter att få fantasifulla koncept att också framstå såsom fantasifulla genom spelmekaniken.

Och så kanske man vill ha någon form av koherens också. Fast det där tog emot att skriva. Ja, plötsligt förvandlades jag till den där lökiga miniatyrspelaren i min grupp som rynkade på näsan åt tanken på att orcherna skulle ha meddelanden skrivna på kläderna.

Jag suger.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hahaha!

"Jag kommer ihåg en gång då han hade slagit en tärning som landade på högkant på spelbordet. "Djävlar, vad häftigt!" sade han med stora ögon, och sprang (försiktigt!) ut för att säga till alla hans polare. Då tog jag förstås och såg till att jag kunde komma in och ställa ner en kopp kaffe på bordet och stöta till det precis innan hans polare kom in. Rätt åt honom. Alla vet ju att det bara är rollspelarna i en spelförening som behöver ha det lugnt och tyst medan de spelar - absolut inte miniatyrtöntarna."

Vilken skön hämnd. :gremsmile:

Figurspel har jag aldrig spelat förrän nu på senare år. Men jag känner igen känslan och beteendet. Att det ska vara ordning och reda och att fantasin bara får löpa i vissa strängt reglerade banor. Det ursprungliga regelverket betraktat som en närmast helig skrift osv.

Nu vet inte jag hur det funger med dagens Games Workshop spel, reglerna bytts ju dessutom ut titt som tätt. Men jag tror att figurspelen skulle tjäna på att plocka upp det template-system som finns i D&D:s monsterböcker. Varför ska alla enheter se likadana ut egentligen? Inte minst med tanke på förekomsten av olika chaos-fraktioner så borde det funka med insektoida soldater, flera huvuden, annorlunda vapen, vingar, osv.

Har man redan färdiga figurer till något spel så är det alltid frestande att hitta på nya sätt att använda dem på. Du har inte funderat på att använda DDM till något annat spel eller hitta på nya regler?

Havoc

Swordsman
Re: Hahaha!

Det jag varit med om är snarare just att man förväntas hitta på en helt egen grej, exempelvis att konvertera alla sina chaosgubbar med insektshuvuden. Kör man det gamla vanliga så är man lite sämre. Rising måste råkat på en ovanlig grupp.

Vad gäller reglerna (i alla fall 40k) så har de gått allt mer mot att man kan göra långtgående modifiering av sina enheter. Särskilt chaos.

peta

Warrior
Du får spela HOTT (Hordes of the things) istället. Där för dina gubbar se ut hur f-n som helst utan att någon klagar. Problemet är istället att hitta någon att spela med.