Nekromanti Känslor i rollspel - en känslig fråga

Sodivra

Champion
Jag tänker på det som Rising vurmade för i jämt skräckforumet förr (fritt förvanskat): Att man ska varva med pauser att hämta sig, att skräck kräver ett val - Kort sagt, skräck kräver hopp. Jag tror man kan tala om detsamma när det gäller sorg. Spelarna ska känna att det finns en reell möjlighet att lösa situation. Det är bra om de är förberedda på att nu ska vi satsa på något tragiskt, men de får inte ge upp out of character, iallafall inte för tidigt. Ska det vara sorg så måste man ju ge upp på något iochmed klimax.

Och bygg upp och etablera, som du själv skrivit, förstås. Det är nog det viktigaste av allt.

I White Wolfs senaste spel, Promethean, så spelar man konstgjorda varelser, frankensteins, som försöker bli mänskliga. Det är ett mål som faktiskt kan uppnås, men om rollpersonerna gör det är osäkert. I en intervju sa en av spelmakarna att han trodde att spelet kunde bli WW:s mest upplyftande, men även mest sorgliga spel. Jag håller med om.

EchonCique

Hero
Bra sak med summering av replikerna

Det är inte första gången jag ser det, men det känns härligt att få allt summerat av initiativtagaren till tråden på det här sättet.

Fortsätt gärna med det alla som postar :gremsmile:.

Troberg

Sinister eater
Nåja, än en gång, bra exempel! Jag lär lägga det på minnet och ärligt stjäla det vid tillfälle.
Stjäl på. Jag vet inte varför, men det är något med missing man formation som träffar mig rakt i hjärtat. Antagligen pilotblodet i mig. Slutscenen i den annars urkassa (bortsett från inledningscenen) filmen Armageddon träffade mig som en slägga, precis när de gjorde överflygningen i missing man formation.

Hade jag varit i ett mentalt skick att arrangera något då så skulle jag arrangerat en överflygning i sådan formation på min fars begravning.

MrG

Swashbuckler
Intressant fråga med sorg. Jag har varit med om några scenarion på konvent som fångat sorg och framför allt vemod. "Sweet dreams are.. " på GothCon framstår som klarast minne. Där hade arbetas mycket på stämning och miljö. Framför allt på det som varit så lyckat som sedan fallerat. Sus scenario om Fem-gänget som vuxna var också ypperligt på det sättet.

Båda hade också mycket fokus i karaktärerna.

Jag har varit med om att det funkar, fast jag är rätt mjäkig. Å andra sidan har jag inte helt fattat varför jag skulle vilja eftersträva sorg i rollspel, kör heldre såpa, underhållning, action och komedi. Men ibland visserligen kan det vara skönt med något annorlunda...