men vad jag har förstått så är spelledarens roll att göra det roligt för spelarna att spela.
Jeg menar snarare att det är varje spelares (inklusive SL's) uppgift att göra sitt bästa för att det blir givande både för sig själv och för övriga spelare. Spelarnas uppgift, i mina ögon, är med andra ord mindre passiv än i dina. Om spelledaren själv inte tycker att det är givande att spelleda, så blir det helt enkelt inte roligt alls i slutänden. Jag menar tvärtom att SL är den som i första rummet behöver trivas.
Rollspelet Noir tycker jag tar upp ett ganska bra upplägg när det kommer tillö sånt här. Berättaren (spelledaren) uppmanas att prata med gruppen innan denne utformar sin kampanj, och fråga vad för önskemål spelarna har, anteckna detta och sedan försöka väva in deras önskemål så att alla frå uppleva det dem skulle vilja uppleva. Det tycker jag är att tillmötesgå spelarna, och om man gör så då måste spelarna ge något tillbaka, och detta får du presentera vad du önskar av dem, dvs. lite mer engagemang.
Jag hade det samtalet med mina spelare innan vi började köra den här kampanjen. Jag ville veta vad mina spelare hade för förväntningar, vad de ville ha ut av kampanjen. I efterhand borde jag naturligtvis tydligare ha klargjort vad jag ville ha tillbaks, men hursomhelst fick jag inga egentliga svar från spelarna - typ "gör som du vill, det blir säkert bra" - svar. Jag har flera gånger försökt pressa dem efter det också, att precisera vad de vill ha med, vad de inte vill ha med... Men icke. Framförallt inte från den här spelaren som jag har problem med - metadiskussioner av den typen går verkligen helt och hållet emot hur han upplever att rollspel ska gå till. Han blir bara frustrerad och irriterad när jag försöker ha eftersnack där vi pratar om hur spelmötet gick, vad som var bra/dåligt, etc etc.
Det låter som att din grupp har fasta positioner
Inte alls. Jag spelleder Hellboy, med min inneboende, en annan kamrat, samt en kille som kan väldigt sällan (det är han som framförallt är den som är inne på min linje). Den siste där spelleder Vampire med mig, kamraten och en tjej som kan ännu mer sällan.
(För att förtydliga - vi har personerna Jag, Inneboenden, Kamraten, Tjejen och Killen - för att göra det enkelt. Killen är då den som är på min linje. Tjejen och Killen kan hemskt sällan, framförallt Tjejen. Jag och Killen är stenhård inne på samma linje, Tjejen har inskolats i samma linje och egentligen aldrig testat annat, Inneboenden är på motsatt linje, och Kamraten är ambivalent och spelar båda stilarna).
Jag planerar just nu en CoC-kampanj, en superhjältekampanj med allvarlig framtoning, samt en Supergängetkampanj med något lägre allvarlighet. Dessutom har jag erbjudit mina spelare Oktoberlandet, In Nomine, Nobilis, mitt eget Scriptura, och en hög andra grejer. Kamraten har en Star Warskampanj han vill köra men inte kommer igång med pga brist på folk som är intresserade och har tid samt en Star Trek-kampanj som mest ligger på skisstadiet.
Vi är mao tre spelledare, även om vi bara har två, snart tre, kampanjer i luften. Pga att Killen och Tjejen har så pressade scheman så kan de inte vara med i fler kampanjer - sålunda är urvalet hemskt begränsat när jag planerar nya kampanjer. Jag har ett par prospekt, men båda kommer från en lättsam tradition av Eon- och DoD-spelande, så jag vet inte om jag vågar dra in dem direkt in i CoC... Men vi får se hur det blir med det. kanske blir de här två nya prospekten min räddning.
Men för att summera det i en fråga: är det så att du tror att spelarna sabbar upplevelsen för sig själva, eller kan det vara att du har svårt att fokusera dig på spelet om det inte spelas intensivt?
Dels sabbas min känsla som SL, dels sabbas det för den spelare jag har som hellre vill ha det mer uppstramat, likt jag vill.