Nekromanti Kön?

Insignia

Swashbuckler
Re: mamma, mamma, pappan tar hand om barnen

"Ett par exempel i djurvärlden är pingviner, fiskar (strålande exempel hos antennmalen) där hannen tar hand om ungarna och honan drar vidare."

Sedan har vi ju sjöhästar, där hannen föder ungarna...

Jade

Warrior
Re: Kön? [OT]

"Klart det är sant, mamma! Jag såg det på TV!"

nja.. hm. Jurassic Park? Förhåller mig skeptisk till den totala sanningshalten i Jurassic Park...... :gremtongue:

men det där med grodan kan mycket väl stämma. det finns så mycket underliga saker där ute i stora vida vilda naturen. *ryser* :gremcool:

Lindenius

Swashbuckler
Re: Genus

DN hade en intressant artikel om just det ämnet.

Ahh.. faktum är att man bör ta (publikationer av) sådan forskning med en nypa salt. För det första är urvalet så litet att det knappast går att generalisera så som de gör i artikeln. För det andra bör man vara vaksam på varför sådan forskning blivit finansierad - d v s om de har fått betalt för att göra det resultat de gör.

Det man dock bör vara mest uppmärksam på är varför man väljer publicera ett forskningsresultat som kommer fram till en sak och inte de som kommer fram till motsvarande sak.

Fast det kanske inte var den poängen du ville belysa?

//erik. spelar Donkey Kong 64

Krille

Super Moderator

"Fast det kanske inte var den poängen du ville belysa?"

Nä, poängen som jag ville belysa var att DN hade en artikel om ämnet. :gremwink:

entomophobiac

Low Prep High Play
Varför?

Tja. Jag har bara en enda fråga: varför?

Det finns ingen som helst anledning, som jag ser det, om det inte handlar om en stollig kväll med tusentals dåliga skämt och lite egentligt rollspel.

Men visst, du gör vad du vill. Jag tänker däremot hålla mig till de beprövade två könen...

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Varför?

Tja kön verkar ju styra vårat samhälle till en så hög grad.. så det intressanta är väl hur ett samhälle skulle se ut runt andra varianter av dessa...

Tex så finns det ju en form av bladlöss som inte behöver "befruktas" i andra generationen... dvs de får med sig det från modern föds gravida... rätt praktiskt...?

vandraren

Swordsman
Re: Varför?

Man skulle kunna göra en ras med liknande egenskaper. Det finns väl inget som hindrar? Kan ju bli rätt kul, när RP ser hur en individ delar sig på gatan och blir två. Speciellt om det är en fientligt inställd individ. =)

Lindenius

Swashbuckler
Pinsamhet och födslar

Kan ju bli rätt kul, när RP ser hur en individ delar sig på gatan och blir två. Speciellt om det är en fientligt inställd individ. =)

Såtillvida det anses vara ytterst genant att dela på sig på öppen gata. Eller att det är fruktansvärt smärtsamt att föda någon och man inte är i så fysisk form just före och efter det händer. Sedan kanske man inte har full kontroll på läget just när man blivit splittad.

//erik. vet hur ont en "vanlig" födsel gör i alla fall.

Troberg

Sinister eater
Re: Pinsamhet och födslar

erik. vet hur ont en "vanlig" födsel gör i alla fall.
Ville bara varna dig. Editera det där innan en kvinna läser det, annars riskerar du att någon kvinna tar reda på hur ont en mosad testikel gör...

Staffan

Myrmidon
Star-trek-referens [ANT]

Tex så finns det ju en form av bladlöss som inte behöver "befruktas" i andra generationen... dvs de får med sig det från modern föds gravida... rätt praktiskt...?
Tribblar?

Troberg

Sinister eater
Jag tror...

...att fler än två kön inte skulle förekomma.

Varför?

För att Occam och Darwin skulle ta kål på dem.

Evolutionen favoriserar effektiva lösningar. Två kön är bra för att det mixar generna och skapar variation och därmed möjlighet till utveckling. Fler än två kön gör bara fortplantningen onödigt komplicerad, vilket minskar artens överlevnadsmöjligheter. Ju mer som måste klaffa för att en förökning ska ske desto färre förökningar sker och desto fortare dör arten ut.

OK, vad kan man då variera inom det tvåkönade konceptet?

- En optimering kan vara att alla individer är tvåkönade, men behöver en annan individ för att fortplanta sig. Alla kan alltså befrukta alla. Den borde till och med vara effektivare än vårt system.

- Vi har parasitiska varianter, där ena parten inte överlever processen och blir mat åt avkomman.

- Vi har sociala aspekter som kan varieras hur mycket som helst.

- Vi har varianter med parningssäsonger, dvs fortplantning är bara möjlig vid en viss tid.

- Vi har skeva könsfördelningar.

- Det finns exempel på arter där delar av förökningsprocessen flyttats till andra könet (tex där hannen bär de befruktade äggen).

Och så vidare.

Jag har dock väldigt svårt att se hur ett system med tre eller fler kön någonsin kan matcha de tvåkönade system ur evolutionär synvinkel.

Cybot

Mest spelbar
Re: Jag tror...

Jag skulle dock inte utesluta möjligheten.

Då dock tre kön är mer komplicerat än två, och sådeles har ett evolutionärt handikapp i vår värld så kan det vara så att det är en sidoeffekt av ett evolutionärt övertag.

Ta bara till exempel blödarsjuka.
En ytterst kraftig evolutionär svaghet. Dock så ger ett anlag till blödarsjuka resistens mot malaria, vilket överväger nackdelarna i de områden där malaria är ett hot.

Kort sagt. Om tre kön är hårt kopplat till någon sorts av evolutionärt övertag, som kanske en överlägsen metabolism eller en genetisk struktur som muterar sig mer fördelaktigt än de hos en två könad varelse så är tre kön inte en omöjlighet.

Troberg

Sinister eater

Jag skulle dock inte utesluta möjligheten.

Då dock tre kön är mer komplicerat än två, och sådeles har ett evolutionärt handikapp i vår värld så kan det vara så att det är en sidoeffekt av ett evolutionärt övertag.

Ta bara till exempel blödarsjuka.
En ytterst kraftig evolutionär svaghet. Dock så ger ett anlag till blödarsjuka resistens mot malaria, vilket överväger nackdelarna i de områden där malaria är ett hot.

Kort sagt. Om tre kön är hårt kopplat till någon sorts av evolutionärt övertag, som kanske en överlägsen metabolism eller en genetisk struktur som muterar sig mer fördelaktigt än de hos en två könad varelse så är tre kön inte en omöjlighet.
Jag tänkte i samma banor, men ärligt talat kunde jag inte komma på ett enda exempel på situation där ett tredje kön skulle innebära en fördel (I en trekönad världsbild alltså. I vårt samhälle skulle man kanske kunna imponera på tjejerna om man hade tre kön...).

Enda varianten jag kan tänka mig är där genen för det tredje könet också är gen för något helt orelaterat, men sådant borde kunna förekomma i alla sammanhang. Kan du komma på ett läge där tre kön (specifikt, inte via något som lika gärna kunde hänt i en tvåkönad situation) är bättre? Jag kan inte det.

Cybot

Mest spelbar

För att kontra din fråga.

Kan du komma på någon situation då två kön skulle vara effektivare än ett kön som bara korsbefruktar varandra(typ som sniglar gör)?

Jag kan då inte komma på något. Dock så kvarstår fakta att vi faktiskt är en art med två kön och inte bara ett kön som korsbefruktar varandra.

Rosen

Myrmidon

För det andra bör man vara vaksam på varför sådan forskning blivit finansierad - d v s om de har fått betalt för att göra det resultat de gör.

Konspirationsteori. Kan den inte bara ha blivit finansierad för att ta reda på om den biologiska präglingen slår igenom den sociala, eller inte?

Det man dock bör vara mest uppmärksam på är varför man väljer publicera ett forskningsresultat som kommer fram till en sak och inte de som kommer fram till motsvarande sak.

(Jag förmodar att du menar "motsatt" - en "motsvarande" sak är en likadan.)
Samma konspirationsteori - och notera att med den förutsättningen ska forskning som stöder genusteorin inte heller publiceras utan att kontras av forskning som motsäger den; annars får du precis samma cirkelresonemang som kreationisterna brukar använda:
De tror inte på forskningsresultat som stöder evolutionens existens, eftersom man bara kan ha fått de resultaten om de som utfört och publicerat dem inte tror på Bibelns skapelseberättelse; därmed är det bara propaganda och inget att ta på allvar. Forskning som stöder Skapelsen ska däremot tas som seriösa bevis.

--
Åke

Rosen

Myrmidon

Kan du komma på någon situation då två kön skulle vara effektivare än ett kön som bara korsbefruktar varandra(typ som sniglar gör)?

En situation med hög dödlighet, såklart - om båda blir gravida blir det dubbelt så många bebisar, och det är dubbelt så stor chans att (åtminstone) en gravid förälder överlever fram till att de föds.

--
Åke

Cybot

Mest spelbar

Ehh, Rosen, Du är medveten om att du totalt motsade dig själv.

Båda blir gravida i fallet med Ett kön som korsbefruktar varandra. I fallet med två kön så blir bara en gravid.
Dock så har fortfarande alla arter av ryggradsdjur två kön och inte ett. Kort sagt darwinistiskt och occamskt emotsägelsefullt.

Alltså, du svarade inte på min fråga.
Frågan lyder.....

Troberg

Sinister eater

Tja, man vet ju från början att ena könet inte kommer att vara gravida och därmed kan de inrikta sig mer helhjärtat på att jaga mammutar. Jag tror få gravida kvinnor känner sig redo för att klubba mammutar. En rollindelning med andra ord. Jag ser dock ingen biologisk anledning till att man skulle dela upp den jobbiga biten kring graviditeten på flera kön, det känns inte riktigt optimalt. Rättvisare kanske, men naturen är inte rättvis.

Sniglars fortplantningsprocess och framför allt dräktighetsperiod är enklare innebärdärför ett mindre handikapp.

Bland djur som föder relativt färdig avkomma (tex däggdjur) så ställer graviditetsprocessen dessutom rätt så stora krav på kroppens utformning. Det kan vara en vinst att inte dra med dessa organ till alla individer. Om inte annat så märks den högre komplexiteten hos de kvinnliga organen i den högre grad av medicinska problem som förekommer där. Det finns en anledning till att kvinnor bör gå på regelbundna läkarkontroller medan män kan gå genom hela livet utan att någonsin visa snorren för en läkare...

Hermafrodiska system funkar nog bäst på enklare livsformer.