lokomotiv_UBBT
Hero
Re: Fosterdiagnostik (OT)
men jag måste ju få veta jag är bara jag!
men jag måste ju få veta jag är bara jag!
Ick!Sedan har vi ju sjöhästar, där hannen föder ungarna...
Ville bara varna dig. Editera det där innan en kvinna läser det, annars riskerar du att någon kvinna tar reda på hur ont en mosad testikel gör...erik. vet hur ont en "vanlig" födsel gör i alla fall.
Tribblar?Tex så finns det ju en form av bladlöss som inte behöver "befruktas" i andra generationen... dvs de får med sig det från modern föds gravida... rätt praktiskt...?
Jag tänkte i samma banor, men ärligt talat kunde jag inte komma på ett enda exempel på situation där ett tredje kön skulle innebära en fördel (I en trekönad världsbild alltså. I vårt samhälle skulle man kanske kunna imponera på tjejerna om man hade tre kön...).Jag skulle dock inte utesluta möjligheten.
Då dock tre kön är mer komplicerat än två, och sådeles har ett evolutionärt handikapp i vår värld så kan det vara så att det är en sidoeffekt av ett evolutionärt övertag.
Ta bara till exempel blödarsjuka.
En ytterst kraftig evolutionär svaghet. Dock så ger ett anlag till blödarsjuka resistens mot malaria, vilket överväger nackdelarna i de områden där malaria är ett hot.
Kort sagt. Om tre kön är hårt kopplat till någon sorts av evolutionärt övertag, som kanske en överlägsen metabolism eller en genetisk struktur som muterar sig mer fördelaktigt än de hos en två könad varelse så är tre kön inte en omöjlighet.
Tja, man vet ju från början att ena könet inte kommer att vara gravida och därmed kan de inrikta sig mer helhjärtat på att jaga mammutar. Jag tror få gravida kvinnor känner sig redo för att klubba mammutar. En rollindelning med andra ord. Jag ser dock ingen biologisk anledning till att man skulle dela upp den jobbiga biten kring graviditeten på flera kön, det känns inte riktigt optimalt. Rättvisare kanske, men naturen är inte rättvis.Kan du komma på någon situation då två kön skulle vara effektivare än ett kön som bara korsbefruktar varandra(typ som sniglar gör)?