Nekromanti Könsroller i SF

PAX

Jordisk Äventyrare
Sci-Fi eller scifi verkar vara mer vedertaget än SF. SF för mig är devis förknippat med filmbolaget.

Ni får se mitt Sci-Fi som ett sätt att berika språket i denna tråd. Jag tror ändå vi förstår varandra.

Arfert

Facit
Troberg said:
PAX said:
Sci-Fi och Fantasy är väl hyfsat snarlika och går ju gärna hand i hand med varandra.
Egentligen inte. SF bygger väldigt hårt på S-et i förkortningen, "Science". Fantasy kastar ut sådant genom fönstret.
Håller med. Blandar man i saker som riktig magi o dyl slutar det vara SF.

Vimes

Sillkung
Min syfte var inte att petimetra mig eller att hata en term, utan jag menar att distinktion (även om den förstås är vag och luddig) mellan SciFi och SF nog kan vara relevant i diskussionen om stereotypa könsroller inom "genren" (science fiction är ju inte riktigt en genre, tycker jag). I trådens början uttrycker Arfert något som, om man beaktar diskussionen om skillnaden mellan SciFi och SF som jag tagit upp, kan tolkas som att de trötta könsrollerna främst är något som hör hemma inom SciFi:n, som, till skillnad från SF, alltså inte är idélitteratur.

Robban

Hero
Gotcha. Jag är just nu uppe i... 36 timmar sömnlöshet eller så, börjar bli lite mossig i huvudet, så jag trodde det var ett rent vanligt tjat om vad man skulle kalla det. Ber om ursäkt.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Troberg said:
PAX said:
Sci-Fi och Fantasy är väl hyfsat snarlika och går ju gärna hand i hand med varandra.
Egentligen inte. SF bygger väldigt hårt på S-et i förkortningen, "Science". Fantasy kastar ut sådant genom fönstret.
Håller med. Blandar man i saker som riktig magi o dyl slutar det vara SF.
Åtminstone så länge som man inte har åtminstone en pseudovetenskaplig förklaring till magin, och anledningen till att den är med är att på något sätt utforska magin och dess väsen/konsekvenser.

Exempel: Handlingen utspelar sig på ett generationsskepp som glömt att det är ett rymdskepp. Det folk tror är magi är egentligen kommandon till skeppets dator, som får den att göra olika saker. De väsen man summonar är egentligen skeppets underhållsrobotar. Osv. A sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic och allt det där.

Exempel 2: Mitt dogmaspel 'Over the rainbow' (se bifogad fil).

Är det däremot bara "för att det är coolt" eller "för att fantasy ska ha magi", då är det inte SF.

Attachments

Troberg

Sinister eater
Vimes said:
Min syfte var inte att petimetra mig eller att hata en term, utan jag menar att distinktion (även om den förstås är vag och luddig) mellan SciFi och SF nog kan vara relevant i diskussionen om stereotypa könsroller inom "genren" (science fiction är ju inte riktigt en genre, tycker jag). I trådens början uttrycker Arfert något som, om man beaktar diskussionen om skillnaden mellan SciFi och SF som jag tagit upp, kan tolkas som att de trötta könsrollerna främst är något som hör hemma inom SciFi:n, som, till skillnad från SF, alltså inte är idélitteratur.
Gör man den distinktionen mellan SF och SciFi så är distinktionen meningsfull.

Sedan kommer istället kriget om vilka verk som platsar i endera kategorin... :gremsmile: