Nekromanti Köp din familj i poäng

Vi ska dra igång en kampanj där varje spelare kommer kunna bygga upp sin familj med hjälp av, låt oss kalla det Merits & Flaws. Jag vet att Pendragon har något liknande system, hur fungerar det ? Och ge gärna exempel.
Tanken är alltså att familjen ska ha stats, fast istället för STY har en familj kanske Rikedom istället. Jag antar att alla förstår.

Ge gärna idéer och förslag på familje stats också, det vore wunderbar !

Krille

Super Moderator
Vi ska dra igång en kampanj där varje spelare kommer kunna bygga upp sin familj med hjälp av, låt oss kalla det Merits & Flaws. Jag vet att Pendragon har något liknande system, hur fungerar det ?
Nja. Pendragon ger dig en enkel familj från början genom en klase tabeller. Resten av familjen får du från tabeller eller från rollspelande, och vad som händer med dem får du från tabeller. Gården du har köper du för en sorts poäng kallad "pengar" under spelets vinterfas.

En gång i tiden knåpade jag ihop ett ätt-system till DoD6 (finns här) som hanterade ätten med värden Status, Välstånd och Anseende. Det funkade rätt fint, faktiskt.

Okej.
Då är det inte riktigt vad jag är ute efter. Tänk dig att man köper Merits & Flaws som man gör i Wod fast för en familj istället.

solvebring

Superhero
Kolla gärna Vikings grundbok om du kan få tag i den.
Läs allt om Familj där (modifierar samhällsklass, + och -, pengar, färdigheter etc.). Lägg till ett köpsystem och modda lite utefter aktuellt spel så har du nog en bra grund till detta endamål i alla fall.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Reign har mer eller mindre exakt det där, fast inte bara för familjer. Alla organisationer har värdena Might (militär styrka), Treasure (rikedom), Territory (ägor av olika slag, til lexempel land för en adelsfamilj och skepp för ett handelshus), Influence (information och kontakter) och Sovereignty (inre sammanhållning). I det första supplementet (som kan hittas gratis på författarens hemsida) finns också regler för särskilda fördelar för organisationer, i stil med "Unbalanced Economy" (+1 på Treasure under en viss årstid) och "Classic Enemy" (+3 p åförsta försvarsslaget när man blir angripen av sin arvfiende).

Krille

Super Moderator
Nära besläktat har du ju Serenity RPG och Battlestar Galactica, som båda behandlar rymskepp som rollpersoner, med stats och för- och nackdelar. Där har de till och med exakt samma stats som rollpersonerna.

Utkast

Här är ett utkast och exempel på vad jag tänkt mig. Kritik och feedback mottages gärna !

*****Fördelar*****

Status: Familjen har god status antingen i sin tillhörande kultur eller i Cadwallon. Ju högre värde i status desto mer respekt och vördad visas familjen.

Rikedom: Familjen har resurser, desto högre värde i Rikedom desto rikare är familjen

Gott Rykte: Familjens namn har gott rykte och de har således lättare med mångt och mycket, men det är även en tyngd att bära, man vill ju självklart inte dra sin familjs goda rykte i smutsen. Ju högre värde desto fler känner till familjens goda rykte. Kan gå ihop med Status ?

Stort nätverk: Familjen har ett stort kontaktnät. Ju högre värde desto fler kontakter, eller desto mer inflytesrika kontakter.

Vänner: Familjen har vänner. Det kan vara bland sitt eget folk eller bland andra. Ett högt värde kan vara flera vänner, eller en mer inflytesrik vän.

*****Nackdelar*****

Eftersökta/Jagade: Familjen är eftersökt av en eller flera anledningar. Ju högre värde desto mer eftersökta är familjen. Familjen kan tex vara eftersökta av Inkvisitionen, eller så ses de kanske som förrädare bland sitt eget folk.

Skuldsatta: Familjen är satt i skuld till någon, det kan handla om pengar eller om annat. Ju högre värde desto större skuld.

Fiender: Familjen har fiender. Ju högre värde desto mer inflytesrik är fienden. Ett högt värde kan också innebära flera fiender.

Mörkt förflutet: Familjen har en mörk historia som den gärna ser förblir okänd. Den kan handla om illdåd i det förgågna eller tabubelagda handlingar som inte ses på med blida ögon i familjens tillhörande kultur. Desto högre värde desto värre är handlingen som familjen utfört.

Förbannelse: Familjen dras med en förbannelse som fördärvar tillvaron för familjen. Desto högre värde desto värre är förbannelsen.