Nekromanti Köp- och säljforum?

Man Mountainman

Storsvagåret
Oh yeah baby! Två XP comin' right this way!

Eh... :gremblush:

Alltså, som framgår av titeln: nu när Pauli och Daniella lagt ned Legend Hobbyspel med tillhörande rollspelsauktion vore det väl trevligt om vi wrnu-are fick vårt eget köp- och säljforum? Då skulle vi dessutom slippa den små köp- och säljinlägg som då och då dyker upp på andra forum.

Vad sägs?

Dimfrost

Special Circumstances
Men eftersom rollspel hänvisas till "övriga spel" på Spelwebben kanske det ger lite felaktiga assiciationer? Dessutom har det väl gjorts vissa försök att helt separera rollspel från andra sorters spel, i och med borttagandet av Allmänna spelforumet, och så vidare. Därmed känns det lite märkligt att hänvisa rollspelshandel till spelwebben. Dessutom tror jag det dröjer rejält länge innan Spelwebben uppvisar ett tillräckligt stort medlemsantal för att man ska kunna annonsera där utan att avundsjukt snegla på de 5000 medlemmarna på wrnu. Jag föredrar alltså en köp- och säljsida även här.

Det känns som om det finns större chans att de som saknar Hobbyspels auktion hittar hit än till Spelwebben.

För övrigt fanns det väl eventuellt en möjlighet för auktionssidan att fortsätta på Legend.se?

/Dimfrost

Balderk

Swashbuckler
Låter bra

Vore faktiskt trevligt. Mycket bättre att ha ett forum här än att gå till spelwebben för att göra det... känns som att wrnu har fler besökare och att fler skulle läsa inläggen på ett sådant forum än se dem på spelwebben. Jag skulle inte tänka på att gå dit i alla fall för att kpa och sälja saker och jag tror säkert att det är många som varken känner till systemet eller spelwebben i sig, eller i alla fall inte känner till systemet, jag gjorde det då inte.

/Balderk

Rickard

Urverk speldesign
Jäkla tjat.. Frågan har ju redan tagits upp förut

Varför sätts det inte bara upp en länk på forumsidan (eller framsidan) där det står "För köp- och säljinlägg" och som går till Spelwebben? Då borde man kunna lura en hel del till dit istället? Att ha en länk i FAQ:en är inte precis någon höjdare.. Jag menar, hur många är det som egentligen orkar läsa FAQ:en när det enda de vill är att sälja sitt spel och gå vidare?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tycker de borde fixa så att man kan använda sina användarkonton som man har här på wrnu på spelwebben också (vilket förvisso kan vara lite krångligt att fixa?)

Troberg

Sinister eater
Jag tycker att vi bara ska ha ett köpforum. Min ekonomi skulle bli för skadad av ett säljforum.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, varför inte...? (Svar till det mesta i tråden)

Jo, därför att det redan finns sidor som gör det bättre (Spelwebben, Tradera och Blocket med flera).
Vår systersida har redan en fungerande köp- och säljsida och därför hänvisar vi alla intresserade av dylikt dit.

Jo, därför att www.rollspel.nu är en idiell site, utan vinstsyfte och då är handel i de flesta formerna olämplig, oavsett om det är mellan privatpersoner eller ej.

Jo, därför att just ett forum är otympligt för köp/sälj-aktivitet och då krävs ett nytt system för det, något som tar både tid och ork från den som ska koda och det är inget som prioriteras. Alls.

Att säga att "på Spelwebben kan det ju inte vara, de har ju inga besökare" är ju inte särskilt genomtänkt. Klart de inte får några besökare om man har den inställningen. Det finns ett köp/sälj-ställe där, inte här och eftersom Spelwebben och www.rollspel.nu INTE är samma sida och redaktion, eller har samma mål och syften behöver man inte jämföra de tu.

Nej, bara för att många tycker på ett visst sätt ska vi inte rösta, inte heller genom att skriva en drös med [NT]-inlägg får man mycket mer gjort, än att irritera. Förslaget är framlagt och frågan är på väg att besvaras. Resten är upp till redaktionen. Inte mer med det.

Balderk

Swashbuckler
Re: Ja, varför inte...? (Svar till det mesta i tråden)

Att säga att "på Spelwebben kan det ju inte vara, de har ju inga besökare" är ju inte särskilt genomtänkt. Klart de inte får några besökare om man har den inställningen. Det finns ett köp/sälj-ställe där, inte här och eftersom Spelwebben och www.rollspel.nu INTE är samma sida och redaktion, eller har samma mål och syften behöver man inte jämföra de tu.
Nej, jag tycker att det r ett mycket bra argument. Det är precis samma sak som för ett företag att säga "i den där tidningen vill jag inte annonsera, den har ju inga läsare", vilket är ett mycket bra argument för att inte annonsera i en tidning, man vill sprida sitt budskap till så många som möjligt. Hur mycket än man vill att spelwebben ska ha många besökare har den inte det och då är den inte alls attraktiv för köp- och säljannonser. Har de inte med varandra att göra så är det ju ännu mindre som talar för att om man vill sälja något till folket här, så gör man det inte där. Själv har jag inget större intresse av materialet på spelwebben, men om jag hittade något häftigt spel i en annons på ett forum här skulle jag kanske köpa det till min spelgrupp. Tänker inte börja hänga på spelwebben bara för att kolla in annonserna där dock.

Jo, därför att just ett forum är otympligt för köp/sälj-aktivitet och då krävs ett nytt system för det, något som tar både tid och ork från den som ska koda och det är inget som prioriteras. Alls.
Ett forum är skitbra för köp- och sälj-aktivitet. Jag har en kompis som tack vara "olaglig" reklam på det här forumet lyckats sälja hela sin gedigna rollspelssamling. Om det då fanns ett forum för det tror jag att många skulle kunna bli av med spel de inte spelar och många andra skulle kunna göra väldigt bra klipp.

Att siten är ideell spelar väl ingen roll så länge inte ni börjar ta provision på allt som säljs.

/Balderk

Troberg

Sinister eater
Möjlig variant

De flesta av de problemen kan kanske lösas genom att man inte har ett köp/säljforum utan i stället ett bytesforum. Inga pengar byter ägare, bara spel.

Det skulle dessutom kunna vidga vyerna lite genom att man råkar byta till sig underligheter som man inte skulle köpa.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Beslutet är redan taget, så att fortsätta argumentera för att det ska bli något är bara slöseri med både eran och min tid.

Angående Spelwebben så är det väl väldigt tråkigt att du inte vill hänga där, men det gör liksom ingen skillnad i frågan om att starta en precis likadan sak här. Vill man köpa eller sälja något får man bege sig någon annanstans. Så enkelt är det.

Dimfrost

Special Circumstances

Jo, därför att www.rollspel.nu är en idiell site, utan vinstsyfte och då är handel i de flesta formerna olämplig, oavsett om det är mellan privatpersoner eller ej.
Det här har jag mycket svårt att förstå. Såvitt jag vet är svenskamagic också mer eller mindre ideell och där handlas det för fulla muggar. Så länge inte wrnu tar provision borde det inte finnas några problem med att köpa och sälja här.

Det funkade ju med köp/säljforum på hobbyspel, så varför skulle det inte göra det här?

Du har naturligtvis rätt i att det argumentet inte funkar så bra. Däremot tycker jag det känns mer logiskt att handla med rollspel här och övriga spel på spelwebben.

Jag respekterar naturligtvis att du har bestämt på ett visst sätt, men det kunde ändå vara intressant om du ville reda ut hur du har resonerat.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Såvitt jag vet är svenskamagic också mer eller mindre ideell och där handlas det för fulla muggar."

Olika siter. Olika policy.

"Det funkade ju med köp/säljforum på hobbyspel, så varför skulle det inte göra det här?"

Min erfarenhet
av det är att det inte funkar så bra. Inte tillräckligt bra hur som helst.

"Däremot tycker jag det känns mer logiskt att handla med rollspel här och övriga spel på spelwebben."

Min logik kanske är bristfällig, men är det inte mer logiskt att handla på ett ställe som faktiskt har en köp/sälj-avdelning. :gremsmile:

"Jag respekterar naturligtvis att du har bestämt på ett visst sätt, men det kunde ändå vara intressant om du ville reda ut hur du har resonerat."

Att vi har bestämt.
Och resonemanget löd väl mest "varför var det inget tidigare?" "därför [anledningarna ovan som inte accepteras(?)]" "okej, låter vettigt, vi kör på det. det finns ju ändå bättre platser för handel och sånt".
Som det är just nu så har vi inga planer på att ändra på beslutet om det, men vem vet vad framtiden har att ge...?