Nekromanti Köpa brädspel i present: vilket?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Ska köpa ett brädspel/kortspel/vad som helst-spel i 40-årspresent åt en gammal rollspelare.

Vad är bäst just nu? Vad är roligast? Vad ska jag köpa?

Ett fetstort? En bukett med små och snabba?

Tell me.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kandidat 2: Arkham Horror

Känns både kul och helt överväldigande. Nån som har spelat?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kandidat 4: Tannhäuser

Ser mäkta coolt ut, lite Hellboy över premissen. Nått att ha?

Krille

Super Moderator
Re: Kandidat 1: World of Warcraft Board Game

Det bra: Mycket plast, kort, ploppar och fanskap. Väldigt FFG-snyggt, helt enkelt!

Det dåliga: I princip är det två separata lag som spelar varsitt spel för att nå målet först. Man har egna pjäser, egna ploppar och egna kort. Man råkar bara dela samma bräde. Det finns väldigt liten möjlighet att jävlas med de spelarna i det andra laget, och inte ens den PvP som finns har mer än minimal påverkan.

Krilles betyg: Slöseri med pengar. Jag hade inte så höga förväntningar på WoW-brädspelet (för att jag inte gillar WoW till att börja med), och blev ändå besviken på att spelet var dåligt som spel. Det bästa betyg jag kan ge det är "Fia utan knuff med snyggare pjäser".

Descent, även det från FFG, är ett bättre val om du är ute efter WoW-känslan som brädspel. Där samarbetar alla utom en spelare mot en spelledare, som sköter dungeons och monster. Det är ungefär samma utseende på plast, ploppar och kort, ungefär lika mycket plast, ploppar och kort, och det känns väldigt WoW-raidigt på det bra sättet!

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle med gott samvete rekomendera dig Arkam horror. Gjärna med lite expantioner till. Det blir lite roligare då.
ELLER så skule jag köpa Carcassonne faktsitk. Men Inns & Chatedrals & Traides & Builders som extrafluff.
Dessa 2 förslag är iaf mina strå till stacken.

Hunk

Hero
Re: Kandidat 3: Fury of Dracula

Har bara lirat det en gång, men jag tyckte att det var ett riktigt trevligt spel. Inte allför komplext, med nackdelen att ett parti mycket väl kan ta 5 timmar (om man tycker att det är ett problem).

Pilzefrau

hon/henne
Re: Kandidat 2: Arkham Horror

Ja! Jag har varken läst något Lovecraft eller spelat Call of Cthulhu, men efter att ha spelat Arkham tre gånger i vår lokala brädspelsförening kan jag stå inne på SF-bokhandeln och titta på det i timmar...
Inte riktigt kanske, lådan är ju ändå stängd.
Drawbacks: Tar lång tid. ((antal spelare) h +-20) min har jag för mig, och man vill ju vara några stycken.

Big Marco

Läskig
Re: Kandidat 2: Arkham Horror

Arkham Horror är riktigt kul då man ofta får en känsla av desperation. Det är en bra CoC-stämning i spelet och hela produktionen är gedigen. Är det en gammal rollspelare tycker jag att detta är ett bra val.

Plus: Gediget och stämningsfullt. Kaotiskt och oförlåtande. Kul att alla spelare (bör) samarbeta mot spelet.

Minus: Ibland kan spelet dra ut på tiden och ibland kan det slumpa sig så att spelet blir väldigt enkelt att klara (sällan) eller i princip blir omöjligt att klara (mer vanligt ,-)

Big Marco

Läskig
Re: Kandidat 4: Tannhäuser

Tannhäuser är en ulv i fårakläder. Ett spel som verkar oerhört coolt, fräckt och häftigt - iom min Noir-vurm så tyckte jag att det verkade hur bäst som helst. Det är det inte. Spelet är ogenomtänkt, förvirrat och har unika regler för allt. Dessutom är det obalanserat på ett dåligt och frustrerande sätt. Överlag känns spelet väldigt ... franskt (vilket inte är så konstigt).

Plus: Snyggt och mycket stämning i produktionen.

Minus: Förvirrat och frustrerande. En enorm besvikelse när man inser hur medelmåttigt och faktiskt inte roligt spelet är.

cogitare

Swashbuckler
Order of the Stick (om man gillar parodi på D&D)
Munchkin (iofs ett kortspel men roligt)
Prince of the City (utspelar sig i WoD och är kul)
Pirate's Cove

C.

claes

Swordsman
Ett roligt (men obalanserat spel) är Inn-Fighting. Skoj för en rollspelare men annars kanske inte.

Memoir '44 är annars en höjdare fast man ska väl finna krigsspel och andra världskriget intressant för att uppskatta det till fullo.

Bonaparte at Marengo är även ett riktigt bra brädspel, även det krigsspel men i Napoleonkrigen. Inga tärningar, istället sätts ens taktikkunskaper på ordentligt prov.

Ram

Skev
Bonaparte at Marengo är även ett riktigt bra brädspel, även det krigsspel men i Napoleonkrigen. Inga tärningar, istället sätts ens taktikkunskaper på ordentligt prov.
Låter mycket intressant, hur funkar det?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har inte förstått varför folk gillar memoir 44. Det ver mest en massa jobb att sätta upp spelplanen och alla plastvagnar/gubbar, sen själva spelet var ju över snabbt och odramatiskt.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har inte förstått varför folk gillar memoir 44. Det ver mest en massa jobb att sätta upp spelplanen och alla plastvagnar/gubbar, sen själva spelet var ju över snabbt och odramatiskt.
Spela varje scenario två gånger, med sidbyte mellan matcherna. Då blir set-up nummer två endast att ställa tillbaka de figgar som blivit bortskjutna eller flyttat sig.

/Anders

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Så här blev det:

Jag kom till SF, pratade med legendaren Michael Pettersén (Mutant, Kult) och han sade att jag skulle köpa Arkham Horror. Så jag tog boxen och bar omkring på den och sen tänkte jag ...

... vad dumt om min polare tycker att det är trist. Jag köper billigare och mindre spel, och sprider ut stilerna lite!

Så det blev:

Kill Doctor Lucky
Infernal Contraption
Deadwood (Cheapass Games)
Comrade Koba

Men jag vill tacka alla som gav sin input. Det betyder att mitt nästa egna inköp kommer att vara Arkham Horror!

/M