Nekromanti Köpa brädspel i present: vilket?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Så här blev det:

... vad dumt om min polare tycker att det är trist. Jag köper billigare och mindre spel, och sprider ut stilerna lite!
Jag tycker det är lite synd att man inte få ge tillbaka presenter eller lösa in dem och köpa annat för. Jag gillar ändå tanken, men ibland kan det bli fel. Ska man verkligen le och tacka och sedan gömma spelet/tröjan/musikCD:n någonstans? Vore det inte bättre att få kvittot så att man kan btya om det är en "dålig" present?

Nåväl, jag tyckte att du gjorde rätt val ändå, trots att jag inte har spelat några andra spel än Kill Dr Lucky av de du köpte, men jag antar att de andra är i samma klass som det spelet (alltså lättspelat). Varför köpte du inte Carcassone, Settlers of Catan, Munchkin eller några andra spel som brukar vara givna klassiker? Gillar man inte Munchkin så kan man exempelvis köpa Gloom som har mer rollspelsslement.

Av de spelen som du föreslog så har jag spelat Arkham horrors och Fury of Dracula några gånger samt försökt läsa de 60 eller 80 sidor regler som WoW-spelet går på. Jag orkade inte igenom de reglerna. Rent instinktivt så håller jag med Krille om att du borde ha kollat på Descent istället. När jag spelade det första gången så kändes det som 40 minuter men egentligen satt vi fyra timmar och spelade. Ett bra betyg, enligt mig.

Descent lider dock lite av samma sak som Fury of Dracula: Spelledaren kan i princip aldrig vinna. Det ska komma några andra regler till Descent, tror jag, och Fury of Dracula finns det moddar på om du söker lite på nätet. Det jag stör mig på i FoD är att de har slängt på en massa extraregler för att laga de logiska missar som finns i basreglerna, vilket tyder på en dålig konstruktion från början. Man måste också vara antingen tre eller fem spelare. Däremot är spelet skitkul då spelarna verkligen samarbetar och får snacka om vad de planerar att göra.

Angående samarbeta så kan jag snacka lite om Arkham Horrors som är ett klockrent spel. Istället för att ha en spelledare så spelar man tillsammans mot spelet. Har spelat det tre gånger och enda gången det blev tråkigt var när vi var åtta personer. Då sket man i att samarbeta och istället körde sitt eget race, för annars hade man fått sitta och vänta så länge på vad andra skulle göra. Systemet i sig är smidigt - förbannat innovativt i sin enkelhet - men en personlig preferens är att jag hatar pluttar och småpryttlar och Arkham verkligen kryllar av dem. Det tar sin lilla stund att ens komma igång. Trots det är det kul och reglerna är föredömligt korta med sina 10 eller 12 sidor. Alla bilder är dessutom skitsnygga, så jag dras verkligen med i CoC-stämningen.

Som du förstår så hade Arkham Horrors varit min rekommendation.

/Han som gillar att alla CoC-(kort- och bräd)spel som kommit har varit asläckra

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Carcassone och Settlers

Varför köpte du inte Carcassone, Settlers of Catan, Munchkin
Munchkin har han redan spelat. Och så tycker jag att Carcassone och Settlers är skittråkiga. :gremlaugh: Fattar ingenting av hur de spelas, och har aldrig engagerats av spelen premisser.

/M

Johan K

Gammal & dryg

Bra val du gjort ! hoppas att han får det skoj med spelena.
& hoppas åxå att du får lika skoj med Arkam Horror !

Snow

Swashbuckler

Bra val med de jag känner till:

Kill Doctor Lucky är ett lättsamt rätt kul spel. Men det händer att man måste spela det ett par gånger innan man fattar det roliga. (Om du nu inte skulle ha spelat det själv). :gremsmile:

Deadwood är rätt lätt att greppa, det är ofta roligt från början. Men det är mindre interagerande mellan spelarna.

Organ

Out of time, out of mind

Av de uppräknade har jag bara spelat Comrade Koba. Och det är ungefär som en eldstrid i WH40k; snabbt och blodigt! :gremgrin:

/Anders