Nekromanti Köpa datorskärm

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tänkte köpa en ny datorskärm på mellandagsrean (det som finns kvar av den) men jag har ingen koll alls på skärmar nu för tiden. Jag ska ha den till arbete (textbehandling) och film, men inte alls spel. Så jag antar att jag vill ha bra färgåtergivning, bra svärta och bra betraktningsvinklar, medan uppdateringsfrekvens är rätt oviktigt? Vilken teknik ska man titta efter? Säg att jag har en budget på 2000-3000 någonstans. Hur stor skärm är vettigt att få för en sådan summa utan att tumma för mycket på kvaliteten?

Jarl

Hero
Dimfrost said:
Så jag antar att jag vill ha bra färgåtergivning, bra svärta och bra betraktningsvinklar
Du kan inte få alla tre, bara så du vet. Det finns i huvudsak tre tekniker: TN, IPS och P/MVA.

TN går bort för den har inget av ovanstående.

IPS har färgåtergivning och bektraktningsvinklar.

P/MVA har färgåtergivning och svärta.

Varsegod och välj :gremsmile: Generellt sett gör Dell och Eizo bra skärmar.

Dimfrost

Special Circumstances
Tack, precis sådant jag behöver höra! Jag antar att betraktningsvinkel egentligen är mindre viktigt om jag mest sitter ensam framför skärmen. Är det vanligt förekommande att man har P/MVA-skärmar som arbetsskärmar också?

Jarl

Hero
Tror IPS är absolut vanligast vad gäller skärmar där bildkvalitén har några krav på sig. Men det kan mycket väl bara bero på att det är aningen billigare att tillverka dem och därför köps de in oftare.

Frågan är väl egentligen vad du tycker är viktigast, och hur viktigt det är. Är korrekt färgåtergivning ett måste så behöver du kalibrera skärmen med en kalibrator, men är det inte superviktigt kan man ju kika i recensioner efter skärmar som är helt ok från fabrik. Kolla gärna PRAD för väldigt utförliga recensioner av skärmar (de har ofta inte tester av väldigt nya skärmar dock).

Zorbeltuss

Hero
Observera också att det finns olika tekniker för att ge ljuset som inte är med i de olika teknikkoderna, CCFL (cold cathode flourcecent light) är det vanligaste och det sämsta medans det finns de som har LED (ljusdioder) som ger mycket mer jämn svärta och dessutom inte inehåller mängder med kvicksilver om du bryr dig om det (det gjorde inte jag innan jag upptäckte att min trasiga laptop hade det och att jag hade kvicksilver över ena handen).

/Luna Lovegood

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, några korta frågor till när jag har börjat kolla på specifikationer:

- Vad är en bra betraktningsvinkel?
- Vad är bra ljusstyrka?
- Vad är bra kontrastförhållande?

Troberg

Sinister eater
En sak att tänka på: Upplösning.

De flesta skärmar idag har bara vanlig HD, dvs 1080 på höjden. Om du vill kunna läsa en hel A4 samtidigt med läsbar text behöver du 1200 på höjden (och, som en positiv bieffekt, har du det så har du tillräcklig bredd för att se ett helt uppslag).

Dessutom, tänk på hur du arbetar med skärmen. För nästan alla så är det vertikalt utrymme man har ont om, inte horisontellt. Så, mer vertikalt utrymme är bra. Det är väldigt tråkigt att man låtit en enda användning (film) totalt diktera formatet på skärmar.

Så, titta efter skärmar som har 1920x1200 eller mer. En annan positiv effekt är att då har man sorterat bort de värsta lågbudgetskärmarna, i stort sett alla skärmar som klarar den upplösningen har också bra bildkvalitet.

Jarl

Hero
Dimfrost said:
Okej, några korta frågor till när jag har börjat kolla på specifikationer:

- Vad är en bra betraktningsvinkel?
- Vad är bra ljusstyrka?
- Vad är bra kontrastförhållande?
Betraktningsvinkel: bra är så att det inte blir problem när du sitter och jobbar :gremsmile: Alla IPS är bra, kolla recension av MVA om de nämner att den skulle vara ovanligt dålig.

Ljusstyrka: alla skärmar är långt mer ljusstarka än vad man behöver; du har ju inte tänkt arbeta utomhus med den, eller ha ett fönster med direkt solinsläpp skinande på skärmen, eller hur?

Kontrastförhållande: för det första ska man inte bry sig om vad tillverkarna säger alls. Sedan är ofta intressantare att kolla svartnivån (man vill att den ska vara så låg som möjligt). Kontrastförhållande är ju bara skillnaden mellan mörkaste och ljusaste skärmen kan visa samtidigt. Med tillräckligt ljus punkt behövs ju inte mycket svärta för att ändå ha en "imponerande" kontrast, trots att skärmen i praktiken inte är så bra.

Arbetar du något i AdobeRGB? Isåfall kan ju det vara något att tänka på. Om du inte vet att du gör så gör du det inte :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Tack! Nej, jag jobbar inte professionellt med färginställningar alls. När det gäller grafisk formgivning är färgbehandling nog det jag är absolut sämst på, och jag gör väldigt lite sådant nu för tiden. När jag pratar om jobb menar jag mest att det ska vara bekvämt att läsa text på skärmen också. Färgåtergivning kan alltså prioriteras ner en hel del.

Men tror ni alltså att jag bör kunna vara nöjd med de flesta IPS-skärmarna som har 1980 x 1200? Det tycks ju finnas en hel del omkring 2000-2500 kr. Det är så jobbigt att välja när man inte riktigt har koll ...

Jarl

Hero
Dimfrost said:
mest att det ska vara bekvämt att läsa text på skärmen också. Färgåtergivning kan alltså prioriteras ner en hel del.

Men tror ni alltså att jag bör kunna vara nöjd med de flesta IPS-skärmarna som har 1980 x 1200? Det tycks ju finnas en hel del omkring 2000-2500 kr. Det är så jobbigt att välja när man inte riktigt har koll ...
Bekvämligheten att läsa text påverkas inte så mycket av skärmens tekniska kvalitéer; en hög upplösning är att föredra då skärmen kan rendera bokstäver bättre vid samma fysiska storlek. Men annars är det främst saker som typsnitt, radlängd, radavstånd och liknande som avgör hur lätt det är att läsa text på en skärm.

Googla efter recensioner av skärmar du plockat ut som intressanta. Tar de inte upp något jätteproblem så är det nog lugnt att köpa.

Troberg

Sinister eater
Jarl said:
Bekvämligheten att läsa text påverkas inte så mycket av skärmens tekniska kvalitéer; en hög upplösning är att föredra då skärmen kan rendera bokstäver bättre vid samma fysiska storlek. Men annars är det främst saker som typsnitt, radlängd, radavstånd och liknande som avgör hur lätt det är att läsa text på en skärm.
De inställningar som ger trevlig textåtergivning är dessutor rätt så kass för film och foto. På de datorer jag ska programmera eller skriva mycket på så kör jag upp kontrasten på max, sedan höjer jag ljuset så att det svarta precis fortfarande är svart. På foton ger det oftast en övermättad bild med lite för skarpa kontraster, men perfekt för text.