Re: Hur är det med regelsystemet?
Det finns två versioner av reglerna.
Den första är d20, med andra ord mer eller mindre samma som i Dungeons & Dragons. Antagligen med vissa modifikationer. Jag kan inte uttala mig.
Sedan finns det gamla Basic Roleplaying systemet som spelet man kan kalla Classic Cthulhu använder sig av. (Systemet, som också används i andra spel, förekommer en hel del i diskussioner, så läg förkortningen BRP på minnet.)
Det tar inte så förfärligt lång tid att göra en rollsperson. Du slår fram grundegenskaper, räknar ut några sekundärvärden och placerar sedan ut poäng på ett antal färdigheter. Detta kan regleras av yrken eller dylika mallar, eller vara efter eget huvud. Sedan är rollpersonen egentligen klar, förutom det gamla vanliga köttandet - adderingen av detaljer. Men det är knappast något nytt för en rollspelare.
Vad gäller tärningarna så tror jag att det använder nästan alla tärningar. T100 används till färdighetsslagen och övriga tärningar egentligen bara till skada, förutom T6 som också används när man slår fram sin rollperson.
Skadesystemet sedan är väldigt enkelt. Tänk dig att en person har Värde + Värde /2 antal Kroppspoäng. Skadan slås sedan med en tärning och dras av från detta värde. När man når en viss siffra svimmar man, sedan dör man när det når en viss negativ siffra. Svårare än så är det inte.
Dessutom baserar sig grundegenskaperna på en normal skala mellan 1 och 18, precis som många traditionella svenska rollspel (Drakar och Demoner etc.), så det är inte så svårt att lära sig det. Det är heller inget särskilt omfattande regelsystem, så man kan komma igång fort bara man har ett trevligt scenario att spela.
Kort och gott: det är ett enkelt, lättfattligt och komplett system som ger dig stora möjligheter med små medel.