OK, nu har jag mirakelmaskinen på mitt vardagsrumsbord. Det blev en EEE 900, för 2590 på Computer City (Lökigt namn, men excellent service tyckte jag).
Saker jag noterat hittills:
- Jag gillar verkligen inte default-interfacet. Vore säkert perfa för folk som inte kan nåt om datorer, men jag kräver mer och bättre. Det visste jag å andra sidan redan...
- Tangentbordet är helt OK i storlek, lite mindre än vanliga. Det som möjligen stör är att siffertangenterna inte alltid sitter där man tror att de ska sitta - de verkar ha flyttats ett steg åt vänster. Värt att nämna är att jag kör pekfingervalsen, så att tangenterna är små är inget större problem för min del.
- Touchpaden hade en ful genomskinlig sticker på sig med instruktioner för hur man zoomar och sånt (multitouch på touchpaden - lyxigt). Tar man bort den stickern går det knappt att få touchpaden att funka alls, så jag satte tillbaks stickern ganska snabbt. Sedna tog jag fram en gammal USB-mus och kopplade in, eftersom touchpad suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuger.
- Jag ska leta efter ett theme till Firefox 3 som tar upp mindre skärmyta.
- Alldeles för många program defaultinstallerade för min smak. Jag behöver ett fåtal, men det är väl bra att de finns där för folk som inte kan nåt.
- Jag kommer att behöva uppbåda all min viljestyrka för att faktiskt göra nytta idag, för helst av allt skulle jag bara vilja ta ett USB-minne och med hjälp av det installera XP (eller FLP) på en partition, och sedan installera Ubuntu (kanske Ubuntu EEE) på en annan partition, och sedan spendera tid med att rensa båda från onödigt bjäffs jag inte behöver... Jag har dock annat att göra idag också. Men det ska bli skoj att se vad man lyckas med... I värsta fall vet jag numera hur man återställer apparaten till fabriksskick utan extern CD-rom...