Skaffa en vän som är duktig på hus och ta med hen och titta.
Titta noga på skalet - panel och tak - och därefter på innanmätet - vind och takstolar samt grunden. Om det är fukt i grunden så dra öronen åt dig å det grövsta.
Använd näsan. Jag har tittat på ett hus där mäklaren har försäkrat att det inte finns fuktskador trots att jag kände en doft av mögel, när jag sedan kröp ned i grunden var där rejält fuktskadat.
Just det - lita inte på mäklaren! Det sägs att de ska jobba för både köparen och säljaren men i allmänhet har de ju procent på försäljningssumman. Lite naivt att tro att de då fungerar som opartiska medlare, kan jag tycka.
Har huset egen brunn eller kommunalt vatten? Om egen brunn: Hurdan är vattenkvaliteten? Om separat avlopp, vilken typ? Är det lagligt eller måste det grävas nytt? Vad kostar det att koppla upp sig på det kommunala avloppet etc...
Någon ovan nämnde väl isolering och ventilation? Lita inte på energideklarationen utan försök skapa dig en egen bild av inomhusklimatet: Hur rör sig luften genom huset och vad innebär det för uppvärmningen? Gamla hus från tidigt 1900-tal kan ofta med fördel få ett lager isolering mellan takstolarna, på så sätt kan man spara pengar, men då behöver man ofta ordna mer mekanisk ventilation (göra hål i ytterväggen, för oss lekmän).
Vad är det för fönster? Vackra gamla fönster släpper genom luft på ett helt annat sätt än moderna diton. Man kan spara uppvärmningsslantar på att sätta in nya men ett varningens finger höjs då draget genom fönstren kan vara en viktig del i ventilationen.
Hur värms huset upp och hur mycket kan man spara per år på att byta värmesystem? Vad kostar en sådan investering? I vissa kommuner finns fjärrvärme, vad kostar det där du bor och är det ett bra alternativ?
Jag skulle inte ha köpt ett hus om jag inte gillade att "pula" med det, som Jerry Williams sa i norsk TV. Vissa talar om att man kan köpa sig fri från husångesten (som är ytterst verklig, många är de nutida svenskar som knäckts av sina husprojekt) genom att köpa nyckelfärdigt, men det förutsätter ju att du planerar att sälja huset och köpa ett nytt nytt hus efter några år.
Dessutom kan man förstås skriva volymer om hur överbelånad svensken är i dag. Husmarknaden är fruktansvärt uppblåst på sina håll och många köper sina hus direkt åt banken, utan plan på att någonsin amortera hela skulden. För att hävda sig på en sådan marknad är det lätt att man dras med och köper någonting som man egentligen inte har råd med.
Räntan är låg men lär stiga inom en snar alternativt ganska snar framtid. Tänk på detta när du gör lånekalkyler och räkna på en betydligt högre ränta än dagslägets (jag kommer inte ihåg om det är 7,5% som man rekommenderas att räkna med?).
På den sjunde dagen skapade Gud hyresrätten!
PS. Jag såg att du frågat om dränage också. Inspektera marken runt huset - åk dit på en riktigt regnig dag och se vart vattnet tar vägen, rinner det ned i de vackra rosenrabatterna längs husets kortsida eller bort från huset? Står det vatten i gräsmattan efter regn? Kom ihåg: Vatten är förutsättningen för allt liv men också ett otyg när det kommer till byggnationer. DS.