Nekromanti Köpa kamera?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar att fota. Eller jag gillar att kunna fota, när andan faller på. Jag är ingen fotoexpert, och proffsfotografer skrattar nog åt mina kunskaper, men jag är bättre än de rena semsterfotande svenssons. Det kan jag tacka min gymnasieutbildning för, där fotografisk bild ingick. Jag hade ganska lätt för att greppa det fundamentala.

Nå; jag sitter just nu med en sketen Sony DSC-V3. Det finns extra objektiv till den, men de är ganska svåra att få tag på iom att de bara passar till typ den serien och aldrig sålde så bra. Jag har haft kameran sen 2002, då jag köpte den för överpris och på avbetalning från Thorn, för i runda slängar åtta papp. Den har tjänat mig väl, men med åldern har jag börjat upptäcka några saker jag stör mig på. Det blir hemskt brusigt så snart ljuset inte är optimalt, till exempel. Batteriet börjar ge upp - igen - och ett nytt brukar kosta bortåt 5-900:-.

Så jag har börjag fundera på att sälja skiten och köpa en ny. Frågan är: vad?

Mina behov är... Tja, jag vill kalla det "husbehov". Det ska gå att ställa in det man brukar kunna ställa in på riktiga kameror (skrärpedjup, slutartid etc), jag vill gärna kunna fota i RAW. Megapixel... jag tror inte det sälja kameror längre som har så låga megapixel att det inte duger för mina behov, som till 90% handlar om kollage eller saker till rena digitala produkter. Makrofunktion eller objektiv är ett plus.

Jag skulle gärna ta en kamera som kostade kring eller under 3000:-. Det här är inte en stor hobby för mig, mer en... bihobby. Jag är inte beredd att nörda ner mig alldeles.

Så: tipsa mig! Jag har kollat på en Canon EOS 1000D, men jag tar gärna emot tips.

solvebring

Superhero
Hahaha!
Jag... Nej, min sambo, har en nedpissad kompaktkamera a la Canon på fyra megapixlar. Det du! =)
Jag kan lika gärna spotta i linsen på min mobil och fota. :gremwink: ... Fan, jag äger inte ens en kamera. How old school is that?!

Lustigt att du startar den här tråden dock, för jag har också gått och sugigt på tanken att "Fan, en liten systemkamera vore ju inga fel". Jag har dock inte pengarna, men med tiden och speciellt sedan din förfrågan kring Null State så har jag fan blivit taggad på att börja fota lite mer seriöst. Att fota är (trots resultatet) riktigt skoj.

Btw, de flesta verkar föredra Canon - är det Canon som är "the shit"?

Lycka till med köpet!

krank

Det lutar väldigt mycket mot en sån här faktiskt. På avbetalning - även om jag ogillar avbetalning så inser jag att det nog inte skulle bli av om jag skulle vänta tills jag orkat samla ihop pengarna innan.

Möller

Hubert Hortlax
Den där kameran + det objektivet är ingen höjdare för att fota makro, om jag förstått fotografering rätt.

Jag skulle istället rekommendera en kompaktkamera i samma prisklass. Dendär hanterar allt en systemkamera gör, inklusive att fota i RAW.

Men om du kan vänta någon dag så kan jag gå igenom dethär med pappa. Han kan säkert tipsa.

krank

Möller said:
Den där kameran + det objektivet är ingen höjdare för att fota makro, om jag förstått fotografering rätt.
Å andra sidan kan man säkert köpa till objektiv senare...

//krank, misstänksam mot kompaktkameror

Arfert

Facit
Bra val. Sen är ALLA systemkameror idag bra, så det handlar mest om personlig smak.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Möller said:

Ska du ha ett makroobjektiv så för du lägga ut ett par tusen lappar till. Det går såklart, men är det värt att köpa ett objektiv som är nästan lika dyrt som kameran? Du kommer få bättre bilder än med S95:an, men skillnaden är faktiskt inte så jävla stor.

Jag tar med min PowerShot A630 till DanCon också, så får du se vad man kan göra även med en ganska billig och gammal kompaktkamera.

Arfert

Facit
krank said:
Möller said:

Precis. Är ju bara att köpa till ett makro. Plus att bildera blir bättre, för du har större sensor.

solvebring

Superhero
krank said:
Det lutar väldigt mycket mot en <a target="" title="" href="http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=407184">sån här faktiskt</a>. På avbetalning - även om jag ogillar avbetalning så inser jag att det nog inte skulle bli av om jag skulle vänta tills jag orkat samla ihop pengarna innan.
Om du ska ha den så ta den från Netonet eller så då. De har den med bildstabilisator för en hunka mer.
Tja, nu finns ju den här kameran på flera ställen med kampanjpris och schyssta dealar med extra minnen, väska osv osv. Netonnet verkar dock vara de enda som säljer EF-S 18-55mm IS till det priset.

krank

Möller said:
Ska du ha ett makroobjektiv så för du lägga ut ett par tusen lappar till. Det går såklart, men är det värt att köpa ett objektiv som är nästan lika dyrt som kameran? Du kommer få bättre bilder än med S95:an, men inte jättemycket.
Frågan är hur mycket sämre 1000D'n är på macro. Sen är ju min DSC-V3 helt OK på macro så länge ljuset är bra, så tills vidare klarar jag ju den biten bra.

Undras hur mycket man får för en Sony DSC-V3 om man säljer den? Finns en för 1800 på blocket just nu, men där ser man ju inte om saker sålts eller så. Skitsida. Finns en på eBay för 75 pund, men den har inga bud ens...

Jarl

Hero
krank said:
Frågan är hur mycket sämre 1000D'n är på macro.
Kameran har inget med makro att göra öht. Det är objektivets fokuseringsegenskaper som bestämmer om det är makro eller inte. Men tänker du på 18-55IS-objektivet, så är det antagligen sämre på makrofotografering än din Sony (eller en vanlig kompaktkamera). Det har en avbildningsskala på 1:2,5.

krank

Arfert said:
till rätt pris så.... :gremsmile:
Tja, jag är ju i vanlig ordning ganska medgörlig och mjäkig; men vad tycker du är rimligt? Ungefär?

krank

Arfert said:
Precis. Är ju bara att köpa till ett makro.
Frågan är hur "bara" det är. Om vi inkluderar begagnatmarknaden, hur villigt kan man komma undan om man vill ha makrolins till en Caon EOS 1000D? Jag har försökt söka lite på Ebay och så, men eftersom jag inte alls kan allt jag skulle behöva kunna om vad olika delar heter och vad jag behöver, så blir det lite svårt.

solvebring

Superhero
Förövrigt skriver du ju att macro är ett plus, inte ett måste. Så jag antar att macro inte är livsnödvändigt för dig?

Jag tycker det att om den här Canonkameran känns rätt för dig, jag menar priset är ju helt klart trevligt, så bordeinte något som inte är avgörande för dig ska få avgöra köpet.

krank

solvebring said:
Förövrigt skriver du ju att macro är ett plus, inte ett måste. Så jag antar att macro inte är livsnödvändigt för dig?

Jag tycker det att om den har Canonkameran känns rätt för dig, jag menar priset är ju helt klart trevligt, så tycker jag inte att något som inte är avgörande för dig ska få avgöra köpet.
Avgörande och avgörande; så länge jag inte kan ta närbilder kommer jag inte att kunna sälja min gamla kamera. Men det är inte den delen som jag behöver "byta ut" s a s, iom att macro faktiskt funkar hyfsat med min nuvarande.

solvebring

Superhero
Okej. Well, jag kan inte mycket om kameror och foto men jag har svårt att tänka mig att dagens systemkameror skulle vara så förbenat dåliga på närbilder. Iof beror det ju på hur nära du vill gå och hur små saker vi egentligen talar om.

... tror solvebring som möjligen inte borde uttala sig i den här tråden pga bristande kunskap, men som sett vänner ta riktigt fina närbilder av mindre saker med billigare systemkameror.