Nekromanti Köpa kamera?

Jarl

Hero
solvebring said:
Okej. Well, jag kan inte mycket om kameror och foto men jag har svårt att tänka mig att dagens systemkameror skulle vara så förbenat dåliga på närbilder. Iof beror det ju på hur nära du vill gå och hur små saker vi egentligen talar om.
Kameran i sig bestämmer inte fokuseringsavstånd, men de stora sensorerna i systemkameror gör det ju svårare att nå en avbildningsskala på 1:1 eller större. Därför ställs det högre krav på objektiv till systemkameror om det ska kallas macro.

solvebring

Superhero
Jarl said:
solvebring said:
Okej. Well, jag kan inte mycket om kameror och foto men jag har svårt att tänka mig att dagens systemkameror skulle vara så förbenat dåliga på närbilder. Iof beror det ju på hur nära du vill gå och hur små saker vi egentligen talar om.
Kameran i sig bestämmer inte fokuseringsavstånd, men de stora sensorerna i systemkameror gör det ju svårare att nå en avbildningsskala på 1:1 eller större. Därför ställs det högre krav på objektiv till systemkameror om det ska kallas macro.
Aha, okej. Tackar för infon. Då tror jag att jag är med.
Fan, det här med kameror och foto är ju intressant.

Möller

Hubert Hortlax
Vill tipsa om Cyberfoto. De har testbilder för alla sina kameror de säljer så att man kan jämföra.

Jarl

Hero
krank said:
Jarl said:
Det beror helt enkelt på hur små saker du tänker fota :gremsmile:
Säg Warmachine/Warhammer/D&D minis.
Jadu... Jag är inte expert på macrofotografering, men allt beror ju på kvalitén man är ute efter.

Det finns inga zoomobjektiv som är riktig macro, det är bara tredjepartstillverkare som skriver "macro" om deras objektiv kan fokusera aningen närmre än vad som är typiskt för ett dylikt objektiv.

Alla riktiga macroobjektiv är fasta telen, vanligtvis från 90mm:s brännvidd och uppåt. Dessa har nästan alltid en avbildningsskala på 1:1, dvs ett objekt på 1cm täcker 1cm av bildsensorn.

En mini är väl en 5cm hög? Med ett 1:1 macro skulle man kunna fota överkroppen på en mini och få den att täcka hela bilden. Med en 10+ megapixelkamera kan man då få ett rätt stor minisbild :gremsmile:

Har man ett vanligt teleobjektiv så kommer minin helt enkelt uppta en mindre del av bilden, så man får beskära för att bara få med minin. Ju mindre snitt man kan använda av bilden, ju sämre kvalité såklart.

Min rekommendation är att hitta någon som har ett teleobjektiv på upp till 200 eller 300mm och testa hur resultatet blir.

Caligo

Swashbuckler
Jag har en kamera med fast objektiv (zoom upp till x12) och tycker att det funkar väldigt bra för det jag har den till. Macrofoto funkar bra (speciellt läge för det på objektivet). Då har man ju iofs inte möjlighet att byta objektiv och kameran är ju inte så smidig som en kompaktkamera men...

I dagsläget skulle jag personligen köpa en dyrare systemkamera men om man inte riktigt har det behovet så är fast objektiv helt ok (och kan rekommenderas).

Typ:
http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/fujifilm-finepixs1800/128778.3270/

eller hellre:
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/DMCFZ45BK/panasonic-dmc-fz45

Johan K

Gammal & dryg
Jag själv har en Cannon 100D & är mer än lovligt nöjd med den. Denna kamera motsvarar mina behov av fotografera & lite till.
Har iof åxå plöjt ner lite pengar i objektiv också.. Men det är ju en annan historia.

Snow

Swashbuckler
Jag rekomenderar dig att inte köpa ett specifikt macro-objektiv. Köp mellanringar istället. De sätter du mellan kamera och objektiv och får väldigt kort fokusavstånd.
Jag har ett sett med 3 st i varierande tjocklek. De går att kombinera om man vill.

Helst ska man ha ett objektiv med hyfsad tele för att få riktigt bra bilder.

Jag har tagit denna med min 24-105 och mellanringar:

http://www.istockphoto.com/stock-photo-14342314-umbrella-cloth.php

Den är i 18MP och den är riktigt skarp i fokusområdet. Mellanringarna är ju bara luft. Det är dessa:

http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm#mellanring

Den bästa kompaktkameran är just nu Olympus XZ-1. Den har helt grym bländare (1.8-2.5), bra zoomomfång och en stor och seriös sensor. (Ja, man kan ju ta en Leica också, men den kostar dubbelt så mycket). Jag kommer nog att köpa den snart.

För mig är 10MP väldigt lagom. Faktum är att jag alltid har min kamera med 18MP inställd på 10MP. Det blir så satans stora filer annars. Som tur är ligger de flesta kvalitetskompakter på just 10MP.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Butiker jag nog inte köper mer från NatOnNet, Pixmania.

Pixmanias kundservice var rätt kass; jag ville göra ett återköp eftersom jag beställt "fel" kamera från dem. Det tog flera dagar för dem att svara på mail...
NetOnNets hemsida är kanske det sämsta jag sett; man kan inte ens logga in och se status på beställningar etc. och deras betalningssystem kraschade och brann för mig...

Nå; i slutänden blev det lite mer pengar än jag tänkte mig från början, men i gengäld blev det en butik som kändes proffsig. Cyberphoto har 100% positiva omdömen på prisjakt och jag har hört mycket bra om dem på annat håll. Sen kunde man välja mellan att köpa bara en 1000D plus IS-objektivet, eller 1000D plus IS-objektivet plus väska plus minneskort och grejer... för samma pris. De slänger med 1400:- prylar med i paketet, liksom. Grejer jag ändå behövt. "Ja tack", tyckte jag. Så nu tänker jag låtsas som om jag gjort ett riktigt klipp =)