Nekromanti Köpa laptop - några tips?

Carl Ö

Warrior
Hej!

Jag ska köpa en laptop men vet inte vilken jag ska välja. Därför vänder jag mig till er och ber om tips på vad jag bör tänka på. Om ni har några specifika modeller att rekommendera, så varsågoda. Det är också okej att berätta vilken laptop ni har och vad ni tycker om den. Synpunkter på kringutrustning mottages också.

Men först tänker jag berätta lite mer om vilka behov jag har, så att ni slipper kommer med irrelevanta tips.

Laptopen kommer att användas (kvasi-)stationärt. Den kommer främst att användas i hemmet. Den ska ersätta den gamla stationära PC:n. Anledningen till att jag vill köpa en laptop (i.st.f. en stationär) är att laptopen är lätt att fälla ihop och gömma undan. Att det dessutom är lätt att slå sig ner varhelst man önskar i hemmet med datorn är också bra. (Jag bör komplettera med trådlös router.) Men som sagt, laptopen kommer inte att vara ute och resa. Den behöver alltså inte vara särskilt nätt eller lätt. Batteritid är inte heller så kritiskt.

Vad gäller prestanda så finns det inga höga krav. Datorn jag söker kommer i första hand att användas till nätsurfning och ordbehandling. Med andra ord: kolla mejlen, läsa/skriva bloggar och forum, betala räkningar på Internetbanken - samt skriva diverse litterära alster på. Det sistnämnda betyder också att tangentbordet ska vara skönt att skriva på.

Operativsystem? Windows 7 är okej.

En sak till: Datorn bör nog ha en minneskortläsare så att jag enkelt kan ladda över bilder från digitalkameran. (Jag ägnar mig dock inte åt bildbehandling i någon högre grad, så datorn behöver inte vara anpassad för sådant finlir.)

Pris? Det vore ju schysst om burken inte kostade så väldigt mycket mer än säg 6000 kr eller så... (Billigt är bra! Men prisvärt är bättre!!)

Låt kommentarerna flöda...
:)

Tack på förhand
/Calle

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det viktigaste vad gäller laptops tycker jag är kylning. Många laptoptillverkare just nu pressat in så mycket prestanda de kan... för det märks inte i butiken att datorn dör mot slutet av en tvåtimmarsfilm eller en halvtimmes spelande av något grafiktungt spel.

Tyvärr är kylningen inget som brukar synas när man läser om burkarna, så här får man lita till djungeltrummorna...

Carl Ö

Warrior
krank said:
Det viktigaste vad gäller laptops tycker jag är kylning. Många laptoptillverkare just nu pressat in så mycket prestanda de kan... för det märks inte i butiken att datorn dör mot slutet av en tvåtimmarsfilm eller en halvtimmes spelande av något grafiktungt spel.

Tyvärr är kylningen inget som brukar synas när man läser om burkarna, så här får man lita till djungeltrummorna...
Bra tips, krank! Men som du säger... svårt att få någon bra känsla för kylkapaciteten "bland hyllorna på Media Markt". Förresten, har du/ni någon återförsäljare att rekommendera?
/C

Big Marco

Läskig
Utan att predika så gillar jag HP:s datorer och ogillar Acers (de är som fuskbyggen). Just tangentborden på HP:s maskiner känns rejäla - jag skriver alla mina rollspelsalster på just HP-maskiner.

En sak att se efter idagsläget är att burken har USB3-stöd. Om du skall använda den för bordsbruk skulle jag också titta efter en med lite större skärm (17") och även kolla efter en med ett nummeriskt tangetbord.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den Upplyste Despoten said:
Utan att predika så gillar jag HP:s datorer och ogillar Acers (de är som fuskbyggen). Just tangentborden på HP:s maskiner känns rejäla - jag skriver alla mina rollspelsalster på just HP-maskiner.
Det kan jag skriva under på.

Min erfarenhet av Dellapparater är också överlag bra, Dell har jag här på jobbet. Där har jag svårt att uttala mig om nyare manicker dock, den jag har är en latitude E5400, som är inkopplad i extern skärm, mus och tangentbord.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

En sak att se efter idagsläget är att burken har USB3-stöd. Om du skall använda den för bordsbruk skulle jag också titta efter en med lite större skärm (17") och även kolla efter en med ett nummeriskt tangetbord.
Jag brukar puffa för Lenovo Thinkpad, robusta maskiner som tål världen. (Jag hade med mig en sådan till Afghanistan för två år sedan och den stördes inte av det allestädes närvarande sanddammet.)

Jag haft två Dell-maskiner och båda har fått problem med fel i tangentbordet.

Arfert

Facit
jag har köpt bra begagnade bärbara (två Thinkpads) från reuseIT. Bättre än att köpa en billigare plast-skit på en dator-stormarknad. Garanti får man också. De var som nya.

Den här eller den här skulle kunna vara nåt, om smärtgränsen går vid sextusen ink moms. Mycket bättre byggda datorer än en budgetbärbar. Tangentbord, byggkvalitet och sånt är ju extra viktigt på en bärbar, tycker jag.

En usb-kortläsare köper man ju för en hundring separat, som tar alla kort. Det är inget som jag tycker ska vara avgörande för datorval.

De datorer jag köpte låg på 2500-3000 kr, och de funkar toppen. Den ena kör jag ubuntu på, den andra sjuan (som jag skaffade separat).

Jarre

Swordsman
En sak att se efter idagsläget är att burken har USB3-stöd.
I Carl Ös prisklass är nog detta en omöjlighet. USB3 är fortfarande så nytt att det kostar mer än det smakar för en vardagsanvändare. En snabb koll på Prisjakt avslöjar att de billigaste bärbara med USB3 hamnar i prissegmentet kring 10k (Asus), medan tekniken generellt bara sätts in i bärbara med prestandafokus i prisklassen 20k+. Visst, det är schyst med grymma överföringshastigheter, men definitivt inget att hänga upp sitt köp på.

Arfert

Facit
Håller med, tangentbord är viktigt. HPs är bra, personligen gillar jag Thinkpads bättre, men det är en smaksak.

Har köpt just Thinkpads enbart för att skriva på. Min favorit är en liten IBM X60... Vinner kanske inga designpriser, men är otroligt smidig att ta med, och superkvalitet på bygget. Tål att bäras runt på.

Carl Ö

Warrior
Tack för alla tips.

max 6000 kr för datorn var ett tillhöftat önskemål. Om jag måste betala mer för att få det jag behöver så gör jag det. Men inte hur mycket som helst... Hörde just om en kollega som köpte en bärbar dator för beräkningsändamål; fyra processorer, massor av snabbt minne etc. Han gav mer än 30 000 kr för sin. Men sån är inte jag.
;-)

Återigen, tack för all input!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
http://www.inregodirekt.se/

Här kan du köpa en uppfräshad begagnad med garanti för halva slanten...

Seriös firma för övrigt, jag har handlat av dem några gånger.

--

Givet vad du skall ha datorn till kommer du att klara dig bra med en något år gammal maskin.

Mathias

Veteran
Köpte mig en sådan här [ http://www.techarena.in/files/image/revi..._1100_front.jpg ] för ett halvår sedan och måste säga att jag verkligen är helnöjd. Då kostade den 6000:- men nu får du en med större hårddisk för samma pris. Windows 7, 4 ram minne (kan uppgradera till 8), 2 GHz Intel Pentium processor T4200, 250 gig hårddisk, bra batteritid. Den har dessutom sifferkeyboard som vanliga stationära tangentbord har (se bilden).

-Mathias

Arfert

Facit
wilper said:
http://www.inregodirekt.se/

Här kan du köpa en uppfräshad begagnad med garanti för halva slanten...

Seriös firma för övrigt, jag har handlat av dem några gånger.

--

Givet vad du skall ha datorn till kommer du att klara dig bra med en något år gammal maskin.

Ja, inrego är också bra... frun har köpt en där. Men reuseit är lite billigare, tror jag på samma burkar.

Carl Ö

Warrior
Med ledning av era svar så kan jag nu tillägga att jag premierar stor skärm (17 tum) och numeriskt tangentbord.

Kan tilläggas att min jobbdator är en Dell (Precision M4300), 2 år gammal, Win XP, och den är jag helnöjd med. Kanske är skärmen lite för glansig, men det stör mig inte så mycket.

Jag ska försöka beställa/köpa före helgen.

Jag kan bekräfta att den laptop jag söker inte kommer att tjänstgöra som speldator. Så det finns inga höga krav på grafiken. Integrerat duger (eller bör man alltid ha separat grafikkort för att kunna byta om det går sönder?)

Mvh Calle - cyklar hem alldeles strax

Arfert

Facit
Carl Ö said:
Med ledning av era svar så kan jag nu tillägga att jag premierar stor skärm (17 tum) och numeriskt tangentbord.

Kan tilläggas att min jobbdator är en Dell (Precision M4300), 2 år gammal, Win XP, och den är jag helnöjd med. Kanske är skärmen lite för glansig, men det stör mig inte så mycket.

Jag ska försöka beställa/köpa före helgen.

Jag kan bekräfta att den laptop jag söker inte kommer att tjänstgöra som speldator. Så det finns inga höga krav på grafiken. Integrerat duger (eller bör man alltid ha separat grafikkort för att kunna byta om det går sönder?)

Mvh Calle - cyklar hem alldeles strax
Separat grafikkort är alltid att föredra, men är svårt att få med din budget. Om du inte väljer en begagnad då.

Den här datorn från HP tror jag passar dina specar bra.