Nekromanti Köpa Nook från USA?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är inte egentligen i någon brådska i några köpeplaner eller så, men de senaste dagarna har jag försökt läsa in mig lite på olika tablets och E-boksläsare.

En grej jag insåg tidigt var att även om E-ink är en fascinerande teknologi, så passar den inte mig så bra. Dels för att den är så beroende av ljus från omgivningen, och dels för att det är svartvitt.

Jag har nu under hela hösten läst böcker på min iPod Touch, typ 40 minuter om dagen. Utomhus under promenad hem från jobbet. Jag upplever inte att mina ögon protesterar.

Nå; en tablet. iPad är out of the question; dels kostnaden, dels gillar jag inte Apple av ideologiska skäl. Jag vill hellre, så Linuxanvändare jag är, ogärna knyta upp mig alltför mycket i iTunes.

Det finns ett gäng tablets på G eller ute på marknaden. Asus har nåt på väg, det kommer också en baserad på nokia/Intels Linuxbaserade OS MeeGo. Kno verkas asball men tyvärr lite tung - och interfacet verkar inte 100% responsivt i de demos jag sett.

Så snubblar jag över Nook Color. Barnes & Nobles Kindleutmanare Nook kände jag till, men hade förkastat pga framför allt typ E-inket. Jag fick idag reda på att den kör Android dock, vilket torde betyda vissa möjligheter till hemmahacking och sånt.

Men... Nook Color. 249 dollars. Nånstans mellan tablet och E-boksläsare, typ. Också Androidbaserad. Läsa PDF:er i färg? Sign me up. Priset är en bit lägre än paddan också, om man konverterar rakt av blir det typ 1600:- just nu.

Så, om ni ursäktar denna långa rant... Om jag skulle fundera på att köpa en Nook, vad behöver jag tänka på? Hur stora bekymmer kan det bli av att försöka köpa en sån här pryl och få den fraktad till lilla Sverige? Att jag lär behöva fixa ny AC-adapter och så fattar jag, det är jag beredd på. Men tull och sånt?

Erfarenheter? Eller vet nån nåt ställe där man kan köpa Nook Color i europa?

krank

Praktiskt att deras exempel var på 1600; då gjorde de ju alla uträkningar åt mig. Så en 2300:- eller så kan man räkna med som värst alltså?

claes

Swordsman
Kolla moms och liknande för elektronik. Det kanske är samma som i deras exempel, lite osäker där.

Jag tror det är som värst. Ibland slinker det igenom och man slipper tullavgift.

Det bör gå att kringgå tull om det är en gåva. Det är därför man ofta kan välja gift wrap på många amerikanska ställen. Dock står ju alltid värdet på varan på fraktlappen men om ordet "gift" finns med också ska det bli lite billigare. Jag kan ha fel men jag är ganska säker på att det finns något trix med att ange det som en gåva. Det kan vara värt att kolla upp.

krank

claes said:
Jag tror det är som värst.
Då känns det fortfarande förhållandevis OK, faktiskt. Det blir ändå en del tablet för pengarna. Kollar man upplösningen kontra skärmstorleken är det bara Galaxy Tab som finns tillgänglig i sverige, och den går ju på 5-6000.

krank

Sereg said:
har du kollat nåt på Archos 101? Verkar vara en schysst platta, med prestanda jämnförbar med iPad. Archos har nån modell med 7"-skärm också.
Archos 101 blir rätt stor för min smak, kostar 3000:- och har lägre dpi. Samma upplösning som Nook Color, men större yta. Archos 7 Home Tablet är billig, ligger ungefär lika som Nook Color, men lider också av låg dpi. 800*480 pixlar på 7" blir inte så snällt mot ögonen om man ska läsa...

101:an har längre batteritid och något snabbare processor än Nook Color, 7 Home Tablet har likvärdig batteritid (något lägre) och sämre processor.

Så japp, har kollat =) Tackar för tipsen, nu fick du mig att jämföra specs ordentligt iaf.

krank said:
Praktiskt att deras exempel var på 1600; då gjorde de ju alla uträkningar åt mig. Så en 2300:- eller så kan man räkna med som värst alltså?
Beror på frakten. I exemplet är det 50:- frakt vilket låter som väldigt lite för det du vill ha. Det kan nog alltså bli mer, men inte så mycket mer.

Ett sätt att komma runt tullen är att låta någon du känner i USA köpa den och sedan skicka den till dig som gåva.

krank

Faehrengaust said:
Ett sätt att komma runt tullen är att låta någon du känner i USA köpa den och sedan skicka den till dig som gåva.
Låter bra i teorin. Synd att jag inte känner nån i USA...