Nekromanti Köpa rollspel, Eon III kanske, eller inte?

solvebring

Superhero
Nej jag kan verkligen inte bestämma mig. Det är ett förbaskat otyg det här med att skaffa sig fler rollspel. Så här är det för mig varje gång. Jag är skitsugen på ett spel och när jag väl kan prioritera lite spelköp framför familjelivets alla utgifter så blir jag osäker på vad jag ska slå till på. Varför vet jag egentligen inte men jag vill liksom inte gå miste om något och ångra mig i efterhand. Man vill ju köpa ett rollspel att få nya sköna upplevelser med.

I det här fallet är det Eon III som jag varit skitsugen på jättelänge. Jag har dock bara spelat yttepytte Eon II. Med andra ord är mina erfarenheter knappa. De forumiter som diskuterade med mig då jag ville påstå att Eons rollperson var dålig för att den var "överdetaljerad", fast som då istället fick mig att inse att Eon är valmatat och coolt, fick mig att inse att jag och Eon fått fel start, eller möjligen fel SL. Med andra ord fick jag istället upp ögonen för Eon och av det jag sett och kikat på, bland annat genom Fenix verkar hur underhållande som helst.

Det jag gillar med Eon - eller tror mig gilla med Eon - är att det har en så välfylld och skön värld som erbjuder det ena efter det andra. Det känns som om det är lite kvalitet på dess fantasy eller vad jag ska säga. Den känns inte tafflig och plastig som så många andra fantasyspel som ständigt följer klassiska mönster kan göra. Eon har sina egna varelser och en egen approach till det mesta, eller har jag fått allt om bakfoten? Förövrigt så gillar jag ju verkligen fantasylitteraturen och har väl mestadels slösat bort alla mina rollspelsår på fantasyspel. Ja... Trots det har jag aldrig ägt ett Eon.

Nåväl, jag blir ändå osäker på vad jag ska införskaffa. Ska jag till exempel skaffa Götterdämmerung istället, eftersom settingen verkar hur tuff som helst, eller ska jag möjligen slå till på Noir som totalt som spel verkar asagrymt, eller Noctum...? Som ni ser funderar jag just över svenska speltitlar. Har funderat på utländska spel med och ja, ska köpa ett nytt sådant också men där har jag sedan länge redan bestämt mig för Dragon Age.

Ursäktar förresten att jag kommer dragande med en sådan tråd igen men jag blir helt enkelt lika fundersam varje gång inför spelköpen numera.

I övrigt söker jag ett spel med hög "spelighet". Jag vill ha mycket material att jobba med. Jag skulle tycka det var trevligt ett spel som erbjuder mycket att bygga eget av liksom att använda som det är. Med andra ord är ett välutvecklat spel med lika mycket frihet till att själv utveckla något jag känner mig sugen på.

Karl Olsson

Veteran
Eon III har jag också funderat på att skaffa nu. Håller med dig om att det känns som en välgjord värld men främsta anledningen är nog att jag vill prova på det detaljerade regelsystemet. Frågan är om de övriga i spelgruppen orkar med det.

Götterdämmerung verkar också intressant men jag föreslår nog att inte köpa det eftersom i och med riotminds online tjänst så ska hela spelet uppdateras med bättre regler till exempel.

solvebring

Superhero
Kan förövrigt tillägga att det mest blivit utländska titlar på senaste tiden och att jag just därför är sugen på något svenskt i hyllan igen. Det är dock inte något egentligt krav, det bara känns bra.

solvebring

Superhero
Götterdämmerung verkar också intressant men jag föreslår nog att inte köpa det eftersom i och med riotminds online tjänst så ska hela spelet uppdateras med bättre regler till exempel.
Sant, och förövrigt så är det jag hört om Götter regelmässigt inte särskilt bra saker.

Karl Olsson

Veteran
Nej, men det nya skulle vara i stort sett likadant som Trudvang och det är enligt mig ett bra system.

Andra rollspel jag tycker verkar vara intressanta är nog Coriolis och det nya Western. Fast jag vet inte så mycket om coriolis egentligen.

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Sant, och förövrigt så är det jag hört om Götter regelmässigt inte särskilt bra saker.
Tja, det är trad. Ett tradspel är lika gott som ett annat, eller hur man säger =)

Till skillnad från en del andra Riotmindsprodukter är det inte levelbaserat, utan är av vad jag sett ganska... eh, bekant. Man slår fram grundegenskaper (som känns bekanta), spenderar poäng på färdigheter, man slår under FV eller 5*GE för att göra saker... Det är väldigt, väldigt, väldigt bekant allting.

Och snygga böcker. Och tämligen kasst språk. Det ör ju Riotminds trots allt.

Däremot är det rea på Götter på SF-bok just nu, jag passade på att komplettera. Det jag hört är att det egentligen ska vara ganska lite värld i grundböckerna, att man måste läsa t.ex Sub Rosa-boken för att få lite fläsk på benen så att säga.

Har dock inte hunnit läsa böckerna ännu; de är dock ganska tunna så de kommer nog att locka, när jag känner för att minska min läslista...

Poseur

Swashbuckler
Jag skulle sattsa på Noir faktiskt. Även om EOn III är bra och med detaljerad värld och så. Men Noir är ett så underbart spel rakt igenom. Visst så är det ett tradspel men med vissa indieinslag och berättandet och karaktärerna står verkligen i fokus. Världen är underbar och man får flera olika idéer på karaktärer och händelser för varje sida man läser i den boken. Liksom tillochmed reglerna ger stämning och de lyckas även leverera den stämningen som den inger. Noir är verkligen ett ypperligt spel som förtjänar en plats i hjärtat hos alla rollspelare är intresserade utav människans mörkare sidor och förmåga till att överleva mot alla odds.

/Poseur blev lite Noirsugen nu

Botulf

Hero
När det kommer till Eon så har jag alltid varit kluven. Även rejält nedbantat (alltså strunta i typ varenda frivillig regel) ändå mer avancerat än säg DoD Expert/DoD91 , vilket jag själv inte tycker är särskilt bra om man är mer "casual" med sitt spelande och inte vill plugga in lika mycket utan mest kunna plocka fram böckerna och lira någon gång varannan-vartredje månad (dock bättre i avseende av strömlinjeformning mellan regler). Alltså det kräver uppmärksamhet att behärska fullt ut (sedan finns det ju inbitna Eon-nördar som givetvis tycker Eon är himla busenkelt). Fördelen med Eon är väl mest Mundana som jag tycker rymmer det mesta ur den klassiska fantsymenyn. Det känns i alla fall som det mesta är försökt att ha en förankring i världen istället för spridda random. Typ en dungeon är inte bara en dungeon utan en fornlämning från riket XXXXX som gick under därför si och så på grund av XXXXX och därför kanske man kommer mest stöta på monster XXXXX och hitta det eller det typiska föremålet/skatten för den kulturen. Eller i alla fall det finns alltid bra inspiration att hämta för sådana grejer(kanske dåligt exempel då Eon har väl aldrig varit ett lämpligt dungeoncrawl spel men du hajar principen). Det är ju utmärkt speciellt till pseudohistoriska äventyr och världen innehåller det mesta man kan kräva av klassisk fantasy utan att vara för spretigt. Spelet i sig är ett stabilt hantverk och egentligen i grunden samma som gamla DoD strömlinjeformat, fast med massa mer detaljer. Men det är du nog redan medveten om.

Angående GD:
Som redan är nämnt så är ju GD lite tunt på kampanjmaterial och lite för mycket regelpill. Men egentligen inte särskilt mycket mer regelmek än säg DoD6 Reviderade/DoD6 Expert och jag inte tycker det riktigt passar sig för genren som GD är avsett för; mystik- och konspirationsäventyr, sekter med övernaturligheter och monsterjakt. As Krank said: Allt är väldigt bekant från DoD, CoC och Mutant etc.
Sub Rosa tycker jag är såpass viktig för GD att det skulle inte kännas som en egen setting på egna ben utan den. (jag menar hur komplicerat att själv klura ut 1700-tal + CoC fast med klassiska varulvar och vampyrer och inga tentakler?). Sedan är är iof den historiska faktabiten inte helt viktig för GD då det är väl tänkt som ett alternativt mörkare Europa med monster i knutarna och dold hemlig historia som idag är bortglömd. Alltså det finns en del utrymme för att ta egna friheter. Men den känns ändå som det saknas lite för mycket i grundböckerna. En egen mytologi och någon sorts metaplot saknas helt utan just konflikt mellan vetenskap, ockultism och religion (nu ska väl RM fixa det i nya onelinetjänsten GD2 och piffa upp reglerna till mer DODT stuk än DoD6 Expert. Inget jag själv kommer begagna mig av dock). Sub Rosa ger en del intressanta metaploter att använda sig av. Annat plus är som sagt att RM faktiskt gör snygga böcker.
Om man ska satsa på GD fullt ut så tycker jag även En Garde är en bra-att-ha bok vid sidan om för settingdetaljer. Även monsterboken Malleum Monstrorum till CoC kan vara händig. Regelmässigt finns inga stora problem att anpassa från CoC till GD och GD:Sub Rosa flörtar ordentligt med CoC. Fast det blir ju en del böcker att inhandla.

Attans att RM produkter blivit så jäkla billiga efter att man skaffat typ alla för inte ens ett år sedan ;(

hakanlo

Hero
Jag har haft precis samma fundering som du - lust att köpa ett nytt spel, men vad?

Jag funderade på ungefär samma spel som du. En premiss var att jag är smärtsamt medveten om att spel jag köper ofta blir mer lästa än spelade -- det är intressant, ett spel som ser ut att vara kul att läsa har därmed en stor fördel. Följande blev nu utfallet.

Eon III. Jag känner stor sympati med Eon som företeelse -- ett levande, väl utbyggt svenskt spel med en detaljerad värld. Men. Jag har testat det förut, och reglerna var inte min kopp te, av olika skäl. (Det främsta är faktiskt så banalt med att jag inte gillar grundmekaniken "slå om för att se om du misslyckas"! Ja, och så att det gått alldeles för tungt att spela, förstås) (Finns det någon som gjort ett Eon Light? Det har väl diskuterats hundra gånger tidigare, men finns det något? Någon som vet?

Noir. God kandidat. Ser trevligt ut. Gillar verkligen projektet och konceptet. Men. Det känns inte som ett levande spel, alltså, det sker inte direkt någon publicering och jag känner inte till folk som verkligen spelar det. (Kan någon rätta mig om detta är fel?)

Götterdämmerung. Ser vid första påseende intressant ut. Intressant ny setting. Men. De recensioner och annat jag läst om spelet är inte lovande. Verkar mest vara DoDT-regler, massa beskrivningar av färdigheter, inte mycket setting och värld. Gick bort. Verkar dessutom gå in i någon sorts webbtjänsthistoria med nya regler. Alltså tveksamt om det är ett "levande" spel i nuvarande version. En hel del kritik för språketbruket -- stort minus.

Operation Fallen Reich. En god kandidat, men settingen intresserar mig inte så mycket. Känns inte heller som något för läsningens skull (hur är det med det engelska språkbruket i detta spel? Någon som kan kommentera det?) Verkar dock snyggt och trevligt. Får se, kanske.

Så till vad jag i faktiskt på sista tiden läst (och köpt) och kan rekommendera eller inte. Du vet säkert allt nedan redan, men jag dristar mig till att dela att snabbrecensera dessa utvalda spel.

Supergänget. Älskar det, askoolt, kul att läsa (men kort, förstås). Men kanske inte riktigt enligt dina önskemål (speligt, vidarebyggbart).

Evolutionens barn. Trevligt, ganska intressant att läsa. Lever inte upp till spelighetskravet (fokus ligger på annat). Kommer nog inte att spelas av mig, tyvärr. Men prisvärt och sympatisk prismodell. Det i sig är värt en rekommendation.

Saga. Det har du redan. Men mycket trevlig läsning! Bra funktionellt spel. Levande. 99 kr på SF. Givet köp!

Coriolis. Trevlig läsning. Härliga bilder. Ganska traditionella men streamade regler. Ganska mycket setting i boken. Jag har dock lite svårt att relatera till den. Levande spel.

En Garde III. Köpte PDF-en (lite av ett stödköp). Har inte läst klart. Spelet ger en mycket gedigen historielektion om Frankrike anno 1700. Väldigt traddigt. Verkar genomarbetat, tjockt. "Beta-version", alltså kanske inget att, som du önskar, bygga vidare på. Jag känner dock viss ambivalens för detta spel -- vad är det egentligen? Historisk simulering? Värsta swashbuckling grejen? Och så lite magi och grejs på ett hörn.

Och så slutklämmen. När jag nu hade lust att köpa ett spel, bara för ett par dagar sedan, vad blev det faktiskt? Jo, det blev Warhammer Fantasy Roleplay. Verkar vara något nytt, även jag ville ha "spelighet". Nyfikenheten stimulerades även av det stohej runt spelet man stöter på här och där. Verkar vara snygga grejer. Det var dock slut på SF och på ett par nätbutiker. Tips: Bokus har det faktiskt, för 621 spänn, inklusive frakt.

Arfert

Facit
Bra sammanfattning... nu har jag ju nästan alla de där spelen (utom En Garde III, men det är bara en tidsfråga)...men har inte spelat alla. De som jag är mest sugen på att testa ordentligt är nog Coriolis, Fallen Reich och Noir. Coriolis provade jag på SSK, och gillade. Eon III tycker jag är för mycket jobb... men är värt att ha i referensbiblioteket.

Botulf

Hero
Hakanlo said:
Jag känner dock viss ambivalens för detta spel -- vad är det egentligen? Historisk simulering? Värsta swashbuckling grejen? Och så lite magi och grejs på ett hörn.
Har speltestat En Garde 3 endast en gång för ett par månader sedan men här är mitt intryck:
Ja det är ett vanligt tradspel. Stabilt regelverk för just för att gestalta swashbuckling spel utan att för mycket krusiduller. Eftersom det var sådär film-aktigt så ges det generöst med s.k matinépoäng(a.k.a hjältepoäng) vilket snabbar upp en hel del("tre banditer dör av när du avlossar dina pistoler och drar ditt svärd hoppar över tunnorna och sticker ned den tredje", "Jag svingar mig i takkronan och hoppar ut genom fönstret och landar i ett hölass" hjälper till att få mindre av "vad har jag för mod och vad blir det i fallskada om jag misslyckas rassel rassel rassel öhh..vilket sidan stod fallskadan på"), samt att man kan återvinna dessa under spelets gång. Det bygger på välgrundad efterforskning historiskt sett och verkar innehålla precis det man behöver för spel i den aktuella tidsepoken. Jag har aldrig spelat En Garde 2 men i kampanjdelen så är det mycket bra välgrundad generell väldsinfo och bitvis rätt inspirerande (om man gillar det historiska temat dvs). 3:an ska dock i grundboken vara mer centrerad kring just Frankrike istället för att få större fokus. Även så har vad jag förstått En Garde tidigare inte upplevts av folk att gestalta spelets avsikt att också kunna vara mer likt typ Pirates of Caribean-swahbuckling med mer övernaturligt och mystik utan uppfattats som mer ett spel med helt realistisk historik inriktning (vilket det också till stor del har) och inte så fartfyllt och tillika så var det inte så inspirerande estetiskt(nya ser skitsnyggt ut efter bilderna i senaste Fenix tycker jag). Därför så fokuserar man i nya versionen på att lyfta fram det som är mer "awesome" vad jag förstått.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Till skillnad från en del andra Riotmindsprodukter är det inte levelbaserat, utan är av vad jag sett ganska... eh, bekant.
Det var ju bara den absolut första versionen av DoD6 som var levelbaserad, och den har varit slutsåld sedan lääänge.

För övrigt var den ganska bra. Troligen min favorit av RM's DoD-versioner. Kanske för att den kändes väldigt retro (jag luras lätt att missta nostalgi för kvalitet).

hakanlo

Hero
Ja, det stämmer, det nya (EN3) är snyggt. Och ja, det fokuserar tydligt på Frankrike. Det är det enda kapitel jag verkligen läst än, och det är gediget. Ganska trevlig läsning, ska sägas. Intressant med Matinépoäng... det förstärker väl då spelets karaktär däråt, svinga sig i takkronor och liknande.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Själv har jag spelat Eon i ca tolv år nu, så jag kanske är lite partisk, men här kommer min åsikt:

Eon 3 är en grym förbättring i känsla från tidigare versioner. Tyvärr menar jag främst i hur mycket extra gojs som finns i SL-guiden. Reglerna är fortfarande tunga och otympliga (och ändå spelar jag med dem... varför?)

Den stora vinsten Eon har är just spelvärlden. Eftersom du ändå är van fantasyspelare skulle jag nog säga att du vinner mest på att skaffa tilläggsböckerna och köra med ett regelsystem som är välbekant och bekvämt för just dig. Eons regler har en hel del grisiga detaljer i strider som kan vara makabert intressanta och underhållande (om man är som mina spelgrupper brukar vara), men är du inte detaljfetischist så är det inte sagt att du kommer njuta så mycket av det.

Däremot ÄR de två regelböckerna till Eon 3 bra referenser. Det finns trots allt en del saker i spelmekaniken som fungerar på intressanta och användbara sätt. Oftast är det när man kommer till strid eller magi som nya spelare brukar lägga sig och sova.

solvebring

Superhero
Okej, ja jag är just lite kluven över vilket paket jag skulle köpa i så fall. Det känns som om grundboxen är ett bra alternativ, att få formulär, äventyr och tärningar med. Fast spelvärlden är just det som verkligen drar och den del som är mer omtalad än allt annat (i alla fall i positiv väg eftersom de flesta klagar på regelverket) så atlaspaketet med regler + atlas känns väldigt lockande.
Hur som helst vill jag ha reglerna också, som du säger, det kan vara en bra referens.

... Problemet återstår dock, om jag ska slå till på det eller något annat.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Om du köper regelboxen och/eller atlasboxen så skulle iaf inte jag tycka att du har slösat bort pengarna.

Andra rollspel har jag inte jättebra koll på, men om du gillar mycket bakgrundsmaterial så kan det ju vara värt att kolla vilka som har mest/det fortfarande produceras till.

solvebring

Superhero
Ja, jag tror att jag ska sluta tänka, grubbla och jämföra så jävla mycket. Det är bara till besvär. Allt pekar ju mot Eon. Det är det jag varit sugen på att ställa i hyllan en tid nu och det som känns bäst i maggropen. Jag menar, det är ju bara att köpa t.ex. Noir nästa gång eller så. Hur som helst ska ju ända de flesta spelvärda spelen in i hyllan en vacker dag.

Fast ska jag köpa Eon III Box med SB + SG, Diamantäpplet, formulär och tärningar eller ska jag köpa Eon III + Atlas Box med SB + SG, Geografica Mundana, Encyklopedia Mundana, Fjärran riken, Kartbok + kartor?

Grunboxen är ju klart billigare och ett äventyr är alltid kul, tärningar och formulär däremot spelar ingen större roll. Tror jag redan har 2-3 paket med Eontärningar hur som helst, och formulär skriver jag ut ändå. Atlasboxen är mastig som tusan och går därför på en hel del mer. Dock får man ju allt underlag till världen - eller?
... Kort och gott, vad behöver man egentligen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Förhandstitt på En Garde! III

Eftersom En Garde! III nämns här kan jag passa på att säga att ett utdrag ur boken finns tillgänglig om man vill kolla på den närmare.

Nu kan ladda hem den här. Det är en del av beta-versionen som finns upplagd där. Mer information om spelet kan man läsa på spelets presentationssida.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Den med atlasboxen är definitivt bäst. Geografica är en bra bok, men jag har inte hört några bra saker om Regnsynd.