Nekromanti Köpa rollspel, Eon III kanske, eller inte?

Wilmer

Hero
Regnsynd är det medföljande introäventyret. Riktigt trist, går typ ut på att man ska gå runt i en tråkig by och vara magiskt bakfull. Jag gillar Eon III dock men man ska inte använda det till något det inte är gjort för!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Fast jag menade att jag inte hört något bra om varken regnsynd eller diamantäpplet :gremwink: Ledsen att det föll bort en del där.

solvebring

Superhero
Jag gillar Eon III dock men man ska inte använda det till något det inte är gjort för!
Har hört flera säga det nu. Vad är det egentligen som menas? Enda stunden säger folk att reglerna är tunga, fast att det å andra sidan är lugnt för att i princip alla regler är frivilliga. Alltså borde väl Eon vara rätt enkelt att göra till vad man vill att det ska vara - eller?
Jag menar, vill jag spela med bara de absolut nödvändigaste grundreglerna så kan jag väl det eller, om det mesta andra är frivilligt och därmed möjligt att skära bort?

... Jag blev tvungen att fråga, finner detta lite konfunderande faktiskt. :gremsmile:

Wilmer

Hero
Saker Eon gör dåligt: stora detaljerade strider, går enormt långsamt. Mer än 4 inblandade i en strid så blir det segt. Det är roligt att bli skadad i Eon dock eftersom det är gratis drama när man behöver stoppa blödningar/ta hand om infektioner eller köpa löständer. Det Eon dock kan göra är att ha en lång fin färdighetslista som dessutom har riktlinjer för hur du använder en färdighet. Dessutom finns det regler för magi/magiskapande, schamani och hur man ber gudar om tjänster eller stiger i rang i gudens ögon. Jag är inte speciellt förtjust i Mundana men eftersom den rippar verkligheten och flera stora fanatayverk så kan man spela i stort sett vilken miljö man än vill där och det finns lite stöd för det i de olika landsmodulerna.

Det går heller inte att garantera att någon blir en hjälte, i Eon tappar man sitt svärd och halkar och svimmar. Om alla är medvetna om att hjälte är något man blir, inte något man är så är det inget problem dock!

Jag har bara spelat två kampanjer där Eonsystemet varit det bästa valet och inte bara duger:

Hitmen för Ormguden (finns på krönikeforumet), en ganska öppen kampanj med ett tydligt mål, mängden av slumptabeller och den färdiggjorda världen hjälper till att skapa roliga situationer. Typ, spelarna ska ut i skogen och leta efter örter att göra gift på. Det är den 5e maj, Bobby som kan sitt Eon påpekar att det är trollens parningssäsong. Oh shit.

Rödfjädrarna, gritty Ghostbusters i medeltiden. Inspirerat av Myth the Fallen Lords och The Witcher. Små band av legoknektar rider runt i kärr och och nackar häxor, typ. Alla kan dö i en fight men det gör inget eftersom man lätt får en ny rollperson från organisationen. Jag skulle tro att typ A Song of Ice & FIre skulle funka bra i Eon eftersom det handlar mer om saker som inte täcks av regler (intriger) men också om saker Eon har stöd för som typ förläningsbygge, fältslag och att få hemska brännskador.

solvebring

Superhero
Tackar Wilmer, du är en klippa. Det här är lite mer tydliga väsentligheter, sådant som jag verkligen är intresserad av att höra. Såg förresten att det finns en magibok till Eon. Finns dock den grundläggande magin med i grundböckerna, eller inte alls?

Låter förövrigt rätt bra och jag blir faktiskt än lite mer sugen på att få läsa igenom alla de här underhållande detaljerna.

Phelan

Hero
Som du säger så går det att välja rätt fritt hur mycket eller lite av de frivilliga/avancerade reglerna man vill använda.

Jag tycker dock inte att det lämpar sig för riktigt high fantasy om du vill ha hjältar som skall kunna vada genom goons. Alla kan få in en bra turträff, och systemet med Obegränsade slag gör att svårighetsökningar snabbt gör handlingar knepiga även för riktigt skickliga rollpersoner. Man skulle kanske kunna komma runt det genom att öka användningsområdena för Ödestärningarna, som att till exempel få överleva den fruktade skadan på inre organ - en dödsdom om du inte har en cirefalisk kirurg i din packning.

Rent pedagogiskt så svär jag över stridskapitlet. Uppdelningen mellan grundregler, avancerade regler och frivilliga regler är inte uppenbar och man kan hinna yttra ganska långa förbannelser för att hitta var en viss regel faktiskt står.

(Jämfört med Götterdämmerung är det ändå lugnt, deras problem är ju idiotin med alla fördjupningar som ingen kan lära sig vad de gör, vars namn inte ger någon hjälp och som står i bokstavsordning istället för att på något sätt vara knutna till respektive färdighet. Ett typexempel på när estetik fått gå före användbarhet.)

En av de stora fördelarna med Eons värld tycker jag är att det är lätt att hitta inbyggda konflikter överallt som är bra äventyrsuppslag. För den som gillar fiskstank är det otroligt lätt att arbeta med världen.

Mvh / Phelan

Wilmer

Hero
Grundboken innehåller kompletta regler för att kasta besvärjelser och ritualer samt en helt OK magilista, magiboken innehåller regler för att forska fram egna besvärjelser samt regler för hur man konstruerar trollformler enligt samma mall som de som ingår. Den har också lite fler besvärjelser och effekter och lite fluff som olika magikersällskap eller traditioner. Jag är inte lyrisk över magisystemet men magiker känns ändå väldigt "balanserade" då magi inte är universallösningen för allt.

solvebring

Superhero
Okej, det låter ju bra. Då slipper jag köpa magiboken också och har därmed slantarna till Dragon Age kvar så att även det blir av. :gremsmile:
Jag borde nog slå till snart, jävla mig.

solvebring

Superhero
Re: Köpa rollspel, Eon III kanske, ja!

Så, då har jag äntligen lyckats få tummen ur och beställa Eon III + Atlas. Puh, nu känns det skönt. Nu är det avklarat och de andra spelen får vänta till någon annan gång. :gremsmile:
Stort tack till alla här som hjälpt mig att göra upp med min beslutsångest. ... Än en gång.

ripperdoc

Myrmidon

Nästa gång du får pengar, köp Noir. Du kommer inte ångra det. Ett mycket gediget spel, där grundboken räcker långt. Eon med Mundana har oändligt djup, men kräver att man köper böcker med jämna mellanrum för att stilla nyfikenheten :gremsmile:

(har aldrig känt att Eon "tagit slut" efter 10 års spel, däremot har jag mer eller mindre slutat använda reglerna)

solvebring

Superhero

Nästa gång du får pengar, köp Noir.
Jo då, Noir ligger nog nu som nästa prio 1 på min lista över svenska rollspel som bör införskaffas. Var nära att det blev det nu men magkänslan sade Eon.