Nekromanti Köpa rollspel och moduler

Krille

Super Moderator
Österländska visheter

En gång i tiden, när jag var ung och sökte efter Upplysning, så letade jag mig till Himalaya där jag kom att studera under en vis munk, mäster Fet. För att få veta om han var en värdig mästare så frågade jag honom om han kunde visa mig ett mirakel.

Han bjöd mig på te. Jag tyckte mig se någon vishet i detta och njöt av teet.

"Vad har te med mirakel att göra?" frågade mäster Fet.

I min ungdomliga arrogans trodde jag att det var nuet som mäster Fet ville visa var ett mirakel. "Det undrar jag också" svarade jag därför, "men te är godare."

"Jag önskar att du kunde hålla dig till ämnet" sade mäster Fet. "Blanda inte ihop visdom med visdomsord - de har lika lite med varandra att göra som te har med mirakel."

Väldigt sant.

Storuggla

Champion
Re: Köpmekanismer [SNTIT]

"Fast det är fegt att göra förkortningar genom att korta ner saker. Jag föredrar att gå andra vägen: hitta en bra förkortning och sedan lista ut vad den kan stå för. Till exempel kallar jag min distribuerade mjukvaruRAID-lösning för BADASS. Dock behöver jag ett bra ord för B eller första A-et. För närvarande står det för * Advanced Distributed Array Secure Storage eller Big * Distributed Array Secure Storage. Förslag?"

Tja, det närmaste jag kan tänka på är alla förkortningars bysantinska helvete: Försvarsmakten. För länge sedan tog de fram en serie signalanrop och sådant som alla samlades i FAK, Fasta Anropssignaler för Krigsmakten. Precis när de var klara så bytte krigsmakten namn till försvarmakten men de ville inte byta bort sin fina FAK. Alltså: Fasta Anropssignaler typ Kalle.
Sedan finns inom Marinen även en liten appartat som man har till RAFS (I den mån det fortfarande finns) som går under förkortningen OSKAR. OSKAR står för, om jag inte missminner mig, "Otroligt Smart (någonting på K eller C) Avsedd för RAFS". Helt seriöst. Det var i alla fall vad vi lärde oss på kryptoskolan, så... ^_^;; Om någon som låg i en radiohytt på ett fartyg under sin lump kan påminna mig vad den hette nu igen så blir jag glad.

Sensmoralen i det hela: Förkorta vilt, våldsamt och ofta.

Storuggla, låg vid UMQ

Staffan

Myrmidon
Re: Bad Ass Distributed Array Secure Storage? (ot)

Det var ju det naturliga, men jag kan ju inte ha med Bad Ass i förkortningen BADASS!
Varför inte? Det finns ju andra rekursiva akronymer i datorvärlden, t ex GNU (GNU Not Unix eller nåt sånt).

Troberg

Sinister eater
Re: Bad Ass Distributed Array Secure Storage? (ot)

Varför inte? Det finns ju andra rekursiva akronymer i datorvärlden, t ex GNU (GNU Not Unix eller nåt sånt).
Visst finns det sådana, men jag gillar inte dem.

Jag tror vi lämnar ämnet nu, det är inte speciellt rollspelsrelaterat...

Vindhand

Myrmidon
Hmm

Jag köper nästan inga rollspelsprodukter... Tre böcker per år är mycket för mig. Anledningen är att jag enbart köper saker för att använda dem. Eftersom jag gärna spelar med egna regler i egen värld så krävs det därför ganska mycket av en produkt för att jag skall köpa den.

Jag är nog en av rollspelsindustrins minst populära kundtyper. :gremsmile: