Jag skulle vilja skriva en schysst äventyrssvit / köpekampanj till Rotsystem. Eller möjligen till More than Human.
Iallafall. Jag funderar lite. När man spelleder en kampanj så kan man ju ha en ganska vag tanke om den övergripande strukturen och bygga äventyr för äventyr lite allt eftersom och beroende på vad spelarna gör.
Samtidigt känns det som att jag läst alltför många äventyr och annat där det känns som att SL efter avslutad kampanj fått beröm av sina spelare och sedan helt enkelt plitat ner det de spelat -- trots att det i själva verket handlade om rätt SL med rätt spelare, snarare än att själva äventyren var bra. Det blir lätt lite enkelspårigt då författarna ofta tycks utgå från att andras rollpersoner ska agera likadant och tycka att samma saker är intressanta.
Så... Hur kan man jobba med kampanjbyggen ämnade för tryck, tänker ni? Jag har nån idé om att man börjar med det stora narrativet, delar in i "faser" och sen kanske delar in varje fas i ett antal äventyr... Att man lämnar lite hål mellan äventyren så att de inte måste köras i följd. Varje äventyr ges ett "jobb" (som jag skriver om äventyrsbygge i >Humen), alltså något det ska introducera eller avslöja eller eskalera som rör själva huvudplotten i kampanjen.
Har ni erfarenhet av kampanjskriveri?
Vad vill ni ha från en köpekampanj?
Vilka är era favorit-köpkampanjer?
Min personliga favoritkampanj är ju Tatters of the King till CoC. Det är en äventyrssvit där äventyren dels passar mig i och med att de är fokuserade på undersökning och att snacka med folk snarare än strid, dels är enormt informationstyngda. Jag behövde inte improvisera nästan alls; jag hade allt jag behövde. Jag skrev lite stödanteckningar inför varje spelmöte, men behövde inte förbereda så mycket mer än så.
Sen har jag ju hört att Masks of Nyarlathotep ska vara väldigt bra också. M:UA' s kampanjsvit Undergångens Arvtagare har jag hört gott om och har börjat läsa lite i (eftersom jag insett att jag nog aldrig kommer att bli spelledd i den).
(Mutant Chronicles-sviten Venusian Apocalypse var den första köpekampanj jag stötte på och den... är inte vidare bra...)
Iallafall. Jag funderar lite. När man spelleder en kampanj så kan man ju ha en ganska vag tanke om den övergripande strukturen och bygga äventyr för äventyr lite allt eftersom och beroende på vad spelarna gör.
Samtidigt känns det som att jag läst alltför många äventyr och annat där det känns som att SL efter avslutad kampanj fått beröm av sina spelare och sedan helt enkelt plitat ner det de spelat -- trots att det i själva verket handlade om rätt SL med rätt spelare, snarare än att själva äventyren var bra. Det blir lätt lite enkelspårigt då författarna ofta tycks utgå från att andras rollpersoner ska agera likadant och tycka att samma saker är intressanta.
Så... Hur kan man jobba med kampanjbyggen ämnade för tryck, tänker ni? Jag har nån idé om att man börjar med det stora narrativet, delar in i "faser" och sen kanske delar in varje fas i ett antal äventyr... Att man lämnar lite hål mellan äventyren så att de inte måste köras i följd. Varje äventyr ges ett "jobb" (som jag skriver om äventyrsbygge i >Humen), alltså något det ska introducera eller avslöja eller eskalera som rör själva huvudplotten i kampanjen.
Har ni erfarenhet av kampanjskriveri?
Vad vill ni ha från en köpekampanj?
Vilka är era favorit-köpkampanjer?
Min personliga favoritkampanj är ju Tatters of the King till CoC. Det är en äventyrssvit där äventyren dels passar mig i och med att de är fokuserade på undersökning och att snacka med folk snarare än strid, dels är enormt informationstyngda. Jag behövde inte improvisera nästan alls; jag hade allt jag behövde. Jag skrev lite stödanteckningar inför varje spelmöte, men behövde inte förbereda så mycket mer än så.
Sen har jag ju hört att Masks of Nyarlathotep ska vara väldigt bra också. M:UA' s kampanjsvit Undergångens Arvtagare har jag hört gott om och har börjat läsa lite i (eftersom jag insett att jag nog aldrig kommer att bli spelledd i den).
(Mutant Chronicles-sviten Venusian Apocalypse var den första köpekampanj jag stötte på och den... är inte vidare bra...)