Re: Absolut!
Den allra största majoriteten av alla spel på mina hyllor är sådana som jag inte spelar.
Men samtliga används flitigt när jag söker inspiration, när jag undrar över hur system bör vara uppbyggda eller hur system ska se ut, när jag skriver scenarier eller egentligen överhuvudtaget när det blir aktuellt att jämföra tänket bakom olika produkter.
Självklart finns ett antal favoriter - både bland de som spelas och de som inte spelas - men jag kan nog lista ut utan vidare eftertanke att vissa aldrig kommer att spelas.
Till exempel...
*Khaotic!
(Tror jag beskrivit det tidigare. Man spelar forskare och soldater som skickas in i en mental värld och får gemensam kontroll över en varelse där. Skumt.)
*World of ...
(Tja, kommer nog aldrig spela vare sig Species, Tales from the Crypt eller någon annan WorldBook, men de kan vara intressant läsning.)
*Whispering Vault
(Tro mig, jag vill spela det här spelet, men det är ingen annan i föreningen som nappat på att resa runt i tiden och jaga ohyggliga monster med hjälp av övernaturliga krafter. Undrar varför... flera av dem gillar ju Vampire...)
*Underworld
(Tja, systemet använder olika antal singlade slantar och är inspirerat av Neil Gaimans bok om ett underligt samhälle under London; är det Neverwhere den heter? I Underworld rör det sig dock om New York.)
...med flera.
Och samtliga har bistått mig med mer än en uppsjö idéer. Whispering Vault, till exempel, har i många fall fått fungera som grunden för Cthulhu scenarier, där Underworld blev en utmärkt present till mer Gaiman frälsta kamrater