Nekromanti köper ni andra spel än de ni spelar?

neowyn

Swordsman
Funderar på att köpa DoD6 osthem, mest för läsningens skull och kanske för att använda i andra spel. Någon som redan använder den till tex EON?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har många gånger funderat på att köpa moduler till spel jag inte spelar, för info, för läsning eller av någon annan obskyr avsikt. Bland annat har jag funderat på att inhandla Jorges Bestarium, Geograpfica Mundana och Legender och Hemligheter.

Böcker som jag redan har köpt utan att äga grundreglerna är Monstrous Manual och...hmm... det var nog inget mer, men snart ska det shoppas... ^_^

Zire

Swashbuckler
Japp.. jag har inköpt just Osthem, men också Snösaga, Vildhjarta, Eon med lite tillbehör, med annan avsikt än att just spela det systemet.

- Zire

Krille

Super Moderator
Jag har som tradition att köpa minst ett nytt rollspel på varje konvent. Senast var det Lord of the Rings RPG på LinCon. Och nej, jag har inte spelat det än, och kommer förmodligen aldrig att göra det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Min spelhylla innehåller flera decimeter GURPS-böcker, som jag aldrig har spelat men som jag ofta läser med stort nöje. Här finns ju fenomalt med inspiration för andra kampanjer.

King Kromm

Hero
Ja, jag har köpt grejjor till dod6, som inte nyttjats, iofs har det varit nära, men planerna har vad något tilfälle gått sönder ungefär dan innan de till tänkta spelmötet av ett eller annatt själ. Och själv har jag nu faktiskt inte spelat rollspel på över ett år(tror jag, vet inte så noga, kan va mer, eller mindre) och inte kontinueligt på flera år(minst 2)... Så jag lider... Herregud, skulle nog behöva hjälp, stöd... Nån som känner till någon stödgrupp...?

"Hej, jag heter Martin, och jag har inte spelat på över ett år..." Bryter ihop totalt och gråter otröstligt

Troberg

Sinister eater
Ja, tyvärr...

Jag har bränt massor av pengar på sånt. Jag har blivit bättre på att lägga band på spontana köp, men det händer fortfarande.

Det är iofs ännu värre med datorspel. Jag har köpt massor av spel som verkat bra i affären men som aldrig ens blivit installerade...

Troberg

Sinister eater
Och själv har jag nu faktiskt inte spelat rollspel på över ett år(tror jag, vet inte så noga, kan va mer, eller mindre) och inte kontinueligt på flera år(minst 2)... Så jag lider... Herregud, skulle nog behöva hjälp, stöd... Nån som känner till någon stödgrupp...?
Du bor i Kungsbacka, det ska väl inte vara så svårt att hitta någon att spela med inom hanterbart avstånd där?

King Kromm

Hero
Du bor i Kungsbacka, det ska väl inte vara så svårt att hitta någon att spela med inom hanterbart avstånd där?
Nej, inte svårt alls egenligen, har "kontakter" från två för i tiden ganska stora och ofta spelande grupper(min och en annan) samt känner ett par som vart med nån gång så där, och inte skulle banga att spela lite till. Men kombinera detta med att en del flyttar, de flesta jobbar(olika jobb med väldigt olika arbetstider), andra pluggar, och nu sist det riktigt stora hotet, värnplikten....(sen tillkommer också kvinnofolk och alkohol, ytterligare två, eller iaf ett stort hot..!) (där jag fastnar på måndag). Och nu har jag inte ens tänkt på alla Göteborgare... Varbergare(jo, min mor bor där näre så det skulle i teorin funka för mig också) Eller allt annat folk som bor runt omkring i "storkungsbacka"...

Men livet lever sitt egna liv ibland, får ta å tämja de vid tillfälle...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Absolut!

Den allra största majoriteten av alla spel på mina hyllor är sådana som jag inte spelar.

Men samtliga används flitigt när jag söker inspiration, när jag undrar över hur system bör vara uppbyggda eller hur system ska se ut, när jag skriver scenarier eller egentligen överhuvudtaget när det blir aktuellt att jämföra tänket bakom olika produkter.

Självklart finns ett antal favoriter - både bland de som spelas och de som inte spelas - men jag kan nog lista ut utan vidare eftertanke att vissa aldrig kommer att spelas.

Till exempel...

*Khaotic!
(Tror jag beskrivit det tidigare. Man spelar forskare och soldater som skickas in i en mental värld och får gemensam kontroll över en varelse där. Skumt.)

*World of ...
(Tja, kommer nog aldrig spela vare sig Species, Tales from the Crypt eller någon annan WorldBook, men de kan vara intressant läsning.)

*Whispering Vault
(Tro mig, jag vill spela det här spelet, men det är ingen annan i föreningen som nappat på att resa runt i tiden och jaga ohyggliga monster med hjälp av övernaturliga krafter. Undrar varför... flera av dem gillar ju Vampire...)

*Underworld
(Tja, systemet använder olika antal singlade slantar och är inspirerat av Neil Gaimans bok om ett underligt samhälle under London; är det Neverwhere den heter? I Underworld rör det sig dock om New York.)

...med flera.

Och samtliga har bistått mig med mer än en uppsjö idéer. Whispering Vault, till exempel, har i många fall fått fungera som grunden för Cthulhu scenarier, där Underworld blev en utmärkt present till mer Gaiman frälsta kamrater :gremwink:

anth

Vetefan
köper ni andra spel än de ni spelar?
Det händer alldeles för ofta (för att det ska vara bra för min ekonomi)

Precis så som du säger så är det för att få mer inspiration, så det blir många scenariobeskrivningar/världsböcker.

Detta betyder att min Greyhawk-värld har lånat många element från andra världar och därför avviker en del från den officiella versionen.

Jag tycker om tanken på att ta en värld från ett spel, men använda reglerna från ett annat spel.

Just den du föreslår (Osthem) har jag inte, men tanken har iallfall funnits att jag ska köpa den.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag har som tradition att köpa minst ett nytt rollspel på varje konvent.

Samma här, fast nyckelbegreppet är "minst ett" :gremwink:

Fyndlådor och junk-auktioner är det bästa av allt.

Minimoni

Homelander
Osthem till Eon

Hallå

Jag använder Osthem till Eon. Osthem får fungera som en kontinent belägen långt öster om Ebhron. Jag spelleder just nu Snösaga men har moddat det för att det skall passa in i min Eon värld.

Äger också tonvis med rollspel som jag aldrig spelat.

Tzimisce

Re: Osthem till Eon

Det där lät intressant. Har varit intresserad av Osthem ett tag, kanske borde fundera på en liknande lösning.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jepp, jepp

"Funderar på att köpa DoD6 osthem, mest för läsningens skull och kanske för att använda i andra spel. Någon som redan använder den till tex EON? "

Jag äger Jorges bestiarium och Osthem men inte några andra DoD 6.0 moduler. De senaste två-tre åren har jag köpt ihop en jäkla massa rollspel som jag ännu inte spelat. När jag köper nya rollspel så har jag nästan alltid som ambition att förr eller senare spela dem, men det rinner ändå ut i sanden rätt ofta. Att klippa och klistra ihop olika världar med varandra är jag inte särskilt förtjust i heller.

Rising

Vila i frid
Egentligen inte.

Jag tror jag har några spel som jag aldrig lirat (Västmark, CoC D20 och Tellus, men Västmark ska jag spelleda någon gång), men egentligen är jag inte så förtjust i att köpa rollspelsprodukter, så det blir inte så att jag köper något spel bara för att "ha" det.

Jag har en passion för att konsumera konst; inte att äga det. Jag förstår mig inte på samlande, utan jag vill använda sakerna tills de inte längre går att använda: Jag läser mina serier om och om igen tills jag memorerat alla rutor, jag läser mina böcker tills de går upp i limningen och jag spelar mina rollspel tills de liksom "tar slut" och inte går att spela längre.

Det är det jag gillar; inte att ha en massa prydliga böcker på någon hylla. Så: Jag köper rollspel (och ännu färre tilläggsmoduler) och spelar dem sedan så oerhört mycket att de faller sönder och samman, eller tills de har muterats till något alldeles eget och unikt.

---

Nå, lycka till med moddandet med EON och Osthem. Det blir säkert en lysande kombination.

/Riz

Johan K

Gammal & dryg
Köp Osthem !!

Kan varmt rekomendera Osthem !!
det är en klart prisvärd bok faktiskt ! Inehåller en hel del matnyttiga grejer & lite andra trevligheter !
Även om jag inte använder just Osthem till nått annat än just till DoD6 så kan jag säkerligen tänka mig att den passar till andra rollspel åxå

neowyn

Swordsman
Det blev ganska många svar på detta, det trodde jag inte!
Kul att höra hur ni resonerar, det blir nog Osthem för min del. Det är ju lön snart!!

Staffan

Myrmidon
Jag köper i stort sett aldrig rollspelsprylar utan avsikt att spela dem, men det är inte alltid det blir som man tänkt sig... jag äger rätt många som mest samlar damm (varav en stor del samlar damm i en kompis förråd nere i Lund, men det är en annan sak).

Nightowl

Champion
Ja - och säljer.

Jag behandlar rollspel som om de vore böcker. Jag köper om de ser intressanta ut eller är kopplade till något jag är intresserad av redan (t.ex. en serie böcker om samma värld). Om jag inte finner dem tillräckligt intressanta säljer jag dem eller ger bort dem efter ett tag. Mycket litet är heligt - undantaget skulle vara spel jag har spelat och vet jag spelar om igen, som Gondica, GURPS grundbok, RuneQuest, etc.

Mycket spelmaterial köper jag som bränsle för hjärnan och har det brunnit färdigt säljer jag askan. Eller ger bort den.

Erik