Nekromanti Köpfrossa

Big Marco

Läskig
I morgon skall jag iväg till SF Bokhandeln och konsumera som en god modern man.

Vad skall jag köpa? Sälj på mig! Jag vill ha grundregler primärt - tilläggsmoduler måste motiveras grovt och hårt. Helst inte D20 eller derivat, om det inte är synnerligen speciellt (Game of Thrones är redan med på köplistan fö).

Gärna sådant som har bra, roliga eller inspirerande regler.

Budget spelar ingen roll.

Storuggla

Champion
Du ska köpa Artesia för att det är snyggt och ballt, Heroquest för att det är nyskapande så att dina strumpor kommer flyga av och Burning Wheel för att det är tufft, kräver engagemeng av spelarna och har tuff strid.

Storuggla, man med mustasch klockan tio

Johan K

Gammal & dryg
M:UA

Då måste jag rekomendera dig M:UA.
Det är en apskön grundregelbok, det har du en bok som har lätta regler men ändock fungerande. Boken är skriven på ett sätt som jag drog på smilbanden åt b. la de namn, fyndgheter & sådant som finns där. Det känns som en skön tillbakagång till det mutant som jag en gång började med, för LÄNGE sedan.

Dock så misstänker jag att du reddan har denan bok... :gremcrazy:

/ Johan K, som i en snar framtid skall sl:a detta rollspel för lite kids

Western - Ett väldigt välskrivet och inspirerande spel (plus att det är billigt just nu! 99 spänn för mjukpärm och 119 för hårdpärm har jag för mig) Till och med jag som egentligen inte var så intresserad utav western miljön tyckte att det här spelet var råcoolt.

Mutant: Undergångens arvtagare - Som någon annan redan nämnt.

All flesh must be eaten - Ett riktigt kul och flexibelt zombierollspel.

Call of cthulhu - Ett väldigt stämningsfullt skräckrollspel enligt min mening (om du inte redan äger detta spel d.v.s.)

Storuggla

Champion
Prag

"Fast BW finns knappast på SF..."

Finns tillgängligt via Alliance, som är deras leverantör. Köpte mitt ex på SF i Stockholm.

Storuggla, kredit

Big Marco

Läskig
Re: Gondica

Som kuriosa kan nämnas att jag köpte det absolut första exemplaret av Gondica som anlände till Göteborg - inne från Traditions lager. =)

Big Marco

Läskig
Western har jag + så gott som alla (tror jag) tillägg som finns (signerade, givetvis).

Call of cthulhu - Ett väldigt stämningsfullt skräckrollspel enligt min mening (om du inte redan äger detta spel d.v.s.)

Jodå - vem skulle jag vara om jag inte hade CoC? ,-) Jag tror det är fyra olika versioner av CoC jag har, inklusive limited-utgåvan.

(jag inser nu att för att denna tråden skulle vara vettig borde jag ha skrivit ned allt jag redan har...)

Gastono

Hero
Hmmm, köpfrossa kanske man själv bör göra snart.
Men det kostar ju pengar :gremtongue:

[SKÄMT]Rekommenderar att du köper Eon III eller Neotech...[/SKÄMT]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mina tips blir Rune, inte för att spela kanske, men det är kul att läsa och visar på en underlig spelform Tävlingsrollspel, det extrapolerar från D&D:s ständiga tjatande om spelbalans och levlande.

Och så Space Ship Zero, glad-sci-fi med inspiration från saker som blixt gordon och annan äldre scifi. Även här är det lite annorlunda spelstil, spelarna uppmuntras nämligen till att agera som om det vore radioteater.

Eksem

Champion
Du äger ju uppenbarligen redan alla regelsystem, din bov. Du kan väl köpa nya WoD bara för att (du har det säkert redan). Sedan kan du skylla dig själv för att du köper för många olika regelsystem istället för att gräva ner dig i ett enda :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Nya gurps om du inte redan har det. Stabilt som alltid fast snyggare än förr.

Transhuman Space till gamla gurps. Inspirerande och fantasieggande modul om en framtid där alla är genetiskt förbättrade och AIs är en realitet. Fast du är väl en sån gammal räv att alla såna idéer är gamla. :gremblush:

Sen tycker jag att Demon: the fallen är väldigt trevligt. Reglerna är förstås gamla Storyteller men den teologiska bakgrunden, idén med demonerna som besatt människor och blivit lite kluvna av alla gamla minnen i kroppens hjärna är coolt. Sen är det ju alltid kul att spela supervarelser som automatiskt imponerar på alla vanliga mortals.

Det mesta till M:ua verkar vara väldigt bra. Skön stämning har de fått till.

Honken

Hero
Tja, inte för att jag äger spelet, men då jag i min ungdom spelade det så gjorde jag det med nöje. Mitt första tips är således Pendragon den femte utgåvan (tror jag det är). Vid det här laget kanske inte dess regler är så orginella men man kan väl säga att det är en klassiker.

Fjärde utgåvan av Shadowrun kanske? Själv har jag varken läst eller inhandlat den. Men tids nog kommer nog även den att hamna i min samling.

GURPS 4 har redan nämnts, så även nya WoD. Även om jag var lite skeptisk mot fast "target number" i både Shadowrun och WoD så har då inte det jag läst i det senare spelet gjort att jag blivit besviken på't.

Själv väntar jag med spänning på GUPRS Traveller: Interstellar Wars.

/Honken

cogitare

Swashbuckler
Fast TN [OT]

GURPS 4 har redan nämnts, så även nya WoD. Även om jag var lite skeptisk mot fast "target number" i både Shadowrun och WoD så har då inte det jag läst i det senare spelet gjort att jag blivit besviken på't.
Fast target number i WoD är vida överlägset det gamla laborerandet med diffen. Det var alldeles för kraftfullt och utslagsgivande att ändra diffen det är då bättre att ändra antalet tärningar så som man gör nu. Faktum är att vi mer och mer gjorde det i gamla WoD även innan de officiellt hade kommit ut med de nya reglerna där detta var "standard" :gremsmile:

C.

MrG

Swashbuckler
Har du Adventure! ? (om det finns i gamla versionen fortfarande, tror det blev D20 med tiden).
Jag tyckte bra om deras metakapitel om rollspel och pulp och noir har en del beröringspunkter (minns jag inte fel har de en kollumn om skilnaderna, som borde funka att vända på :gremwink:)

Och så får du gärna köpa nya Mage och berätta om jag också borde ha det :gremgrin:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Fast TN [OT]

”Fast target number i WoD är vida överlägset det gamla laborerandet med diffen.”

Det som var vidrigt med hur det fungerade i gamla WoD var främst det att svårighetsökningen procentuellt sett var lika stor oavsett hur bra man var; samt att allt blev mycket mer slumpmässigt; samtidigt som ingenting någonsin kunde vara så svårt att det blev omöjligt. And don’t even get me started on those goddamned ones that ate up one’s well-earned successes. Men det innebär inte att varierande TN per definition är dåligt. Riz beskriver i det här inlägget en modell för vilken ett system med varierande TN är helt perfekt (more or less) för att simulera inre svårigheter. Yttre svårigheter kan då med fördel hanteras som det gjordes/görs i Aeon Continuum och Exalted, där man behöver ett visst antal successes för att lyckas*. Det är den modell jag själv använder mig av. Men nej, det var ju förstås inte så det fungerade i Storyteller-systemet – I’m just saying, variable TN doesn’t necessarily have to suck.

Och om jag skulle tipsa om nåt till Marco också, så, öh … The Authority RPG kanske. Systemet är Tri-Stat, och därmed apkass (IMO), men det är snygga bilder iaf. Jag skulle annars rekommendera vem som helst att inte köpa det här spelet, men eftersom det är tillfälligt slut så behöver jag inte göra det.

<font size="1">* Man skulle förstås kunna subtrahera tärningar istället, och det skulle också fungera, men den här varianten har fördelen att en total n00b inte har en chans att lyckas utföra en bypass-operation; vilket han har både i gamla och nya WoD om man bokstavstolkar reglerna (minst 17% i gamla (Intelligence/Dexterity •, Medicine •), minst 10% i nya (Intelligence/Dexterity •)). Och det känns ju bra.</font size>

walium

Ganska töntig, faktiskt
What!? Dissar du Hockabout? [NT]

Och Caplan, Flores och Gutowski också för den delen. Men seriöst, inte kan väl något som är författat av någon som heter Hockabout vara dåligt? :gremgrin: