Re: Fast TN [OT]
”Fast target number i WoD är vida överlägset det gamla laborerandet med diffen.”
Det som var vidrigt med hur det fungerade i gamla WoD var främst det att svårighetsökningen procentuellt sett var lika stor oavsett hur bra man var; samt att allt blev mycket mer slumpmässigt; samtidigt som ingenting någonsin kunde vara så svårt att det blev omöjligt. And don’t even get me started on those goddamned ones that ate up one’s well-earned successes. Men det innebär inte att varierande TN per definition är dåligt.
Riz beskriver i
det här inlägget en modell för vilken ett system med varierande TN är helt perfekt (more or less) för att simulera inre svårigheter. Yttre svårigheter kan då med fördel hanteras som det gjordes/görs i Aeon Continuum och Exalted, där man behöver ett visst antal successes för att lyckas*. Det är den modell jag själv använder mig av. Men nej, det var ju förstås inte så det fungerade i Storyteller-systemet – I’m just saying, variable TN doesn’t necessarily have to suck.
Och om jag skulle tipsa om nåt till
Marco också, så, öh …
The Authority RPG kanske. Systemet är Tri-Stat, och därmed apkass (IMO), men det är snygga bilder iaf. Jag skulle annars rekommendera vem som helst att
inte köpa
det här spelet, men eftersom det är tillfälligt slut så behöver jag inte göra det.
<font size="1">* Man skulle förstås kunna subtrahera tärningar istället, och det skulle också
fungera, men den här varianten har fördelen att en total n00b inte har en chans att lyckas utföra en bypass-operation; vilket han har både i gamla och nya WoD om man bokstavstolkar reglerna (minst 17% i gamla (Intelligence/Dexterity •, Medicine •), minst 10% i nya (Intelligence/Dexterity •)). Och det känns ju bra.</font size>