känner igen det där om flickvännen, man måste vara social och så ibland! (får väll stryk av henne för detta inlägget) ;-)
Jag är sådan att jag kan tröttna på mina projekt ibland. Det blir för mycket. Ibland blir de som du säger - liggandes.
Något som kan vara svårt, men som man måste göra (om man VILL bli klar) är att innan man börjar med ett STORT projekt, är att ransaka sig själv och tänka på hur det egentligen kommer att vara att skriva ett rollspel (obs! detta kan tillämpas på vilket valfritt projekt som helst). Man får helt enkelt säga till sig själv - det kommer att blir svårt, det kommer att stå en upp i halsen och man kommer att bli trött på det ibland. Men lyckan av att bli klar måste överväga alla motgångar. Inser man detta, kan man åtstadkomma vad som helst (är jag övertygad om!). Detta måste göras INNAN projektet påbörjas... annars vet jag inte om det går.
Tips för er som drabbats av tillfällig torka, orkeslöshet etc. under ett projekt. Att göra ett rollspel, modul, eller ett äventyr etc. är så mycket mer än att bara skriva...
När man tröttnat på en sak kan man rita lite teckningar(illustrationer) och kartor. Man kan läsa en massa relevant fakta texter(viktigt om man vill att det man gör skall kännas "mer verkligt".) Testspela, eller åka på resourcing (gör man t ex ett spel med vikingar kanske man kan åka till ett museum om vikingar(inte Moderna Konstmuseet mao ;-). Allt detta bidrager OFTA till att inspirationen återkommer. Enligt min åsikt.
Jag tycker det är synd att halvfärdiga "grejjor" blir liggandes, men man måste komma ihåg att ibland skall det vara så.
"mitt" rollspel började med många texter med liknande och olika början och beskrivningar. Som blir liggandes. Det är sällan man prickar rätt på första försöket, när man gjort det får man en speciell känsla.
Sista tipset är att ta allt matrial du har i samma genre, och se om du kan göra ngt större av det matrial som du redan har. Försök tänka om, så att det inte bara blir en sammanslagning (för då känns det sällan som en nystart).
Det är allt jag jag kan komma på just nu ifrån mina egna erfarenheter.
/darker (grisodlare är TUFFT!)