Re: Väg ett huvud av dig!
Men jag håller med. Det är rätt kul att föreställa sig "Kasta en magisk missil!" "Jag kan inte idag älskling, det är den tiden i månaden!"
Nja, det är inte riktigt så det funkar. Generica har en "omvänd magibegränsning", dvs istället för att räkna ner hur många PSY (eller vad man vill kalla dem) så räknar man upp en Mana Tally. Den har egentligen ingen övre gräns, men om den blir för hög så börjar risken för otäcka/underliga/skumma/underhållande/farliga saker när man använder magi att öka. Man kan alltså alltid kasta en spell, men om ens Mana Tally är för hög så kan det vara farligare än problemet man eventuellt löser.
Stycket jag citerade handlar om hur man sänker sin Mana Tally, vilket är olika för olika magiker. Varianterna är tex hur mycket, hur ofta, under vilka omständigheter, om speciella ritualer/tillbehör krävs osv. I detta fall så skulle det antagligen innebära att i shamanens mytologi så är det kopplat till kroppens naturliga reningscykel eller något åt det hållet.
Man kan också säga att i detta specifika fall så skulle det vara ännu mindre lockande att bruka magi under en graviditet, eftersom det sista man vill råka ut för där är en magisk backlash. Vem vet, det kanske var så de första varulvarna kom till?