Nekromanti Könsdebatten: Redux

Krille

Super Moderator
Jag säger nog blä, om än med viss tvekan. Visst är det lovvärt att inte framhålla det ena könet som norm. Men jag säger nog blä på grund av att det kommer i vägen för stårymöjligheter och rollpersonsvisioner på ett sätt som känns onödigt.

Foggmock

Myrmidon
Jag är för om och bara om du kopplar det till kvinnans menscykel på något smart sätt.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill minnas att det fanns antika föreställningar där kvinnobröst kopplades just till magi och magisk förmåga så att kvinnor är duktiga på magi låter ju alldeles utmärkt :)
Så männen får +2 för att de har två starka armar och kvinnorna +2 för att de har två magiska bröst.

/Han som gillar den typen av logik

PS. Den här formen av diskussioner sker bara för att man slår fram grundegenskaper och upprörs endast av viktigpettrar som är nerdegade i feminism. Den skulle helt kunna skippas om man köpte grundegenskaper eller skippade dem helt. Fast värst är ändå de rollspel som inte har med könsmodifkationer, men ändå har rubriken "Kön" där det står "Välj man eller kvinna". DS.

Ymir

Liten kantbaron
Folk spelar olika, vilket kan göra det svårt att balansera. I våran spelgrupp slåss RP sällan, varav raud generellt är bättre än KP. Slåss man mer lär motsatsen gälla.
Fast jag eftersträvar ju ingen balans, det funkar fint om det ena attributet är det bättre.

* Man kan känna sig begränsad och motarbetad att följa sin vision för RP. Vill man i ditt system absolut köra manlig magiker, så vill man inte ha en massa minus och tänka att "hur mycket bättre hade jag inte varit om jag hade varit kvinna". Av någon anledning så är många mycket sämre på att acceptera sådant i könssammahang än om det t.ex. gäller rasmodifikationer.
Anyhow, jag ser inte alls sådana begränsningar med mitt system; snarare möjligheter. Liksom, det är inte som det inte kommer -finnas- mäktiga manliga magiker och skickliga kvinnliga krigare i min setting; bara det att de har lite mer emot sig. Kvinnors lägre styrka och männens sämre magiska begåvning är liksom inte saker det inte ska gå att bygga runt, om man skulle vilja. Moddarna är inte -begränsande- så mycket som de säger att 'hey, vill du spela en kvinnlig krigare i den här settingen är oddsen att hon är väldigt speciell. Good for you, du kommer få en kool rollis'. Kan man inte bara tänka narrativistiskt istället för att stirra sig blind på siffror, liksom? Jag har liksom inte könsmoddarna där för att jävlas med folk; jag vill -illustrera- något med dem.

Jag tycker inte könsmodifikationer är så nödvändiga jag heller, egentligen. Men det är inte rasmoddar eller regelsystem överhuvudtaget heller.

- Ymir, argumenterar

Krille

Super Moderator
Narrativism och narrativism

Kan man inte bara tänka narrativistiskt istället för att stirra sig blind på siffror, liksom?
Man kan tänka narrativistiskt på fler sätt än ett. En del vill till exempel inte ha spelskaparens ståry uppkörd i näsan, utan vill skapa en egen i spelskaparens miljö. Båda sätten att tänka är dock i högsta grad narrativistiska, och jag misstänker att de där som vill skapa en egen ståry lika gärna skulle kunna anklaga dig för att stirra dig blind på siffror. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Väg ett huvud av dig!

Jag är för om och bara om du kopplar det till kvinnans menscykel på något smart sätt.
Varit där, gjort det.

Från Generica (sorry för versalerna, det är Word som effar upp):

A priest of Ra might recharge when he is praying in a temple of Ra when the sun is shining. This is a CONDITIONAL MANA RECHARGE.
A druid may recharge by performing a ritual at full moon, which is a SLOW MANA RECHARGE.
A fire warlock might choose to recharge by playing with a fire, something that can easily be done under most circumstances. This is normal recharge, unless he takes FAST MANA RECHARGE, in which case he will recharge at twice normal rate, 1/7 of the SAFE MANA LIMIT.
A female shaman of a barbarian tribe may have her mana recharge coupled to her menstrual cycle, having the mana tally reduced to zero once a month. This is a SLOW MANA RECHARGE combined with COMPLETE MANA RECHARGE and AUTOMATIC MANA RECHARGE RITUAL.
I mitt tycke ett rätt bra exempel på hur man kan få in mens på ett sätt som passar i spelet och stämningen utan att bli smaklöst. Det stämmer antagligen också med tankar som kan förekomma bland naturfolk. Det får också kulturella/sociala/spelmässiga följder, som tex att shamanen måste skaffa en efterträdare innan hon blir för gammal och hennes krafter försvinner. Om krafterna är ärftliga så måste hon dessutom få en dotter som efterträdare, och medan hon är gravid så kommer också hennes möjligheter att använda magi att minskas. Sådant är alltid kul spelmässigt, och innehåller mycket rollspelsbränsle.

Foggmock

Myrmidon
Re: Väg ett huvud av dig!

Hey, jag säger inte att det inte har varit gjort, jag säger att det bör göras igen. :gremgrin:

Men jag håller med. Det är rätt kul att föreställa sig "Kasta en magisk missil!" "Jag kan inte idag älskling, det är den tiden i månaden!" :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Re: Väg ett huvud av dig!

Men jag håller med. Det är rätt kul att föreställa sig "Kasta en magisk missil!" "Jag kan inte idag älskling, det är den tiden i månaden!"
Nja, det är inte riktigt så det funkar. Generica har en "omvänd magibegränsning", dvs istället för att räkna ner hur många PSY (eller vad man vill kalla dem) så räknar man upp en Mana Tally. Den har egentligen ingen övre gräns, men om den blir för hög så börjar risken för otäcka/underliga/skumma/underhållande/farliga saker när man använder magi att öka. Man kan alltså alltid kasta en spell, men om ens Mana Tally är för hög så kan det vara farligare än problemet man eventuellt löser.

Stycket jag citerade handlar om hur man sänker sin Mana Tally, vilket är olika för olika magiker. Varianterna är tex hur mycket, hur ofta, under vilka omständigheter, om speciella ritualer/tillbehör krävs osv. I detta fall så skulle det antagligen innebära att i shamanens mytologi så är det kopplat till kroppens naturliga reningscykel eller något åt det hållet.

Man kan också säga att i detta specifika fall så skulle det vara ännu mindre lockande att bruka magi under en graviditet, eftersom det sista man vill råka ut för där är en magisk backlash. Vem vet, det kanske var så de första varulvarna kom till?

cogitare

Swashbuckler
Fråga [OT]

Priest of Ra, druid, fire warlock... Har du månne hämtat lite inspiration till olika yrken och gudar från Palladium-världen? Har för mig att du tidigare citerat t.ex. alignment-regler från Palladium?

C.

cogitare

Swashbuckler
I de flesta spel jag har läst så görs det ingen skillnad mellan könen, utan snarare tvärt om så poängteras det hur bra en kvinna kan vara att spela yrke Y eller ras X (arketypiskt för detta är t.ex. Chronopia).

I den grå forntiden hade vi ändringar i statsen för kvinnliga rollpersoner i ADD. Har för mig att det var -1 i Str, Con och +1 i Dex och Chr. Alltså gick det på ett ut men kvinnor blir ju bättre rogues :gremsmile:

Jag ser inte den stora kontroversen i detta alls faktiskt. Om man vill göra kvinnor till amazoner som vida överstiger männen fysiskt och bestämmandemässigt så är det bara att köra. Vill man ha det omvända så kör man för det. Vill man däremot att båda könen skall vara lika tilltalande att spela bör deras bonusar/modifikationer beroende på kön ta ut varandra. Det är systemmässigt bäst och smartast. Sen kan man lämna all politik åt sidan för det är först när man kommer in på sådana spår som diskussioner om manligt/kvinnligt spårar ur IMO.

C.

krank

Går ondskans ärenden
Vill man däremot att båda könen skall vara lika tilltalande att spela bör deras bonusar/modifikationer beroende på kön ta ut varandra. Det är systemmässigt bäst och smartast. Sen kan man lämna all politik åt sidan för det är först när man kommer in på sådana spår som diskussioner om manligt/kvinnligt spårar ur IMO.
...om man verkligen önskar lämna politiken därhän rekommenderar jag iofs att man helt undviker könsbaserade bonusar och helt enkelt skiter i att skriva sina läsare på näsan angående könens eventuella skillnader. Den som vill skapa en svag och karismatisk kvinna får helt enkelt göra detta inom ramen för det existerande systemet...

Troberg

Sinister eater
Re: Fråga [OT]

Priest of Ra, druid, fire warlock... Har du månne hämtat lite inspiration till olika yrken och gudar från Palladium-världen? Har för mig att du tidigare citerat t.ex. alignment-regler från Palladium?
Antagligen, men inte medvetet. Jag gillar definitivt Palladium-världen. Dock kommer nog Ra-prällen från att jag såg en dokumentär om forntida egyptier när jag skrev det och druider är rätt så generella. Att kalla elementarmagiker för warlock är dock antagligen en ren stöld.

Sedan ska man komma ihåg att det här är ett par exempeltexter som inte är kopplade till någon spelvärld. Den fantasyvärld jag jobbar på kommer iofs att ha både "egyptier", druider och diverse elementarmagiker, men den påminner inte speciellt mycket om Palladium.

w176

Förlorad dotter
Ett alternativ vore ju

Ett alternativ vore ju för att öka flexibilitet lite (så att alla kvinnor inte är svagare och alla män inte är mesiga på magi) vore att säga att istället för att man har +2 på en egenskap så kan man få byta om man är kvinna max 2 poäng styrka mot 2 poäng magi, och vise versa.

Grog

Swordsman
Ett annat alternativ vore ju

... att istället slå (eller köpa eller välja eller whatever) sina egenskaper först, och sedan bestämma rollpersonens kön. På så vis får alla spelgrupper med sina favoritfördomar utan att rollspelsskaparen blir mordhotad av hysteriska studenter och fackföreningar.

Är det bara jag som tycker att fantasyvärlden ibland blir lite nazikuslig? Som i LOTR där Numenors ätt bla bla Eldar habla habla. Man föds till storhet genom att ha rätt härkomst etc. Vad har det med könsdebatt att göra kanske ni frågar. Tänk såhär då; i friidrotts VM vilka springer snabbast, män eller kvinnor. Vita eller svarta? Ok vi ger män +2 i snabbhet och afrikaner ytterligare +1. Men studier visar att japaner är smartare än svarta så vi kanske ger svarta -1 i intelligens och asiater +1. Ni ser vart jag är på väg. Jag tycker dylika bonusar är som portar till en rent helvete av bekymmer som jag helst undviker genom ovan nämnda sätt.

Sedan kan man ju så klart göra demografiska särdrag till en gimmick. Till exempel i ett rollspel där man spelar nobla adelsmän som regerar med fast hand sina ovärdiga undersåtar, där kan det passa väl med att alla egenskaper för en peasant är typ en tredjedel av en adelsman och där män är dubbelt så bra på allt jämfört med kvinnor. Men då måste man vara sjukt försiktig med hur det presenteras och påpeka att spelet är skrivet ur adelsmännens syn på världen, inte som den egentligen är.

Sammanfattningsvis: NEJ!

Arfert

Facit
Jag har egentligen inget princioiellt emot olika skillnader om det är motiverat, frågan är bara VARFÖR man vill ha det... känns lite.. onödigt. Blir spelet bättre om man har det, så OK, men annars förstår jag inte vitsen. Så mitt svar blir "det beror på reslutatet".

Illern

koppariller
Re: Seconded. [NT]

Hmmpf, jag var faktiskt lite seriösare än så, tyckte det stod något om antikinspirerat någonstans.

För övrigt är rumpor och höfter mycket häftigare än bröst :)

Illern

koppariller
Re: Poänghantering

donera överblivna karaktärspoäng till cancerforskningen
Det där är en underskattad metod tycker jag. Jag har flera gånger varit med om spelare som klagat på att deras klåpare till rollperson får för många poäng. Men om man nu vill spela en klåpare och ha ångest över att saker inte går bra så ''tappa bort'' några poäng. Inte ens när man föreslår att de inte ska använda alla poäng så verkar det ta emot. Det verkar sitta djupt rotat i rollspelarsjälen att använda alla tillgängliga poäng även om det ger en roll man är mindre nöjd med...